Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E

Foto: ABB Formule E

 Foto: ABB Formule E
 Foto: ABB Formule E
 Foto: ABB Formule E
 Foto: ABB Formule E
5
Fotogalerie

Nové vozy, nový tým, noví jezdci – sezóna formule E začíná testy ve Valencii

Již dnes začíná oficiálními testy na okruhu Ricarda Torma ve Valencii nová, v pořadí pátá sezóna šampionátu formule E. Diváci se dočkají nových tratí, jednoho nového týmu ve startovním poli, nových jezdeckých tváří a hlavně nové generace monopostů.

Řada zavedených okruhů, ale i nové tratě čekají v sezóně 2018/2019 na piloty formule E, mezi kterými najdeme i několik zajímavých nováčků v sérii. Tou největší změnou před pátou sezónou šampionátu elektrických formulí jsou však samotné monoposty. Součástí závodních víkendů poté nově budou závody prvního šampionátu elektrických SUV na světě – Jaguar I-Pace eTrophy.

Druhá generace vozů znamená konce zastávek v boxech

Bez nadsázky radikální změna designu vozů pro pátou sezónu formule E na první pohled upoutá každého. Novinkou je systém halo, který zde byl zaveden po vzoru formule 1. Svatozář nad kokpitem však rozhodně není tím největším rozdílem oproti první generaci monopostů. Vozy mají nově na příklad zakrytá kola a zadní části karoserie dominuje obří difuzor.

Ke změnám však pochopitelně došlo také pod kapotou, nové vozy totiž budou výkonnější. Maximální výkon bude od startu páté sezóny zvýšen na 250 kW, díky čemuž monoposty zrychlí z nuly na sto za 2.8 sekundy a budou dosahovat maximální rychlosti 280 km/h.

Maximální výkon pohonné jednotky budou moci jezdci využít v kvalifikaci, v závodě poté budou mít k dispozici 200 kW. V příslušných zónách na trati však bude pilotům umožněno aktivovat tak zvaný „power mode“, čímž zvýší výkon svého vozu na 225 kW a snáze tak zaútočí na soupeře. Kromě této novinky budou stále moci výkon svým oblíbencům přidat fanoušci pomocí fanboostu.

Tou možná největší novinkou pro samotné piloty ovšem bude dvojnásobná kapacita baterie, díky které již nebudou probíhat zastávky v boxech a přeskakování z jednoho vozu do druhého.

Nový tým ve startovní listině

Oproti minulé sezóně bude v té nadcházející na startu každého závodu dvaadvacet pilotů ve vozech jedenácti týmů. Ve startovní listině totiž nově figuruje stáj HWA, která v sezóně 2018/2019 připraví půdu pro plnohodnotný vstup automobilky Mercedes v roce 2019. Za HWA bude jezdit dlouholetý pilot „stříbrných šípů“ v DTM Gary Paffett a současný pilot McLarenu ve formuli 1 Stoffel Vandoorne.

BMW, až do minulé sezóny „schované“ za tým Andretti, bude v páté sezóně formule E již působit jako tovární tým, díky čemuž bude ve startovní listině sedm továrních stájí. Kromě bavorské automobilky to jsou ještě Audi, DS, Jaguar, NIO, Nissan (převzal tým e.dams po sesterském Renaultu) a Venturi.

Tým Virgin poté bude nově zákaznickým týmem Audi a stáj HWA zákazníkem Venturi. S podrobným složením startovního roštu se můžete seznámit na následujících řádcích.

Envision Virgin Racing – Sam Bird, Robin Frijns

U týmu Virgin bude i nadále pokračovat tovární pilot Ferrari ze šampionátu FIA WEC Sam Bird. Jeho novým týmovým kolegou poté bude nizozemský pilot Audi v DTM Robin Frijns.

Panasonic Jaguar Racing – Nelson Piquet junior, Mitch Evans

U Jaguaru k žádné změně na postu jezdců nedošlo, tým bude dále sázet na spolupráci Brazilce Nelsona Piqueta s mladým Novozélanďanem Mitchem Evansem.

HWA Racelab – Gary Paffett, Stoffel Vandoorne

Veleúspěšný tým z DTM se pod vedením zkušeného Ulricha Fritze nyní „vrhá“ na formuli E, aby zde připravil „podhoubí“ pro vstup Mercedesu do šampionátu v roce 2019. Jezdeckou dvojici bude tvořit letošní šampion DTM Gary Paffett s končícím pilotem McLarenu Stoffelem Vandoornem.

Geox Dragon – Jose Maria Lopez, Maximilian Günther? Antonio Fuoco?

Trojnásobný mistr světa cestovních vozů a pilot Toyoty ve WEC Jose Maria Lopez bude i nadále závodit u týmu Dragon. Jeho týmovým kolegou zřejmě bude Max Günther, testů ve Valencii se však zúčastní i pilot Charouz Racing System ve formuli 2 Antonio Fuoco.

NIO Formula E Team – Tom Dillmann, Oliver Turvey

Oliver Turvey zůstává u čínského týmu NIO i pro nadcházející sezónu, jeho novým týmovým kolegou poté bude francouzský pilot Tom Dillmann, který má zkušenosti i se scénou sportscar.

Audi Sport ABT Schaeffler – Lucas di Grassi, Daniel Abt

Proč měnit to, co funguje? U Audi budou i v sezóně 2018/2019 závodit Lucas di Grassi a Daniel Abt.

Venturi Formula E Team – Felipe Massa, Edoardo Mortara

Susie Wolff bude mít coby nová šéfka týmu Venturi k dispozici jezdeckou dvojici tvořenou veteránem Felipem Massou a pilotem Mercedesu v DTM Edoardem Mortarou.

Nissan e.dams – Alexander Albon, Sebastien Buemi

Nissan ve formuli E nahradil sesterskou značku Renault a prodloužil spolupráci se Sebastienem Buemim. Švýcarovým novým týmovým kolegou bude thajský pilot F2 Alexander Albon.

DS Techeetah – Jean-Eric Vergne, Andre Lotterer

Úřadující šampion formule E Jean-Eric Vergne bude mít i v sezóně 2018/2019 týmového kolegu Andreho Lotterera.

BMW i Andretti Motorsport – Alexander Sims, Antonio Felix da Costa

BMW angažovalo pro závodění ve formuli E dvojici vlastních továrních pilotů. Alexander Sims i Antonio Felix da Costa v tomto roce působí i na světové scéně sportscar, kde „krotí“ nový speciál BMW M8 GTE.

Mahindra Racing – Jerome d’Ambrosio, Pascal Wehrlein

K největším jezdeckým změnám došlo u indické Mahindry. Nick Heidfeld už pro tým závodit nebude a nově se přesune do role rezervního a testovacího pilota. Nastupující hvězda světového motorsportu Felix Rosenqvist poté zřejmě uvažuje o angažmá v IndyCar. Tým proto podepsal Belgičana Jeroma d’Ambrosia. Jako druhý pilot týmu byl dnes ráno potvrzen nejmladší šampion DTM v historii a bývalý pilot týmu Manor ve formuli 1 Pascal Wehrlein. Mladý Němec vstupuje do formule E, i když se prý přestupu do této série bránil kvůli možnému návratu do F1.

Sezóna 2018/2019 nabídne nové tratě v kalendáři

V nové sezóně se monoposty formule E vrátí do tradičních destinací, zavítají ovšem i na nové okruhy.

Sezóna 2018/2019 odstartuje v prosinci na zbrusu novém okruhu v saudskoarabském Rijádu, který by měl hostit formuli E i v následujících letech. Jako první se na novém okruhu svezl Felipe Massa (viz foto), který bude právě v Saudské Arábii debutovat v závodě formule E.

Kolotoč formule E se rovněž vrátí do Santiaga de Chile, kde ovšem na piloty čeká zbrusu nový okruh v nové lokalitě. Šampionát elektrických monopostů se vrátí i do Švýcarska, ePrix se však již neuskuteční v Curychu, ale v Bernu. Nová trať bude představena také v Číně, kde se pojede na okruhu Sanya.

Do kalendáře se také po odmlce vrací slavné Monako, které tak bude v roce 2019 opět hostit formuli 1 i formuli E.

Kalendář sezóny 2018/2019

  • 15. prosince 2018 – Ad Diriyah ePrix, Rijád, Saudská Arábie
  • 12. ledna 2019 – Marrakesh ePrix, Marrákeš, Maroko
  • 26. ledna 2019 – Santiago ePrix, Santiago de Chile, Chile
  • 16. února 2019 – Mexico City ePrix, Mexico City, Mexiko
  • 10. března 2019 – Hong Kong ePrix, Hongkong
  • 23. března 2019 – Sanya ePrix, Sanya, Čína
  • 13. dubna 2019 – Rome ePrix, Řím, Itálie
  • 27. dubna 2019 – Paris ePrix, Paříž, Francie
  • 11. května 2019 – Monaco ePrix, Monako
  • 25. května 2019 – Berlin ePrix, Berlín, Německo
  • 22. června 2019 – Bern ePrix, Bern, Švýcarsko
  • 13. července 2019 – New York City ePrix Race 1, New York, USA
  • 14. července 2019 – New York City ePrix Race 2, New York, USA

Foto: Formula E

Doporučujeme

Články odjinud