Foto: F1, FOM, FIA

Foto: F1, FOM, FIA

 Foto: F1, FOM, FIA

Foto: F1, FOM, FIA

 Foto: F1, FOM, FIA

Foto: F1, FOM, FIA

 Foto: F1, FOM, FIA

Foto: F1, FOM, FIA

Model vozu 2021 Foto: F1, FOM, FIA

Model vozu 2021 Foto: F1, FOM, FIA

Model vozu 2021 Foto: F1, FOM, FIA

Model vozu 2021 Foto: F1, FOM, FIA

Model vozu 2021 Foto: F1, FOM, FIA

Model vozu 2021 Foto: F1, FOM, FIA

Model vozu 2021 Foto: F1, FOM, FIA

Model vozu 2021 Foto: F1, FOM, FIA

 Foto: F1, FOM, FIA

Foto: F1, FOM, FIA

 Foto: F1, FOM, FIA

Foto: F1, FOM, FIA

 Foto: McLaren

Foto: McLaren

 Foto: McLaren

Foto: McLaren

 Foto: McLaren

Foto: McLaren

 Foto: McLaren

Foto: McLaren

 Foto: F1, FOM, FIA
 Foto: F1, FOM, FIA
 Foto: F1, FOM, FIA
Model vozu 2021 Foto: F1, FOM, FIA
14
Fotogalerie

Když se dva perou, třetí se směje. Ovlivní letošní souboj o titul rok 2022?

V letošní sezóně se nám schází dohromady několik zajímavých věcí – po třech závodech to vypadá, že po dlouhé době bojují o titul dva týmy, příští rok nás čekají revoluční změny pravidel a vývoj nových vozů brzdí omezení. Vydělají na tom někteří?

V roce 2009 zůstal svět formule 1 v šoku. O titul bojovali jezdci, kteří měli být původně bez práce. Příběh týmu Brawn GP (alias přemalované Hondy) zná asi každý. Mohl by se v příštím roce opakovat?

Týmy už nyní postupně omezují a ukončují vývoj vozů pro rok 2021. Za normálních okolností by to bylo brzy i na ty, kterým letošní sezóna (monopost) nevyšla, ale v příštím roce nás čekají revoluční změny.

Dva týmy však bojují o titul a zastavení vývoje by je mohlo velmi mrzet. Red Bull už avizoval, že s vývojem RB16B pokračuje do letních prázdnin. 

„Pak uvidíme, co se stane v závislosti na pořadí v šampionátu," řekl Marko pro Auto Motor und Sport. Pozdní ukončení vývoje může vypadat překvapivě, ale u Red Bullu mají jasno. „Maxovi to nemůžeme udělat, když má poprvé auto, se kterým se může stát mistrem světa.“ 

V Milton Keynes se letošní šance nechtějí vzdát. Je totiž otázkou, kdo a jak na tom v příštím roce bude... nebo dokonce v příštích letech.

Samozřejmě nelze očekávat, že Mercedes a Red Bull svedou klasickou vývojovou válku. Nasazování dílů bude mnohem menší, než na co bychom byli v této situaci před léty zvyklí.

Velké týmy nemají problém pracovat na dvou projektech současně. Letos ale při této snaze tvrdě narazí – hlavním důvodem je rozpočtový strop. 

Ten třetí, který se směje

Některé týmy samozřejmě vývoj letošního vozu ukončí dříve a souboj mezi Mercedesem a Red Bullem by mohly využít. Asi nelze očekávat, že o titul bude v příštím roce bojovat Haas (ten dokonce letošní vůz nevyvíjí vůbec) nebo Williams. McLarenu, Alpine, Astonu Martin nebo Ferrari se však otevírá cesta.

Rozdíl ve zdrojích, které Mercedes a Red Bull nasadí do letošního vývoje, nebude až tak velký. Musíme k tomu ale přičíst letošní novinku v podobě aerodynamického handicapu. Od 1. ledna platí, že čím níže tým skončil v Poháru konstruktérů, tím více může využívat počítačové simulace a aerodynamický tunel.

Ferrari je dnes v situaci, kdy nemá co ztratit. Zatím to vypadá, že svede souboj o třetí místo s McLarenem. Třetí pozice je samozřejmě lepší než čtvrtá, ale pro Maranello o tak velký rozdíl nejde a peníze (za třetí místo je více z komerčních práv) řešit také nemusí.

Od 1. ledna do konce června může Ferrari foukat v tunelu o zhruba 1 hodinu týdně více než Red Bull a o 1,5 hodinu více než Mercedes. Od 1. července bude rozdíl menší. Od 1. července se aerodynamický handicap přepočítá podle současného rozložení sil – konkrétně podle stavu šampionátu po Grand Prix Francie. Lze očekávat, že na tom bude Ferrari lépe než vloni,kdy skončilo šesté. V případě třetího místa by mohlo foukat asi o 30 minut týdně déle, než soupeř na prvním místě.

Kdo se chopí šance?

Zmiňujeme sice Ferrari, ale to zejména s ohledem na zdroje a největší rozdíl v aerodynamickém handicapu. Pokud se podíváme na posledních mnoho let, Ferrari nikdy nebylo tím, kdo dokázal využít velké změny pravidel. Současná konstelace nabízí příležitost, ale samotná příležitost tituly nevyhrává.

McLaren se pod vedením Andrease Seidla zvedá. Vloni měl však finanční problémy, které vyústily v potřebu půjčky i prodeje sídla. Aktuálně je tým stabilizovaný, ale nesmíme zapomínat, že nemá vlastní motor.

Alpine sice letos nepatří mezi nejsilnější týmy, ale měl problémy s aerodynamickým tunelem, má staré šasi a pro příští rok chystá novou pohonnou jednotku.

Využije některý z konkurentů Mercedesu a Red Bullu příležitost? Uvidíme v prvních závodech příští sezóny.

Doporučujeme

Články odjinud