Dlouho očekávaný víkend konečně nastal. Peugeot se dvěma novými hypervozy 9X8 vstupuje do vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC. Prvním závodem pro francouzské hybridní speciály bude nedělní šestihodinový podnik v Monze a stáj s typickým lvem ve znaku zatím mírní očekávání. Konkurence – především ta japonská – je ovšem v pozoru.
Futuristické tvary, už ikonická absence zadního křídla a pochopitelně hybridní pohonná jednotka. Pod kapotou francouzských střel se ukrývá dvakrát přeplňovaný šestiválec o objemu 2.6 litru, kterému dalších 200 kW navíc přidává elektromotor na přední nápravě. V Monze disponují speciály s pohonem všech čtyř kol maximálním výkonem 690 koní a nebýt Balance of Perfomance, hranici sedmi set koní by pokořily. Taková je stručná vizitka vozů Peugeot 9X8, nových francouzských zbraní pro WEC a 24 hodin Le Mans.
Celou první polovinu letošního roku strávil Peugeot intenzivním testováním. Jeho vozy se objevily na příklad v Portimau, v Barceloně či nedávno také ve španělském Aragonu, kde Peugeot Sport absolvoval finální vytrvalostní prověrku před ostrým závodním debutem. Během nepřetržité šestatřicetihodinové session ujel hypervůz 9X8 patnáct tisíc kilometrů. Kromě testování v reálném prostředí na trati se u Peugeotu věnovali i simulaci podmínek v Monze v zázemí týmu ve Versailles-Satory.
„Jako tým jsme neúnavně pracovali na tom, abychom připravili tento vůz pro závodění. Náš poslední test, plnohodnotná vytrvalostní simulace v Aragonu, byl velmi intenzivní,“ rozpovídal se o přípravách pro sportscar365.com Loic Duval, člen posádky hypervozu #94. Francouzský expilot Audi se bude střídat s bývalým jezdcem stáje Rebellion Racing Gustavem Menezesem a veteránem japonské závodní scény Jamesem Rossiterem.
„Monza je pro nás především příležitostí učit se. Jako tým teprve začínáme pracovat v závodním režimu, to se týká nás pilotů i ostatních členů týmu, tedy inženýrů, mechaniků a veškerého personálu Peugeot Sport. Urazili jsme společně dlouhou cestu a mít možnost konečně závodit, to je pro nás velmi intenzivní motivace,“ dodal vítěz Le Mans z roku 2013.
Duvalovu motivaci bezpochyby sdílí i technický ředitel stáje pro WEC Olivier Jansonnie.
„Po intenzivní a nutné fázi testování a vývoje, během které jsme najeli tisíce kilometrů na různých okruzích, jsou Peugeoty 9X8, jejich jezdci i celý tým připraveni posunout se k další výzvě,“ rozpovídal se Jansonnie pro sportscar365.com. Druhý z vozů, který má na starosti, tedy Peugeot #93, bude v Monze pilotovat trojice Paul di Resta, Mikkel Jensen, Jean-Éric Vergne.
„Tahle výzva zahrnuje zvládnutí veškerých nároků a potřeb kompletního závodního víkendu v přímé konkurenci s našimi rivaly. Budeme se učit o chování našeho vozu v závodním provozu a budeme se rovněž seznamovat s různými bezpečnostními procedurami.“
„Náš cíl pro Monzu je velmi prostý. Chceme ze sebe vydat to nejlepší s pokorným, ale přesto sebevědomým přístupem. Chceme se toho naučit co nejvíce o Peugeotu 9X8 v závodních podmínkách.“
Bude to první závod pro zbrusu nové vozy a s tím souvisí i zdrženlivá týmová vyjádření, nicméně u konkurence budí vstup Peugeotu do šampionátu nemalou pozornost. Francouzská stáj vyzve krajany z týmu Alpine, americký Glickenhaus a pochopitelně také Toyotu, tedy hegemona WEC a Le Mans, který od supersezony 2018/2019 čeká na vážnou tovární konkurenci v nejvyšší třídě.
„Chceme konkurenci. Vstoupili jsme do seriálu před deseti lety, abychom soupeřili s těmi největšími týmy ve vytrvalostních závodech. Ty pak bohužel odešly (Audi, Porsche a Nissan; pozn. aut.), nicméně teď jsme ale velmi šťastní z návratu automobilek,“ rozpovídal se na toto téma poradce Toyota Gazoo Racing a bývalý závodní pilot Alex Wurz.
„Peugeot je jedním z prvních hybatelů těchto změn, vstupují do třídy Le Mans Hypercar, z čehož mám velkou radost a vím, že budou představovat reálnou konkurenci, protože jsem býval členem jejich týmu.“
„Viděl jsem, jakým stylem pracují, a proto říkám klukům v týmu, že je za žádných okolností nemůžeme podcenit.“
Jak moc bude francouzský lev v prvním vytrvalostním závodě jedenáct let od konce v LMP 1 škrábat, to se všichni dozvědí už v neděli. Šestihodinový závod FIA WEC v Monze startuje ve 12:00 a přímý přenos na Eurosportu 2 začíná již o půl hodiny dříve. V půl třetí dostane přednost finále Wimbledonu, živý přenos s českým komentářem však bude pokračovat na webu eurosport.com.