Toyota slaví double v Le Mans
Fernando Alonso, vítěz kvalifikace Kazuki Nakadžima a Sebastien Buemi společně zvítězili v letošním ročníku 24 hodin Le Mans. Druhá dojela sesterská Toyota #7 posádky Kamuj Kobajaši, Jose Maria Lopez, Mike Conway.
O vítězství Toyoty #8 rozhodla především noční část, kdy Fernando Alonso stáhl náskok sesterského vozu, díky čemuž se "jeho osmička" dostala do vedení, které již během neděle udržela.
Toyota #7 navíc ztratila čas kvůli chybám Jose Marii Lopeze, který se na příklad roztočil po obloukem Dunlop.
Na třetím místě dojel nejlepší soukromý prototyp, konkrétně Rebellion R13 #3 švycarského týmu Rebellion Racing, který sdílela posádka Thomas Laurent, Mathias Beche, Gustavo Menezes.
Ostatní soukromé prototypy BR Engineering BR1 a Ginetta trápily technické potíže, prototyp týmu ByKolles pro změnu skončil po havárii.
Porsche oslavilo výročí doublem
Tovární tým Porsche oslavil sedmdesátileté výročí v Le Mans vítězným doublem ve třídě LMGTE - PRO.
První dvě místa mezi "profesionálními gétéčky" získala dvojice vozů ze šampionátu FIA WEC. Konkrétně zvítězila posádka vozu 911 RSR #92 Michael Christensen, Kevin Estre, Laurens Vanthoor před týmovými kolegy Richardem Lietzem, Gianmariou Brunim a Fredericem Makowieckim.
Třetí místo zbylo na jeden ze čtyř Fordů, konkrétně na vůz #68 z IMSA WSC, který do cíle dovezli Joey Hand, Dirk Müller a místní rodák Sebastien Bourdais.
V LMP 2 se radují Jean-Eric Vergne, Roman Rusinov a Andrea Pizzitola
Dominantní výkon předvedl tým G-Drive Racing a s vozem Oreca 07 Gibson #26 vyhrála posádka Vergne, Rusinov, Pizzitola letošní Le Mans ve třídě slabíšch prototypů. Po závodě 6 hours of Spa je to druhý triumf v řadě ve WEC pro tuto trojici.
Závodící šéf a majitel stáje Rus Roman Rusinov se tak po několika pódiových umístěních dočkal konečně vítězství a v pit lane okruhu La Sarthe tak mohly zaznít tóny Kaťuši.
Druhý dojel domácí tým Alpine s vozem #36 posádky Lapierre, Negrao, Thiriet a stupně vítězů doplnil ještě tým Graff-SO24 s Orecou #39.
Patrick Dempsey slaví ve třídě LMGTE - AM
Tým Dempsey-Proton Racing s vozem Porsche 911 RSR #77 posádky Matt Campbell, Christian Ried, Julien Andlauer vyhrál letošní Le Mans ve třídě LMGTE - AM.
Týmový šéf a americký herec Patrick Dempsey tak poté, co se na stupně vítězů v minulosti podíval sám jako jezdec, nyní slaví výhru jako boss vlastní stáje.
Pro posádku vozu #77 to zároveň znamená velký bodový příděl do tabulky šampionátu FIA WEC.
Výsledky
P. |
# |
Tým |
Jezdec 1 |
Jezdec 2 |
Jezdec 3 |
Čas / ztráta |
Kol |
1 |
8 |
Toyota Gazoo Racing |
Sébastien BUEMI |
Kazuki NAKAJIMA |
Fernando ALONSO |
24:00:52.247 |
388 |
2 |
7 |
Toyota Gazoo Racing |
Mike CONWAY |
Kamui KOBAYASHI |
Jose Maria LOPEZ |
2 kola |
386 |
3 |
3 |
Rebellion Racing |
Thomas LAURENT |
Mathias BECHE |
Gustavo MENEZES |
12 kol |
376 |
4 |
1 |
Rebellion Racing |
André LOTTERER |
Neel JANI |
Bruno SENNA |
13 kol |
375 |
5 |
26 |
G-Drive Racing |
Roman RUSINOV |
Andrea PIZZITOLA |
Jean-Eric VERGNE |
19 kol |
369 |
6 |
36 |
Signatech Alpine Matmut |
Nicolas LAPIERRE |
André NEGRÃO |
Pierre THIRIET |
21 kol |
367 |
7 |
39 |
Graff-SO24 |
Vincent CAPILLAIRE |
Jonathan HIRSCHI |
Tristan GOMMENDY |
22 kol |
366 |
8 |
28 |
TDS Racing |
François PERRODO |
Matthieu VAXIVIERE |
Loïc DUVAL |
22 kol |
366 |
9 |
32 |
United Autosports |
Hugo DE SADELEER |
Will OWEN |
Juan Pablo MONTOYA |
23 kol |
365 |
10 |
37 |
Jackie Chan DC Racing |
Jazeman JAAFAR |
Nabil JEFFRI |
Weiron TAN |
27 kol |
361 |
11 |
31 |
DragonSpeed |
Roberto GONZALEZ |
Pastor MALDONADO |
Nathanaël BERTHON |
28 kol |
360 |
12 |
38 |
Jackie Chan DC Racing |
Ho-Pin TUNG |
Stéphane RICHELMI |
Gabriel AUBRY |
32 kol |
356 |
13 |
29 |
Racing Team Nederland |
Frits VAN EERD |
Giedo VAN DER GARDE |
Jan LAMMERS |
32 kol |
356 |
14 |
33 |
Jackie Chan DC Racing |
David CHENG |
Nicholas BOULLE |
Pierre NICOLET |
33 kol |
355 |
15 |
23 |
Panis Barthez Competition |
Timothé BURET |
Julien CANAL |
William STEVENS |
36 kol |
352 |
16 |
35 |
SMP Racing |
Victor SHAITAR |
Harrison NEWEY |
Norman NATO |
43 kol |
345 |
17 |
92 |
Porsche GT Team |
Michael CHRISTENSEN |
Kevin ESTRE |
Laurens VANTHOOR |
44 kol |
344 |
18 |
91 |
Porsche GT Team |
Richard LIETZ |
Gianmaria BRUNI |
Frédéric MAKOWIECKI |
45 kol |
343 |
19 |
68 |
Ford Chip Ganassi Team USA |
Joey HAND |
Dirk MÜLLER |
Sébastien BOURDAIS |
45 kol |
343 |
20 |
67 |
Ford Chip Ganassi Team UK |
Andy PRIAULX |
Harry TINCKNELL |
Tony KANAAN |
45 kol |
343 |
21 |
63 |
Corvette Racing |
Jan MAGNUSSEN |
Antonio GARCIA |
Mike ROCKENFELLER |
46 kol |
342 |
22 |
47 |
Cetilar Villorba Corse |
Roberto LACORTE |
Giorgio SERNAGIOTTO |
Luis Felipe NASR |
46 kol |
342 |
23 |
52 |
AF Corse |
Toni VILANDER |
Antonio GIOVINAZZI |
Luis Felipe DERANI |
47 kol |
341 |
24 |
66 |
Ford Chip Ganassi Team UK |
Stefan MÜCKE |
Olivier PLA |
Billy JOHNSON |
48 kol |
340 |
25 |
51 |
AF Corse |
Alessandro PIER GUIDI |
James CALADO |
Daniel SERRA |
49 kol |
339 |
26 |
95 |
Aston Martin Racing |
Marco SØRENSEN |
Nicki THIIM |
Darren TURNER |
49 kol |
339 |
27 |
71 |
AF Corse |
Davide RIGON |
Sam BIRD |
Miguel MOLINA |
50 kol |
338 |
28 |
77 |
Dempsey - Proton Racing |
Matt CAMPBELL |
Christian RIED |
Julien ANDLAUER |
53 kol |
335 |
29 |
54 |
Spirit of Race |
Thomas FLOHR |
Francesco CASTELLACCI |
Giancarlo FISICHELLA |
53 kol |
335 |
30 |
93 |
Porsche GT Team |
Patrick PILET |
Nick TANDY |
Earl BAMBER |
54 kol |
334 |
31 |
85 |
Keating Motorsports |
Ben KEATING |
Jeroen BLEEKEMOLEN |
Luca STOLZ |
54 kol |
334 |
32 |
99 |
Proton Competition |
Patrick LONG |
Timothy PAPPAS |
Spencer PUMPELLY |
54 kol |
334 |
33 |
84 |
JMW Motorsport |
Liam GRIFFIN |
Cooper MACNEIL |
Jeffrey SEGAL |
56 kol |
332 |
34 |
80 |
Ebimotors |
Fabio BABINI |
Christina NIELSEN |
Erik MARIS |
56 kol |
332 |
35 |
50 |
Larbre Competition |
Erwin CREED |
Romano RICCI |
Thomas DAGONEAU |
56 kol |
332 |
36 |
81 |
BMW Team MTEK |
Martin TOMCZYK |
Nicky CATSBURG |
Philipp ENG |
56 kol |
332 |
37 |
56 |
Team Project 1 |
Jörg BERGMEISTER |
Patrick LINDSEY |
Egidio PERFETTI |
56 kol |
332 |
38 |
61 |
Clearwater Racing |
Weng Sun MOK |
Matthew GRIFFIN |
Keita SAWA |
56 kol |
332 |
39 |
97 |
Aston Martin Racing |
Alexander LYNN |
Maxime MARTIN |
Jonathan ADAM |
61 kol |
327 |
40 |
70 |
MR Racing |
Motoaki ISHIKAWA |
Olivier BERETTA |
Edward CHEEVER |
64 kol |
324 |
41 |
69 |
Ford Chip Ganassi Team USA |
Ryan BRISCOE |
Richard WESTBROOK |
Scott DIXON |
77 kol |
311 |
42 |
5 |
CEFC TRSM Racing |
Charles ROBERTSON |
Michael SIMPSON |
Leo ROUSSEL |
99 kol |
289 |
43 |
86 |
Gulf Racing |
Michael WAINWRIGHT |
Benjamin BARKER |
Alex DAVISON |
105 kol |
283 |
44 |
44 |
Eurasia Motorsport |
Andrea BERTOLINI |
Niclas JÖNSSON |
Tracy KROHN |
54 kol |
334 |
45 |
11 |
SMP Racing |
Vitaly PETROV |
Mikhail ALESHIN |
Jenson BUTTON |
73 kol |
315 |
46 |
48 |
Idec Sport |
Paul LAFARGUE |
Paul Loup CHATIN |
Memo ROJAS |
76 kol |
312 |
47 |
90 |
TF Sport |
Salih YOLUC |
Euan HANKEY |
Charles EASTWOOD |
84 kol |
304 |
48 |
22 |
United Autosports |
Philip HANSON |
Filipe ALBUQUERQUE |
Paul DI RESTA |
100 kol |
288 |
49 |
64 |
Corvette Racing |
Oliver GAVIN |
Tommy MILNER |
Marcel FÄSSLER |
129 kol |
259 |
50 |
10 |
DragonSpeed |
Henrik HEDMAN |
Ben HANLEY |
Renger VAN DER ZANDE |
144 kol |
244 |
51 |
25 |
Algarve Pro Racing |
Mark PATTERSON |
Ate DE JONG |
Tacksung KIM |
151 kol |
237 |
52 |
88 |
Dempsey - Proton Racing |
Matteo CAIROLI |
Khaled AL QUBAISI |
Giorgio RODA |
163 kol |
225 |
53 |
82 |
BMW Team MTEK |
Augusto FARFUS |
Antonio Felix DA COSTA |
Alexander SIMS |
165 kol |
223 |
54 |
40 |
G-Drive Racing |
James ALLEN |
Jose GUTIERREZ |
Enzo GUIBBERT |
191 kol |
197 |
55 |
34 |
Jackie Chan DC Racing |
Ricky TAYLOR |
Côme LEDOGAR |
David HEINEMEIER-HANSSON |
193 kol |
195 |
56 |
6 |
CEFC TRSM Racing |
Oliver ROWLAND |
Alex BRUNDLE |
Oliver TURVEY |
251 kol |
137 |
57 |
17 |
SMP Racing |
Stéphane SARRAZIN |
Egor ORUDZHEV |
Matevos ISAAKYAN |
265 kol |
123 |
58 |
94 |
Porsche GT Team |
Romain DUMAS |
Timo BERNHARD |
Sven MÜLLER |
296 kol |
92 |
59 |
98 |
Aston Martin Racing |
Paul DALLA LANA |
Pedro LAMY |
Mathias LAUDA |
296 kol |
92 |
60 |
4 |
Bykolles Racing Team |
Oliver WEBB |
Dominik KRAIHAMER |
Tom DILLMANN |
323 kol |
65 |
Online přenos
15:09:
15:00: Cíl závodu! Fernando Alonso, Sebastien Buemi a Kazuki Nakadžima s Toyotou TS050 Hybrid vyhráli 24 hodin Le Mans 2018!
14:10: Jenson Button zastavil s prototypem #11 u Indianapolis, problémy s motorem?
Video: Alonso po svém posledním stintu v Le Mans
Pořadí po třiadvacáté hodině (13:00 - 14:00)
Hodinu před koncem závodu jede neohroženě na čele Kazuki Nakadžima s Toyotou #8.
Kobajaši s Toyotou #7 musel řešit kuriózní problém. Během jednoho kola zapomněl zastavit v boxech pro palivo, a tak musel v následujcím okruhu chvíli jet v režimu FCY, aby dokázal uspořit zbytek benzínu v nádrži a dojet k mechanikům natankovat.
P |
LMP1 |
LMP2 |
LMGTE PRO |
LMGTE AM |
1 |
Toyota #8 (36) |
G-Drive Oreca #26 (34) |
Porsche #92 (23) |
Porsche #77 (23) |
2 |
Toyota #7 (34) |
Alpine Oreca #36 (35) |
Porsche #91 (23) |
Ferrari #54 (23) |
3 |
Rebellion #3 (37) |
Graff-SO24 Oreca #39 (40) |
Ford #68 (23) |
Ferrari #85 (24) |
13:36: Aston Martin týmu TF Sport stojí v zatáčkách Porsche, vyhlášena pomalá zóna.
13:30: Kobajaši zpět na trati, vůz vypadá v pořádku, ztráta ale narostla.
13:29:
13:27: Kobajaši dokázal opět zrychlit, i tak ale míří do boxů.
13:25: Problémy Toyoty #7! Kamuj Kobajaši jede pomalu po rovince s technickými problémi a snaží se dostat do boxů.
13:23: V Le Mans je i Pierre Gasly jako host týmu G-Drive a podle svých slov by se závodu jednou rád zúčastnil.
13:17: Prototyp Ligier #32 týmu United Autosport, v jehož kokpitu se střídá i Montoya, jede pomalu po trati s defektem a ztrácí tak čtvrté místo v LMP 2, aktuálně za volatem sedí Hugo de Sadeleeer.
Pořadí po dvaadvacáté hodině (12:00 - 13:00)
Kazuki Nakadžima za volantem Toyoty #8 a Kamuj Kobajaši v prototypu #7, tedy dva Japonci v japonských vozech, dojíždějí po posledním střídání letošní ročník 24 hodin Le Mans. Nakadžima má přitom pohodlný náskok téměř jednoho kola před druhým Kobajašim.
Ve třídě LMGTE - AM se po výletu mimo trať propadlo Ferrari #85 na třetí místo, na místo druhé poskočilo Ferrari #54.
P |
LMP1 |
LMP2 |
LMGTE PRO |
LMGTE AM |
1 |
Toyota #8 (34) |
G-Drive Oreca #26 (33) |
Porsche #92 (22) |
Porsche #77 (22) |
2 |
Toyota #7 (33) |
Alpine Oreca #36 (33) |
Porsche #91 (22) |
Ferrari #54 (22) |
3 |
Rebellion #3 (35) |
Graff-SO24 Oreca #39 (38) |
Ford #68 (22) |
Ferrari #85 (23) |
12:53: Fernando Alonso naposledy opustil kokpit Toyoty #8, závod s tímto vozem bude dojíždět Nakadžima
Pořadí po jednadvacáté hodině (11:00 - 12:00)
Jose Maria Lopez za volantem Toyoty #7 v uplynulé hodině nejprve na krátko opustil trať v Tertre Rouge a následně se roztočil pod obloukem Dunlop. Díky těmto chybám argentinského trojnásobného mistra světa WTCC se ztráta Toyoty #7 na Toyotu #8 zvětšila až na minutu a půl.
V LMP 2 vypadl z pořadí na stupních vítězů prototyp týmu IDEC Sport, který musel být opravován v garáži.
V LMGTE - PRO zatím bezpečně vede Porsche #92, o druhou pozici však stále velmi těsně bojují vozy Porsche #91 a Ford #68.
P |
LMP1 |
LMP2 |
LMGTE PRO |
LMGTE AM |
1 |
Toyota #8 (33) |
G-Drive Oreca #26 (31) |
Porsche #92 (21) |
Porsche #77 (21) |
2 |
Toyota #7 (31) |
Alpine Oreca #36 (32) |
Porsche #91 (21) |
Ferrari #85 (22) |
3 |
Rebellion #1 (35) |
Graff-SO24 Oreca #39 (36) |
Ford #68 (21) |
Ferrari #54 (21)
|
Video: Lídři kategorií
11:46: Jose Maria Lopez udělal v krátké době s Toyotou #7 dvě jezdecké chyby a na první Toyotu 8 již ztrácí minutu a půl.
11:45: Sebastien Bourdais po souboji s Makowieckim: "Tohle chování je pro mě neakceptovatelné, BoP je špatně nastavené a nechápu, že vedení závodu na to nereaguje."
11:32: Famózní souboj o druhé místo v LMGTE - PRO pokračuje, Frederic Makowiecki vs Sebastien Bourdais, Porsche vs Ford:
11:12: Aktuální souboj o druhé místo v LMGTE - PRO:
Pořadí po dvacáté hodině (10:00 - 11:00)
Špatnou hodinu má za sebou Ligier JS P217 stáje Panis Barthez Competition, který kvůli dlouhým opravám v garáži vypadl z pořadí na stupních vítězů třídy LMP 2.
V LMGTE - PRO probíhá tvrdý souboj o druhé místo mezi Makowieckim v Porsche #91 a domácím Sebastienem Bourdaisem ve Fordu #68.
P |
LMP1 |
LMP2 |
LMGTE PRO |
LMGTE AM |
1 |
Toyota #8 (31) |
G-Drive Oreca #26 (30)
|
Porsche #92 (20) |
Porsche #77 (20) |
2 |
Toyota #7 (30) |
Alpine Oreca #36 (30) |
Ford #67 (21) |
Ferrari #85 (20) |
3 |
Rebellion #3 (33) |
IDEC Oreca #48 (32) |
Porsche #91 (20) |
Ferrari #54 (20) |
10:18: Restart!
10:08: Safety car! Zpomalovací vůz musel opět na trať poté, co s Ligierem JS P217 #22 třídy LMP 2 havaroval Paul di Resta v zatáčkách Porsche.
Pořadí po devatenácté hodině (8:00 - 10:00)
Pořadí v jednotlivých kategoriích se od posledního upadatu příliš nezměnilo, což bylo částečně zapříčiněno výjezdem safety caru. Ten byl způsobem uvolněným krytem odtokového kanálu v sekci Tertre Rouge, který si vyžádal opravu traťových maršálů.
Ve třídě LMGTE - PRO probíhá souboj o druhé místo, kde na Bruniho v Porsche #91 dotírá Dirk Müller ve Fordu GT #68.
P |
LMP1 |
LMP2 |
LMGTE PRO |
LMGTE AM |
1 |
Toyota #8 (30) |
G-Drive Orece #26 (28) |
Porsche #92 (19) |
Porsche #77 (19) |
2 |
Toyota #7 (29) |
Panis Barthez #23 (28) |
Porsche #91 (19) |
Ferrari #54 (19) |
3 |
Rebellion #3 (31) |
Alpine Oreca #36 (28) |
Ford #68 (19) |
Ferrari #85 (20) |
9:51: Ligier #50 Larbre Competition mimo trať v zatáčkách Porsche
9:44: Na trati zůstává pomalá zóna v Tertre Rouge, kde se dodělávají opravy krytu odtokového kanálu.
9:43: Restart!
9:31: Zastávka u Toyoty #8, Buemiho vystřídal Alonso, který se v noci významně postaral o stažení náskoku Toyoty #7
9:21: Corvette #64 do garáže, zatímco Aston Martin #97 jede pomalu po trati.
9:19: Noc byla náročná a ranní rozvička je základ
9:18:
9:15: Safety car! Tentokrát ne kvůli nehodě, ale kvůli vytrženému poklopu odtokového kanálu v Tertre Rouge, maršálové zároveň čistí trať.
9:09: Aktuálně zbývá do konce závodu 6 hodin, jsme tedy na délce "klasického" podniku WEC
Video: Noční onboard z Toyoty #8
Pořadí po sedmnácté hodině (00:00 - 8:00)
Bez zásadních potíží přežily noc obě tovární Toyoty. Lehce po půlnoci dostala minutovou penalizaci stop and go Toyota #8 za překročení maximální povolené rychlosti v pomalé zóně.
Díky hustému provozu na trati však prototyp #8 postupně dohnal vůz #7 a dostal se zpět před něj do vedení. Minutové penalizace stop and go v půl osmé ráno opět ze stejného důvodu postihly tentokrát obě Toyoty. Prototyp #8 si ji odpykal dříve a získal tak menší náskok na sesterský vůz.
Noc viděla odstoupení Ginetty #6 v nájezdu na Tertre Rouge a Rebellion #3, který stále jede na třetím místě, ztratil nějaký čas kratší opravou v garáži.
Před hodinou havaroval Ben Hanley s prototypem BR Engineering BR1 #10 týmu DragonSpeed v zatáčkách Porsche a pro americký tým to znamenalo odstoupení ze závodu.
V LMP 2 přečkal noc ve vedení prototyp Oreca 07 Gibson #26 týmu G-Drive, který nyní vede o kolo před Ligierem týmu Panis Barthez Competition.
Bohužel pro G-Drive Racing tento tým ztratil sesterský vůz #40 poté, co s ním před čtvrtou hodinou ráno havaroval Jose Gutierez v zatáčkách Porsche.
V LMGTE - PRO jsou stále v jednom kole první tři vozy. Ve vedení však zůstává "růžové prase" Porsche #92, které nyní pilotuje Michael Christensen. Na druhém místě nyní jede Gianmaria Bruni se seterským vozem #91.
Třetí místo mezi "profigétéčky" aktuálně drží jeden z "amerických" Fordů, konkrétně vůz #68, v jehož kokpitu nyní sedí Dirk Müller.
Špatnou noc prožilo BMW. Vůz #81 nejprve musel být před jednou hodinou ranní opravován v garáži a přišel o třetí místo, sesterský speciál M8 GTE #82 poté odstoupil po nehodě zatáčkách Porsche po půl sedmé ráno.
Porsche #77 vede závod ve třídě LMGTE - AM s Mattem Campbellem za volantem. Po nehodě v šikaně Ford však muselo odstoupit sesterské Porsche #88.
P |
LMP1 |
LMP2 |
LMGTE PRO |
LMGTE AM |
1 |
Toyota #8 (27) |
G-Drive Oreca #26 (26) |
Porsche #92 (17) |
Porsche #77 (17) |
2 |
Toyota #7 (26) |
Panis Barthez Ligier #23 (26) |
Porsche #91 (17) |
Ferrari #85 (17) |
3 |
Rebellion #3 (28) |
Alpine Oreca #36 (26) |
Ford #68 (17) |
Ferrari #54 (17) |
00:12: V tuto chvíli přerušujeme online přenos, opět se přihlásíme ráno se souhrnem nočního dění.
Pořadí po deváté hodině (23:00 - 00:00)
Po deváté hodině závodu stále vede Toyota TS050 Hybrid #7 posádky Kamuj Kobajaši, Jose Maria Lopez, Mike Conway, aktuálně více než s půlminutovým náskokem na sesterský prototyp #8, který aktuálně pilotuje Sebastien Buemi.
Třetí místo v LMP 1 drží Thomas Laurent s prototypem Rebellion R13 - Gibson se ztrátou tří kol na vedení.
Třídě LMP 2 stále vévodí Oreca 07 Gibson #26 týmu SMP Racing, který vyhrál úvodní závod sezóny v belgickém Spa. Za volantem nyní sedí mladý Francouz Andrea Pizzitola, který se těší náskoku jednoho kola na Andreho Negraa s vozem týmu Signatech Alpine.
Na třetí pozici v LMP 2 aktuálně jede nejlepší z Ligierů JS P217, konkrétně prototyp #23 stáje majitelů Oliviera Panise a Fabiena Bartheze.
V LMGTE - PRO stále jede na čele jedno ze dvou Porsche z WEC, konkrétně speciál 911 RSR #92 v růžovém retro designu, který nyní pilotuje belgická hvězda závodů GT Laurens Vanthoor.
Druhé místo mezi "profigétéčky" drží Frederic Makowiecki se sesterským vozem #91, třetí jede BMW M8 GTE #81 s Philippem Engem za volantem během tohot stintu.
V LMGTE - AM probíhá neustálý boj o vedení mezi Ferrari #84 týmu JMW Motorsport a Porsche #77 stáje Dempsey-Proton, aktuálně má mírně navrch Ferrari.
P |
LMP1 |
LMP2 |
LMGTE PRO |
LMGTE AM |
1 |
Toyota #7 (13) |
G-Drive Oreca #26 (13) |
Porsche #92 (9) |
Ferrari #84 (9) |
2 |
Toyota #8 (13) |
Alpine Oreca #36 (13) |
Porsche #91 (9) |
Porsche #77 (9) |
3 |
Rebellion #3 (14) |
Panis Barthez #23 (13) |
BMW #81 (9) |
Ferrari #85 (9) |
23:54: Porsche #93 z boje o stupně vítězů v LMGTE - PRO do garáže.
23:47: Ginetta #6 zatlačena do garáže, pro britské vozy LMP 1 to není dobrý první závod.
23:36: Konečná pro BR Engineering BR1 - AER #17 týmu SMP Racing, nadějně rozjetý závod končí nezdarem...
23:32: Isaakyan vlastními silami očesal vůz o zadní kryt a pokusil se vrátit do boxů, jeho silně kouřící prototyp však zřejmě definitivně vypověděl službu a zůstal stát u trati v zatáčkách Porsche.
23:15: pomalá zóna kvůli prototypu #17 stojícímu v zatáčkách Porsche
23:13: Isaakyan dělá vše proto, aby vůz #17 dostal k mechanikům do boxů.
Pořadí po osmé hodině (22:00 - 23:00)
Drama pro SMP Racing na konci osmé hodiny, Matevos Isaakyan s prototypem #17 havaroval v zatáčkách Porsche a propadá se z třetí pozice v celkovém pořadí.
V LMP 2 se na průběžné stupně vítězů mezi prototypy Oreca 07 vrátil vůz Ligier JS P217 týmu Panis Barthez Competition, aktuálně s Willem Stevensem za volantem.
V LMGTE - PRO stále vozy Porsche okupují prví tři pozice, v LMGTE - AM nyní naopak vede Ferrari #84 týmu JMW Motorsport.
P |
LMP1 |
LMP2 |
LMGTE PRO |
LMGTE AM |
1 |
Toyota #7 (12) |
G-Drive Oreca #26 (12) |
Porsche #92 (8) |
Ferrari #84 (8) |
2 |
Toyota #8 (12) |
Panis Barthez Ligier #23 (11) |
Porsche #91 (8) |
Porsche #56 (8) |
3 |
Rebellion #3 (12) |
IDEC Oreca #48 (12) |
Porsche #93 (8) |
Porsche #77 (8) |
22:57: BR Engineering BR1 #17 ze třetího místa celkově havaroval v zatáčkách Porsche!
22:56: Newey v boxech v péči mechaniků
22:47: Harrison Newey jede s Dallarou LMP 2 pomalu po trati kvůli defektu pravého zadního kola
22:36: Gustavo Menezes v prototypu Rebellion #3 stahuje na třetím místě jedoucího Matevose Isaakyana s vozem #11 SMP Racing, rozdíl je již pouze dvousekundový
22:15: V Le Mans již slunce téměř zapadlo...
Pořadí po sedmé hodině (21:00 - 22:00)
Dvojice japonských jezdců Kamuj Kobajaši a Kazuki Nakadžima nyní vévodí celkovému pořadí v Le Mans, Toyota #7 tedy vede před Toyotou #8. Třetí místo nadále s přehledem hájí prototyp BR Engineering BR1 #17 ruského týmu SMP Racing, který nyní pilotuje Matevos Isaakyan.
V LMP 2 nadále vede Oreca týmu G-Drive, zpět do boje o stupně vítězů se však vyšvihl vůz stáje IDEC Sport, ve kterém nyní sedí specialista na vytrvalostní závody Paul Loup Chatin, třetí jede Lapierre s Alpine.
Třída LMGTE - PRO je po sedmi hodinách v režii vozů Porsche, které drží první tři místa v pořadí #92, #93, #91. Na střídačku se tedy jedná o vozy z WEC na první a třetí pozici a o speciál z IMSA WSC na místě druhém.
V LMGTE - AM Christian Ried nadále drží na čele Porsche #77 týmu Dempsey-Proton. Z boje o stupně vítězů vypadla posádka Astonu #98 Dalla Lana, Lamy, Lauda poté, co s tímto vozem první jmenovaný havaroval v nájezdu do zatáček Porsche.
P |
LMP1 |
LMP2 |
LMGTE PRO |
LMGTE AM |
1 |
Toyota #7 (10) |
G-Drive Oreca #26 (10) |
Porsche #92 (7) |
Porsche #77 (7) |
2 |
Toyota #8 (10) |
IDEC Oreca #48 (11) |
Porsche #93 (7) |
Ferrari #84 (7) |
3 |
SMP Racing #17 (9) |
Alpine Oreca #36 (10) |
Porsche #91 (7) |
Porsche #56 (7) |
21:51 Paul Dalla Lana havaroval s Astonem #98, který bojoval o stupně vítězů v LMGTE - AM
21:41: Porsche #94 s Romainem Dumasem za volantem je zatlačováno do garáže pro technické problémy
21:23: Nakadžima zajíždí kolo s pořadovým číslem 100. Jak to je ve vedení jiných kategorií?
- LMP1: 100 kol
- LMP2: 95 kol
- GT Pro: 89 kol
- GT Am: 87 kol
Jedno kolo má něco přes 13 km.
Pořadí po šesté hodině (20:00 - 21:00)
Je to dlouhé, je to náročné, ale čtvrtina je za námi. Ve vedení se stále střídají Toyoty. Osmička už podruhé během závodu měnila preventivně karosérii.
„Chcete se postarat o každý detail, chcete udržet auto v jednom kuse,“ řekl Alonso po svém prvním stintu v Le Mans. „Na začátku jsme byli trochu znepokojení ťuknutím Rebellionu, takže jsme vyměnili zadní část vozu. Byla to taková preventivní prohlídka.“
Problémy měl Juan Pablo Montoya, který zablokoval kola a boural v zatáčce Indianapolis. Kolumbijec se ale dokázal vrátit do boxů a vůz pokračuje v závodě.
Teplota vzduchu je 19 stupňů, trať má 20. Teploty budou postupně klesat. Noc přichází do Le Mans!
P |
LMP1 |
LMP2 |
LMGTE PRO |
LMGTE AM |
1 |
Toyota #8 (9) |
G-Drive Oreca #26 (8) |
Porsche #92 (6) |
Porsche #77 (6) |
2 |
Toyota #7 (9) |
Alpine Oreca #36 (8) |
BMW #81 (6) |
Team Projec 1 #56 (5) |
3 |
SMP Racing #17 (8) |
Panis Barthez Ligier #23 (8) |
Porsche #93 (6) |
Porsche #56 (5) |
20:52: Montoya zapíchl vůz do bariéry. Dvojnásobný vítěz Indy 500 boural v zatáčce Indianapolis.
Pořadí po páté hodině (19:00 - 20:00)
P |
LMP1 |
LMP2 |
LMGTE PRO |
LMGTE AM |
1 |
Toyota #8 (7) |
G-Drive Oreca #26 (7) |
Porsche #92 (5) |
Porsche #77 (5) |
2 |
Toyota #7 (7) |
Alpine Oreca #36 (7) |
BMW #81 (5) |
Ferrari #84 (4) |
3 |
SMP Racing #17 (6) |
Panis Barthez Ligier #23 (7) |
Porsche #93 (5) |
Porsche #56 (4) |
Fernando Alonso využil hustého provozu po restartu závodu, dotáhl se na Jose Mariu Lopeze a dostal se před něj s Toyotou #8 na první místo. Třetí se ztrátou jednoho kola na vedoucí duo jede Jegor Orudžev s prototypem #11 týmu SMP Racing.
V LMP 2 jede stále na čele prototyp #26 týmu G-Drive Racing, který nyní pilotuje týmový šéf a mecenáš Roman Rusinov. Druhý jede vůz Alpine #36 s Pierrem Thirietem za volantem.
V LMGTE - PRO se na prozatimní stupně vítězů poprvé dostalo Porsche #93 z americké série IMSA WSC, které nyní pilotuje Earl Bamber.
19:55: Chaos v provozu po restartu:
19:48: Restart!
19:28: Prototyp Rebellion #1 opět zatlačen do garáže, technické potíže pokračují.
19:26: Prototyp #11 posádky Jenson Button, Vitalij Petrov, Michajl Aljošin ztrácí po dlouhých opravách v garáži 48 kol na první místo.
19:24: Nehoda Dominika Kraihamera:
19:19: Safety car! Dominik Kraihamer tvrdě havaroval s prototypem ENSO CLM P1/01 - Nismo #4 třídy LMP 1 v zatáčkách Porsche, jezdec odešel od vozu sám.
19:15: Jenson Button s vozem #11 konečně na trati.
Pořadí po čtvrté hodině závodu (18:00 - 19:00)
P |
LMP1 |
LMP2 |
LMGTE PRO |
LMGTE AM |
1 |
Toyota #7 (6) |
G-Drive Oreca #26 (6) |
Porsche #92 (4) |
Porsche #77 (4) |
2 |
Toyota #8 (6) |
Alpine Oreca #36 (6) |
BMW #81 (4) |
Ferrari #84 (4) |
3 |
SMP Racing #17 (6)
|
Graff-SO24 Oreca #39 (6) |
Ford #69 (4) |
Porsche #56 (4) |
Po safety car fázi vede nyní Toyota #7 před Toyotou #8 a na třetí místo se dostal prototyp BR Engineering BR1 #17 týmu SMP Racing. Za safety carem jedna z Ginett kolidovala se svodidly a prototyp Rebellion #1 musel na chvíli do garáže pro menší opravy.
Video: Toyoty
V LMP 2 se na průběžné stupně vítězů poprvé dostala Oreca 07 #39 týmu Graff-SO24. To samé platí pro vůz BMW M8 GTE #81, který je nyní druhý v LMGTE - PRO.
18:54: Restart!
18:48: Prototyp #38 v boxech a míří do garáže pro další opravy.
18:46: Gabriel Aubry se snaží dostat poničený vůz #38 zpět do boxů
18:41: Safety car! Prototypu #38 týmu Jackie Chan DC Racing praskla pneumatika na rovince Hunaudieres a kvůli množství trosek na trati musel vyjet zpomalovací vůz.
18:38: Souboj prvních třech vozů v LMGTE - PRO po téměř čtyřech hodiních závodu
18:23: Fernando Alonso do čela před Jose Mariu Lopeze, Toyota #8 vede
18:20: Dallara P217 #47 ze třídy LMP 2 havarovala, za volantem sedí Felipe Nasr
Pořadí po třetí hodině (17:00 - 18:00)
P |
LMP1 |
LMP2 |
LMGTE PRO |
LMGTE AM |
1 |
Toyota #7 (4) |
G-Drive Oreca #26 (4) |
Porsche #91 (3) |
Porsche #77 (3) |
2 |
Toyota #8 (4) |
Alpine Oreca #36 (4) |
Porsche #92 (3) |
Ferrari #44 (3) |
3 |
Rebellion #3 (4) |
Panis Barthez Ligier #23 (4) |
Ford #68 (3) |
Porsche #88 (3) |
Po třech hodinách závodu stále vede Toyota #7, v jejímž kokpitu vystřídal Jose Maria Lopez Mika Conwaye, který závod odstartoval. V Toyotě #8 na druhé místě nyní sedí Fernando Alonso.
Problémy má stále prototyp #11 týmu SMP Racing, do jehož posádky patří i Jenson Button, který stále stojí v garáži a pracují na něm mechanici.
V LMP 2 předal Jean-Eric Vergne Orecu #26 na první místě v kategorii Adreovi Pizzitolovi. Na průběžné stupně vítězů se poprvé dostal Ligier #23.
V LMGTE - PRO drží těsné vedení Frederic Makowiecki s vozem Porsche #91 před sesterský vozem #92, který nyní řídí belgická hvězda Laurens Vanthoor.
V LMGTE - AM jede nyní na čele Julien Andlauer s Porsche #77 týmu Dempsey-Proton.
17:31: Fernando Alonso poprvé na trať, přebírá Toyotu #8 na druhém místě
17:18: Trať je opět zelená, bariéry v Indianapolis opraveny a pomalá zóna zrušena
Pořadí po druhé hodině (16:00 - 17:00)
P |
LMP1 |
LMP2 |
LMGTE PRO |
LMGTE AM |
1 |
Toyota #7 (3) |
G-Drive Oreca #26 (3) |
Porsche #92 (2) |
Ferrari #54 (2) |
2 |
Toyota #8 (3) |
TDS Oreca #28 (3)
|
Ford #68 (2) |
Ferrari #84 (2) |
3 |
Rebellion #3 (3) |
Alpine Oreca #36 (3) |
Porsche #91 (2) |
Porsche #77 (2) |
Po druhé hodině závodu vede Mike Conway s Toyotou #7, Toyota #8 ztratila v boxech čas výměnou zadní části vozu a je nyní druhá. Na třetí místo dostal prototyp týmu Rebellion #3 mladý Thomas Laurent.
V LMP 2 stále vede Jean-Eric Vergne s Orecou #26 týmu G-Drive před další Orecou #28 týmu TDS s Loicem Duvalem za volantem.
Na čele kategorie LMGTE - PRO stále bojuje trojice továrních vozů Porsche #92, Ford #68, Porsche #91 v uvedeném pořadí.
V LMGTE - AM přišlo o vedení Porsche #86 týmu Gulf Racing poté, co s ním havaroval týmový šéf Mike Wainwright. Nyní je v této třídě na čele dvojice vozů Ferrari týmů Spirit of Race a Clearwater Racing.
16:54: Porsche #86 v garáži.
16:44: Pomalá zóna kvůli stojícímu Porsche #86 v Indianapolis.
16:42: Mike Wainwright s Gulf Porsche #86 v bariéře v Indianapolis, Oreca #38 jede pomalu po trati s defektem
16:30: Takto před hodinou a půl odstartoval Rafael Nadal letošní Le Mans
16:20: Prototyp #11 je v garáži.
16:16: Vitalij Petrov s vozem #11, kde se střídá i Button, pravděpodobně s problémy stojí někde na trati
16:06: Toyota #8 podruhé v boxech a mění se zadní část vozu, mezitím začíná v oblasti cílové rovinky pršet.
Pořadí po první hodině (15:00 - 16:00)
v závorkách bude vždy uváděn počet absolvovaných pit stopů
P |
LMP1 |
LMP2 |
LMGTE PRO |
LMGTE AM |
1 |
Toyota #8 (1) |
G-Drive Oreca #26 (1) |
Porsche #92 (1) |
Porsche #86 (1) |
2 |
Toyota #7 (1) |
TDS Oreca #28 (1) |
Ford #68 (1) |
Ferrari #54 (1) |
3 |
SMP Racing #17 (1) |
Alpine Oreca #36 (1) |
Porsche #91 (1) |
Porsche #88 (1)
|
Po první hodině závodu drží vedení Sebastien Buemi s Toyotou #8, který si během prvních zastávek vypracoval zhruba dvacetisekundový náskok na Conwaye v Toyotě #7.
Ve třídě LMP 2 zatím vede jeden z favoritů tým G-Drive s vozem Oreca 07 Gibson #26 s Jeanem Ericem Vergnem za volantem.
Třída LMGTE - PRO se zatím nese ve znamení těšsných soubojů vozů Porsche 911 RSR a Ford GT o čelo kategorie, nyní vede Christensen v Porsche #92.
Ve třídě LMGTE - AM rovněž vede Porsche 911 RSR, konkrétně vůz #86 týmu Gulf Racing.
15:40: Probíhají první zastávky v boxech ve všech kategoriích
VIDEO: Start závodu
15:18: Buemi zajel nejrychlejší kolo 3:17.658, v LMGTE - PRO drží vedení vozy Porsche #91 a #92
15:16: Buemi s Toyotou #8 zpět na čele před Conwayem v #7
15:14: Oreca #37 z týmu Jackieho Chana v garáži
15:15 Dramatický start závodu.
15:06: Zpomalený záběr odhalil, že Lotterer s Rebellionem #1 hned po startu kolidoval s Toyotou, a proto se mu uvolnila přední kapota, kterou definitivně ztratil po kontatku s prototypem DragonSpeed.
15:03: Po prvním kole vede Toyota #7, Conway se dostal před Buemiho, hned po startu kolidovaly prototypy Rebellion #1 a BR1 DragonSpeed #10.
15:00: Závod byl odstartován!
14:45: S Toyotou #7 odstartuje Mike Conway, zatímco ve voze #8 rozjede závod Sebastien Buemi
14:18: Ostře sledovaný je vůz číslo 8. Závod odstartuje Buemi, poté ho vystřídá Alonso a jako třetí pojede Nakadžima.
14:16: jak vypadá startovní rošt? Podívejte se na přehled (pdf)
14:15: závod je odstartován letmým startem. Odmává ho vždy nějaká slavná osobnost. V roce 1966 to byl Henry Ford II., v roce 1992 princ Albert, v roce 1996 Alain Delon, v roce 2000 Jacky Ickx, v roce 2008 astronauti Jean-Loup Chretien, Mark Brown a Vladimír Titov. Před devíti lety odstartoval závod tehdejší šéf Ferrri Luca Montezemolo, v roce 2014 Fernando Alonso, o dva roky později Brad Pitt a vloni šéf F1 Chase Carey. Letošní závod odstartuje Rafel Nadal.
14:10: Vítáme vás u online přenosu ze závodu 24 hodin Le Mans. Po každé celé hodině vám přineseme souhrn toho, co se stalo za posledních 60 minut. Ozveme se také v případě mimořádných situací na trati.
Foto: Martin Straka