Kvalifikace na Velkou cenu Itálie byla velkým soubojem jezdců Ferrari a Mercedesu. Z pole position odstartoval do závodu Kimi Räikkönen. Jeho týmový kolega Sebastian Vettel byl hned vedle něj v první řadě.
Druhá řada patřila jezdcům Mercedesu. Ve třetí stáli na startu Verstappen a Grosjean. Dobrou kvalifikaci měli také Gasly, který po penalizacích soupeřů odstartoval 9. a Stroll, který stal na 10. místě. Daniel Ricciardo startoval po penalizacích z poslední řady.
Závod
Kimi Räikkönen zůstal po startu na prvním místě. Mezi Vettelem a Hamiltonem došlo ve čtvrté zatáčce ke kontaktu, po kterém se Vettel roztočil a propadl se pořadím. Jezdec Ferrari musel do boxů pro nové přední křídlo. Současně přezul na měkké pneumatiky.
Další incident se odehrál v zadní části startovního roštu. Brendon Hartley se dostal mezi Vandoorna a Ericssona. Jeho vůz měl po kontaktu se sauberem poškozené zavěšení. Závod tím pro jezdce Toro Rosso skončil.
Na trať vyjel safety car. Po restartu závodu se Hamilton dostal před Räikkönena, který mu ale k radosti domácích předjetí o chvíli později vrátil. K dalšímu útoku už se sice Hamilton nedostal, ale Räikkönen mu nedokázal nikdy poodjet na rozdíl větší než 1,5 sekundy.
Sebastian Vettel se postupně dostával pořadím nahoru. Po 15 kolech byl už na bodech.
Ferrari se nechalo vyprovokovat Mercedesem, který několikrát vyslal mechaniky na boxové stání. Ve 21. kole Räikkönen zajel k mechanikům. Hamilton zůstal na trati. Podle Toto Wolffa ale o provokace nešlo. Hamilton měl udělat přesný opak toho, co udělá Räikkönen.
Räikkönen zajížděl rychlá kola a náskok Hamiltona se postupně tenčil. Pro Ferrari to vypadalo dobře. Osm kol po Räikkönenovi zastavil také Hamilton a na trať se vrátil daleko za Räikkönenem.
Räikkönen se postupně dostal za Bottase, který zůstával na trati a pro Hamiltona odvedl velkou práci. Hamilton se na oba postupně dotáhl. Už po pár kolech začal mít Räikkönen problémy s puchýři na zadních pneumatikách, což se nakonec ukázalo jako rozhodující. Po 45 kolech závodu se Hamilton před Räikkönena dostal. Fin měl pak plné ruce práce, aby vůz alespoň dovezl do cíle.
Bottas se po své zastávce vrátil za Verstappena, kterého do konce závodu nedokázal předjet. Nebylo to však potřeba. Za vzájemný souboj v první zatáčce dostal Verstappen penalizaci pěti sekund. V cíli závodu se propadl nejen za Bottase ale i za Vettela, který dvojici po své druhé zastávce dojel.
Cíl závodu neviděl Fernando Alonso, který musel zajet do boxů kvůli technickému problému. Daniel Ricciardo musel svůj vůz odstavit rovnou na trati, když se z jeho vozu zakouřilo.
Jeden bod získal v Itálii Lance Stroll. Dvojité body si odváží Force India. Romain Grosjean dojel na šestém místě. Po závodě ale Renault podal stížnost na jeho vůz kvůli problému v předním rohu podlahy. Grosjean byl několik hodin po skončení závodu diskvalifikován.
Výsledky
P. |
Jezdec |
Tým |
Čas/ztráta |
Kola |
Body |
1 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:16:54.484 |
53 |
25 |
2 |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
8.705 |
53 |
18 |
3 |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
14.066 |
53 |
15 |
4 |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
16.151 |
53 |
12 |
5 |
Max Verstappen |
Red Bull |
18.208 |
53 |
10 |
6 |
Esteban Ocon |
Force India |
57.761 |
53 |
8 |
7 |
Sergio Pérez |
Force India |
58.678 |
53 |
6 |
8 |
Carlos Sainz |
Renault |
1:28.140 |
53 |
4 |
9 |
Lance Stroll |
Williams |
1 kolo |
52 |
2 |
10 |
Sergey Sirotkin |
Williams |
1 kolo |
52 |
1 |
11 |
Charles Leclerc |
Sauber |
1 kolo |
52 |
|
12 |
Stoffel Vandoorne |
McLaren |
1 kolo |
52 |
|
13 |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1 kolo |
52 |
|
14 |
Pierre Gasly |
Toro Rosso |
1 kolo |
52 |
|
15 |
Marcus Ericsson |
Sauber |
1 kolo |
52 |
|
16 |
Kevin Magnussen |
Haas |
1 kolo |
52 |
|
17 |
Daniel Ricciardo |
Red Bull |
|
23 |
|
- |
Fernando Alonso |
McLaren |
|
9 |
|
- |
Brendon Hartley |
Toro Rosso |
|
0 |
|
DSQ |
Romain Grosjean |
Haas |
56.320 |
53 |
|
Průběh
Cíl: Lewis Hamilton vyhrává GP Itálie 2018. Räikkönen druhý před Bottasem.
52/53: Vettel by se měl dostat po penalizaci Verstappena na 4. místo.
52/53: Räikkönen už jede pomalu.
51/53: Vettel už okolo 5 sekund na Verstappena.
48/53: Vettel 7 sekund za Bottasem, který má před sebou Verstappena a ten dostane 5 sekund v cíli závodu.
47/53: Hamilton už ujel Räikkönenovi
46/53: Verstappen dostává penalizaci 5 sekund.
45/53: Hamilton jde do čela závodu.
44/53: Vettel najednou 9 sekund za Bottasem.
44/53: Aha, tak ono to bylo po kontaktu s Verstappenem
43/53: Bottas probrzdil a musel do únikové zóny v první zatáčce.
42/53: Už jen první desítka je ve stejném kole jako lídr závodu.
41/53: Vettel zatím ztrácí na Bottase. Dojel by si pro 5. místo.
41/53: GP Itálie je nejrychlejší závodem, ale pro Ferrari teď až moc dlouhým.
39/53: Ocon v boxech, takže Vettel je 5. se ztrátou 13 sekund na Bottase.
37/53: Räikkönen má problémy s pneumatikami. Tým zaznamenal vibrace.
37/53: Bottas v boxech
36/53: Všichni tři jezdci ve dvou sekundách.
34/53:
- Bot
- Rai
- Ham
- Ver
- Oco
- Per
- Vet
- Sai
- Stro
- Sir
33/53: Räikkönen má puchýře na zadní pneumatice.
32/53: Vettel 9. Räikkönen uvízl za Bottasem, dojíždí je Hamilton.
30/53: Vettel v boxech, superměkké
29/53: Räikkönen zůstává před Hamiltonem. V čele je Bottas, který ještě nestavěl.
29/53: Hamilton v boxech
28/53: Räikkönen dojíždí Hamiltonova parťáka Bottase.
26/53: Verstappen v boxech.
26/53: Räikkönen ztrácí už jen 19,6 s.
26/53: Vettel je pátý...
25/53: Ricciardovi vybouchl motor.
24/53: Räikkönen zajíždí nejdůležitější kola za poslední léta. Je to už jen 21,49 s
24/53: jezdci hlásí kapky deště
24/53: Räikkönen nejrychlejší kolo závodu.
23/53: 22,19
23/53: 22,38 s
23/53: Oba skoro na setinu stejné kolo!
22/53: je to 22,5 s
22/53: Mechanici Mercedesu zase vyběhli a pak se zase schovali.
22/53: Hamilton nejrychlejší kolo, Räikkönen nejrychlejší v posledních dvou sektorech.
21/53: U Mercedesu nikdo, i když se mechanici chystali. Hmmm provokace?
21/53: Räikkönen vo boxech
20/53: Vettel před Sainzem na sedmém místě. Ocon je asi 4 před nám, pak Grosjean a následně 14 sekund nikdo.
20/53: otevírá se okno pro zastávky
19/53: Souboj Bottase a Verstappena, který měl problémy v první zatáčce. Musel si ji zkrátit.
18/53: Vettel na druhý pokus před Pérezem.
16/53: Vettel jede na měkkých, takže bude stavět později – nebo vůbec? To asi spíše ne.
16/53. Po Sirotkinovi předjel Vettel i Strolla a je 9.
15/53. Vettel před Sirotkinem na bodech.
14/53: Pérez se ale dostává před Sirotkina. Ocon se dostal na 6. místo.
14/53: Vettel už za Pérezem.
11/53: Vettel má před sebou 4,3 s Péreze a první bodovanou pozici.
10/53: Alonso v boxech a končí.
10/53: Räikkönenovi se nedaří ujet Hamiltonovi.
9/53: Leclerc probrzdil. Dostává se před něj Vettel na 13. místo.
8/53: Pérez vyhnal Alonsa z bodované desítky.
8/53:
- Rai
- Ham
- Ver
- Bot
- Gro
- Sai
- Oco
- Stro
- Sir
- Per
7/53: Stewardi nebudou incident mezi Hamiltonem a Vettelem dále řešit. Räikkönen má náskok na Hamiltona jen 0,7-1,0 s.
6/53: Pérez v ostrém souboji s Magnussenem, létají úlomky...
5/53: Vettel je 17.
4/53: Hamilton jde na konci cílové rovinky na první místo, ale jen na chvíli. Räikkönen si bere první pozici zpět.
4/53: SC zajede do boxů
2/53: Hartley končí.
2/53: V boxech také Hülkenberg, Ricciardo, Ericsson.
2/53: Vettel v boxech pro nové křídlo
1/53:
- Rai
- Ham
- Ver
- Bot
- Gro
- Sai
- Oco
- Stro
- Sir
- Alo
Start závodu: safety car, Räikkönen první, Vettel kolidoval s Hamiltonem a roztočil se.
15:10: jezdci se vydávají do zahřívacího kola.
15:07: Magnussen, Leclerc, Ericsson a Ricciardo startují na měkkých pneumatikách. Ostatní na superměkkých.
15:02: Teplota 21 stupňů, trať má 28. Zataženo ale sucho.
14:56: Podle Auto Bildu John Elkann rozhodl, že vedle Vettela bude příští rok jezdit Leclerc.
14:55: V Monze zní italská hymna. Místní určitě věří, že dnes ne naposledy.
14:52: Strategie: první desítka odstartuje na superměkkých. Přezout by měli na měkké mezi 20. až 30. kolem z celkových 53. Start na měkkých má být podle Pirelli pomalejší strategií. Jezdci by přezuli na superměkké zhruba o pět kol později.
14:44: Teoreticky můžeme vidět i nejrychlejší závod v historii. Před 15 lety zajel v Monze Schumacher závod s průměrnou rychlostí 247,545 km/h a s časem 1 hodina 14 minut 19,838 sekund.
14:42: z pole position odstartuje Kimi Räikkönen, který včera zajel nejrychlejší kolo v historii Monzy i F1 (z hlediska průměrné rychlosti). Rekordy by mohly padnout i dnes. Jako oficiální rekord okruhu se bere kolo zajeté v závodě. To nejrychlejší zajel v Monze v roce 2004 Rubens Barrichello – 1:21.046.
14:35: V Monze trochu pršelo, nyní je sucho...
14:34: Pod velkým tlakem bude dnes Ferrari. Oba vozy startují z první řady a mají silný vůz.
14:33: Vítejte u online přenosu z Velké ceny Itálie 2018.
Foto: Getty Images / Will Taylor-Medhurst