9
Fotogalerie

Technická analýza vozu Sauber C36

Sauber představil v pondělí svůj letošní vůz. Podívejme se na něj trochu podrobněji.

Uplynulý rok nebyl pro Sauber vůbec lehký, ačkoli začal s jistou mírou optimismu. Auto bylo oproti předchozímu výrazně vylepšené.

Velmi rychle se však objevily finanční problémy, které bránily v nasazování vylepšení. Za vše hovoří příklad se zadním křídlem. Sauber si nemohl dovolit vývoj nového, takže musel použít již hotový díl se dvěma nosníky. Nová převodovka od Ferrari však byla připravena k montáži křídla s jedním nosníkem. Sauber proto provizorně upravil dva nosníky sloučením do tvaru V.

Naštěstí v průběhu roku přišli noví investoři a na auto se okamžitě začaly nasazovat novinky. I díky tomu dokázal Sauber na poslední chvíli v Brazílii ukořistit dva body, které ho posunuly v šampionátu o příčku výš na úkor Manoru.

V nadcházející sezóně bude chtít na tento vzestupný trend navázat za pomoci svého nejnovějšího výtvoru s označením C36.

front2.jpg

Nová pravidla nedávají v přední části vozu žádný další prostor pro kreativitu, takže týmy budou postupně konvergovat k jednomu optimálnímu řešení.

Přední křídlo pravidla transformovala do šípového tvaru, jinak jeho design navazuje na verzi z Belgie a nese určité prvky inspirované ostatními týmy napříč polem, včetně Mercedesu a McLarenu.

V posledních letech populární tunel na okraji křídla zcela absentuje. Nosový kužel si zachovává zúženou špičku.

bb.jpg

Nové deflektory jsou zatím poměrně jednoduché. Zadní pohled ale dává tušit, že v této oblasti brzy uvidíme hustý les různých aerodynamických součástek.

bb2.jpg
sp.jpg

Bočnice si zachovávají šířku zhruba 700 mm, takže oproti širšímu zbytku auta působí velmi kompaktně. Vstupní otvory jsou zmenšeny a zbylý prostor pro karoserii využívá dvojice lopatek mezi bočnicovým křídlem a stěnou bočnice.

rhoop.jpg

Nejvýraznější rysem, který bude pro Sauber letos možná jedinečný, je nová struktura na ochranu při převrácení. Namísto tradičního ochranného oblouku je jí pouze jediný pilíř. V podstatě nejde o žádnou novinku – Lotus (později Caterham), Force India i Mercedes svého času zkoušeli identická řešení, ale nakonec vždy po roce přesedlali na tradiční ochranný oblouk. Výhodou může být redukce hmotnosti, případně větší flexibilita při změnách konfigurace chlazení a přívodů vzduchu.

Hlavní vstupní otvory jsou děleny horizontálně na dvě sekce – větší blíže ke středové ose slouží jako přívod vzduchu do dmychadla, vnější otvory přivádějí vzduch do chladičů (pravděpodobně hybridního systému). Jde o stejné přívody vzduchu, které byly v minulé sezóně připevněny po stranách ochranného oblouku, jen teď jsou elegantněji integrovány do karoserie.

Pod každým z hlavních vstupních otvorů je ještě jeden přídavný pro účely chlazení. Další menší otvor přímo za hlavovou opěrkou je obligátní otvor pro protažení tažného lana.

Auto je zajímavé i tím, že obsahuje několik velmi jemných detailů, které jsou svým způsobem inovativní – příkladem mohou být lopatky na zadních rozích vstupního otvoru kokpitu.

cockpit.jpg
rear.jpg

Kryt motoru dostal ploutev na kontrolu nad prouděním obtékajícím zadní křídlo. Z tohoto pohledu velmi pěkně vynikne nový snížený a zkosený tvar křídla a také podstatně mohutnější difuzor pod ním.

floor1.jpg

Zajímavé detaily jsou patrné také na úrovni podlahy. Náběhová hrana podlahy pod vstupními otvory bočnic využívá dvojnásobné zvětšení poloměru zakřivení na vytvoření tvaru připomínajícího náběhovou hranu křídlového profilu.

V zadní části podlahy se objevují dobře známé nástroje na regulaci zvířeného proudění od zadních kol, kterým budou týmy v průběhu sezóny určitě věnovat zvýšenou pozornost.

floor2.jpg

Co se týče pohonné jednotky, Sauber se bude muset obejít bez nejnovější specifikace Ferrari. Nasadí ověřenou a dobře známou pohonnou jednotku ve verzi z konce sezóny 2016.

Foto: Sauber 

Doporučujeme

Články odjinud