Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E
 Foto: ABB Formule E
 Foto: ABB Formule E
 Foto: ABB Formule E
30
Fotogalerie

V testech formule E bylo nejrychlejší BMW a Maximilian Günther

Bývalý pilot evropské formule 3 a formule 2 Maximilian Günther se s týmem BMW chystá na svoji první kompletní sezónu ve formuli E. Dvaadvacetiletému Němcovi se vstup do sezóny 2019/2020 vydařil, během tří dnů oficiálních testů ve Valencii totiž zaznamenal nejlepší čas ze všech čtyřiadvaceti pilotů.

Günther s monopostem BMW iFE.20 zajel své osobní maximum až v samotném závěru předsezónních testů formule E, které na okruhu Ricarda Torma ve Valencii odstartovaly v úterý a vyvrcholily v pátek. Každý den měli jezdci a týmy k dispozici dopolední a odpolední session s výjimkou čtvrtka, který byl vyhrazen pro média, fotografování a týmové filmování.

V závěru páteční odpolední session zajel Maximilian Günther čas 1:15.087, díky čemuž o desetinu sekundy porazil druhého nejrychlejšího muže testů Pascala Wehrleina s indickým vozem Mahindra. Wehrlein své maximum zajel v pátek dopoledne.

V páteční dopolední session své nejlepší časy zajeli také Nico Müller (Dragon) a Antonio Felix da Costa, který se po přestupu z BMW poprvé svezl s monopostem týmu DS Techeetah. Müller a da Costa obsadili třetí a čtvrté místo výsledkové listiny, přičemž první čtyři piloti se dostali do rozmezí 206 tisícin sekundy.

Da Costův týmový kolega a úřadující šampion formule E Jean-Éric Vergne obsadil v kombinovaném pořadí testů místo jedenácté s časem 1:15.480. Jeho ztráta na Günthera tak nepřekročila čtyři desetiny sekundy.

Těsně před Vergnem uzavřel nejlepší desítku druhý z pilotů Mahindry Jerome d’Ambrosio s časem 1:15.454 a za Vergneho se zařadil jedenáctý nejrychlejší Felipe Massa (1:15.504) s monopostem týmu Venturi, který se před sezónou 2019/2020 přesunul do role zákazníka Mercedesu.

3-_W6I3772.jpg

Zmiňujeme – li Mercedes, tak „stříbrné šípy“ ve svých prvních oficiálních testech formule E rozhodně nefungovaly bez obtíží a oba monoposty německé stáje několikrát stály za vyvěšením červených vlajek.

Pokud se podíváme na časy, tak ze dvojice Stoffel Vandoorne, Nyck de Vries na tom po testech o něco lépe je belgický bývalý pilot McLarenu. Vandoorne zajel svůj nelepší čas 1:15.736 v předposlední páté session a celkově obsadil dvacáté místo. O příčku za ním skončil de Vries, který na týmového kolegu ztratil necelé dvě desetiny.

Další novou „továrnou“ ve startovním poli šesté sezóny formule E je Porsche, které se na elektrický šampionát přeorientovalo po uzavření programu s prototypy 919 Hybrid LMP 1.

Nejlepší čas testů 1:15.699 s novým vozem Porsche 99X Electric zajel celkově devatenáctý Andre Lotterer. Jeho týmový kolega Neel Jani skončil s časem 1:16.053 dvaadvacátý před oběma vozy čínské stáje NIO.

Incidenty, červené vlajky a experimentální závody

Na okruhu Ricarda Torma u španělské Valencie testovalo v uplynulém týdnu rekordní množství čtyřiadvaceti monopostů formule E, což mělo pochopitelně za následek poměrně hustý provoz na trati. Ten ve spojení s uměle umístěnou šikanou na hlavní rovince vedl k celé řadě incidentů a přerušení testovacích session.

Už v úterý v úzké šikaně havaroval nováček James Calado, tovární pilot Ferrari ve WEC, který u Jaguaru nahradil Alexe Lynna. Calada poté napodobil Neel Jani s novým Porsche, Švýcarův náraz byl však tvrdší a německý tovární tým musel posléze měnit celé šasi.

2-D3B08540.jpg

Vinou technických problémů se o další přerušení úterního testování postaral Nyck de Vries, jehož Mercedes zastavil na trati.

Středeční testování odstartoval „experimentální závod“, který byl do programu testů zařazen kvůli změnám v pravidlech. Ta nově říkají, že během vyjetí safety caru nebo během plné žluté fáze budou monoposty ztrácet 1 kilowatthodinu energie za každou minutu strávenou za zpomalovacím vozem nebo pod žlutými vlajkami na celém okruhu.

Aby se tento systém řádně otestoval, tak na trať během středečního „závodu“ dvakrát vyjel safety car a jednou byla vyhlášena FCY. Jako první byl v cíli odmávnut Stoffel Vandoorne (Mercedes) před da Costou (DS Techeetah) a di Grassim (Audi).

Středeční odpolední session poté opět přerušovaly červené vlajky, které byly vyvěšovány hlavně po nehodách. Se zdí se potkali de Vries, Lotterer, d’Ambrosio a Massa a pro technické potíže u svého Audi na trati zastavil Daniel Abt.

Ani pátek, tedy poslední den testů, se neobešel bez potíží. Kvůli dlouhým přerušením byla závěrečná šestá odpolední session operativně prodloužena o 15 minut. Z trati „vyletěli“ oba piloti Dragonu Nico Müller a Brendon Hartley, později také Stoffel Vandoorne s Mercedesem, Alexander Sims (BMW) skončil v zídce šikany a Venturi Edoarda Mortari vypovědělo službu a zůstalo stát na trati.

V pátek se nakonec také uskutečnil ještě dodatečný experimentální závod, tentokráte byl v cíli první Sébastien Buemi s Nissanem.

Všech dvanáct stájí formule E má nyní prostor pro ladění formy před prvními dvěma závody sezóny 2019/2020, které bude ve dnech 22. a 23. listopadu hostit saudskoarabský Rijád. Kvalifikace i závody formule E budete moci opět sledovat na obrazovkách Eurosportu.

Foto: Formula E

Doporučujeme

Články odjinud