Rozdíl mezi brzdovými disky ve formuli 1 a v LMP1 Foto: Brembo

Rozdíl mezi brzdovými disky ve formuli 1 a v LMP1 Foto: Brembo

Brzdový kotouč Brembo  Foto: Brembo

Brzdový kotouč Brembo Foto: Brembo

Mapa okruhu v Le Mans Foto: WEC

Mapa okruhu v Le Mans Foto: WEC

Hořící brzdy na voze Nika Rosberga v Mexiku 2015 Foto: Getty Images / Clive Mason

Hořící brzdy na voze Nika Rosberga v Mexiku 2015 Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Charles Coates

Foto: Getty Images / Charles Coates

Brzdový kotouč Brembo  Foto: Brembo
Mapa okruhu v Le Mans Foto: WEC
Hořící brzdy na voze Nika Rosberga v Mexiku 2015 Foto: Getty Images / Clive Mason
 Foto: Getty Images / Charles Coates
5
Fotogalerie

Jaký je rozdíl mezi brzdami ve formuli 1 a v Le Mans?

Motorsport tento víkend žije čtyřiadvacetihodinovkou v Le Mans. Do formule 1 i WEC dodává brzdy společnost Brembo, která prozradila, jaké jsou hlavní rozdíly mezi vozy F1 a LMP1.

Společnost Brembo je jedním z dodavatelů brzdových kotoučů ve formuli 1, ale spolupracuje také s týmy v Le Mans. Před závodem vydala zajímavé srovnání obou sérií. 

Brzdové kotouče jsou v obou sériích vyrobeny z uhlíku. Tím ale podobnosti končí. Ve F1 má kotouč průměr 278 mm, v LMP1 je to 370 mm. 

Rozdílné teploty a chlazení

Požadavky obou sérií jsou hodně odlišné. Vůz LMP1 je o zhruba 140 kg těžší než monopost F1, i když může být lehčí, pokud se nejedná o hybrid.

Během Velké ceny Belgie brzdí jezdec formule 1 v průměru 350krát. V průběhu čtyřiadvacetihodinového závodu musí jezdci brzdit asi 4000krát.

V průběhu víkendu F1 se kotouče mění, takže jedna sada kotoučů musí obvykle vydržet jen kvalifikaci a dvouhodinový závod. V Le Mans je výměna brzdového kotouče někdy nutná, ale tým to může stát pozice. Cílem tedy je, aby vydržel celý závod.

Oba brzdové kotouče pracují s jinými teplotami. Ve formuli 1 musí brzdové kotouče vydržet až 1000 stupňů Celsia, v Le Mans je to o 200 stupňů méně.

Nejde ale jen o maximální teplotu. Během zahřívacího kola nebo za safety carem se jezdci snaží zahřát nejen pneumatiky ale i brzdy a to na teplotu alespoň 300 stupňů.

V Le Mans je to pochopitelně stejné, ale i v ostrém závodě je někdy těžké brzdy udržet v ideálním teplotním okně. Jednak kvůli dlouhým rovinkám, ale zejména kvůli měnícím se podmínkám – v noci teplota samozřejmě klesá. Pokud jezdci nedokáží udržet brzdy v ideálním teplotním okně, třecí materiál začne glazurovat a to sníží brzdnou účinnost.

Na teplotě vzduchu samozřejmě záleží také ve formuli 1, kde se ale podmínky během závodu nemění obvykle tak dramaticky.

Jezdci formule 1 si mohou vybrat ze tří různých typů kotoučů a to v závislosti na očekávané teplotě i svém jízdním stylu. Rozdíly jsou v počtu chladících otvorů: 900, 1200 a 1400. V Le Mans má disk 430 chladících děr.

Brzdíme...

Na Circuit de la Sarthe formule 1 nezávodí, ale první závod letošní sezóny WEC byl ve Spa. Maximální průměrná rychlost vozu LMP1 byla 214 km/h, což je o 22 km/h méně ve srovnání s loňským nejrychlejším kolem F1.

Na brzdách je ale mezi oběma vozy rozdíl výraznější. Jezdec F1 musí při brzdění vydržet přetížení 5 G a v Monze dokonce až 6,7 G. V Le Mans je to mnohem příznivější – maximálně 3,5 G.

Podívejme se ale na konkrétní příklady deakcelerace. V první šikaně (5. zatáčka) v Le Mans musí vůz zpomalit z 332 km/h na 108 km/h během 3,2 sekund. Jezdec vyvine sílu 100 kg a vůz během brzdění ujede asi 195 m.

Vůz formule 1 musí před nájezdem do zatáčky Parabolica v Monze zpomalit ze 312 km/h na 203 km/h za pouhých 1,22 s a to na 72 metrech. Jezdec vyvine sílu 200 kg a přetížení dosáhne až 6,7 G.

Vůz F1 tak dokáže teoreticky deakcelerovat o 88 km/h v průběhu jediné sekundy. U vozu Le Mans je to o 70 km/h za sekundu.

Foto: Getty Images / Clive Mason

Doporučujeme

Články odjinud