6
Fotogalerie

Exkluzivně: Jaké nové díly přivezly týmy do Španělska?

Podívejte se na přehled novinek, které týmy nasadily nebo testovaly během Velké ceny Španělska. V prvním ze dvou dílů se podíváme na Mercedes, Ferrari, Red Bull a Lotus.

Mercedes

Přední křídlo 

Mercedes má ve Španělsku už třetí evoluci (3) koncových částí předního křídla. Dosavadní vývoj naznačuje snahu udělat proudění obtékající vnější strany předních kol jednoduchým a minimalistickým, ale zároveň dostatečně robustním a funkčním na to, aby mohlo správně působit dále po proudu.

Na vnitřní strany předního křídla tým přidal (4) menší křídlové profily, které jsou orientované přesně opačně jako křídlové profily vyčnívající směrem ven z těchto koncových části křídla. Tento prvek je inspirován podobným starším řešením McLarenu.

Poslední změna koncových částí křídla souvisí s jejich spodní stranou, která při práci využívá právě blízkost k povrchu tratě. Tato část dostala (5) trojici zářezů, které plynule navazují na štěrbiny mezi trojici křídlových prvků, ze kterých je sestavený hlavní profil předního křídla.

merc-2.jpg

Další úpravy předního křídla Mercedesu už nejsou tak zřetelné a patří spíše do oblasti mikro-aerodynamiky. Jedná se o drobnosti v okolí (6) kaskádových prvků a způsobu, jakým se spojují s hlavním profilem křídla.

Karosérie bočnic

Po úvodě sezóny s karosérií, která byla sázkou na jistotu, se tým odhodlal k nasazení (1) těsněji přiléhajících zadních dílů bočnic a navíc uzavřel i výstupní otvory po stranách kokpitu (2). Později je však opět mírně pootevřel. Karosérie bočnic je nyní podstatně kompaktnější, podobně jako u Red Bullu a uvolňuje prostor proudění směrem přes difuzor.

merc.jpg

Bočnicové panely zůstávají od poslední aktualizace v březnu téměř identické. Jejich jedinou úpravou ve Španělsku (7) je dvojité uchycení k přední části bočnic, což pravděpodobně nesouvisí ani tak s pevností ukotvení ke karosérii, jako spíše s aerodynamickou funkcí křídlového profilu, který slouží jako uchycení.

Ostatní

Znovu jen mikro-aerodynamické změny se týkají i podlahy, která prošla poslední velkou úpravou v Malajsii.

Při testech po GP Španělska má Mercedes na programu prověření řešení navrhnutých v rámci Strategické skupiny, které mají vézt k zvýšení úrovně hluku produkovaného současnými hybridními pohonnými jednotkami.

Několik takových úprav výfuků už bylo otestováno v laboratorních podmínkách, ale jejich skutečný efekt na trati poznáme nejdříve v úterý.


Red Bull

Přední část

Přední křídlo, které bylo vylepšené už v Číně, dostalo jemně upravené (1) kaskádové prvky s odlišnými náběhovými a odtokovými hranami.

Změnil se také nosový kužel, respektive nestrukturální panel, který ho z vrchu překrývá. Tento panel ukrývající přední TV kameru už tvořil „schůdek“ na nose předtím, nyní je však tento schod (2) v místě uložení přední kamery ještě výraznější.

rbr-1.jpg

Red Bull se tu pravděpodobně snažil vytvořit lokální zvýšení tlaku. Ve výrobě je už i poměrně nový nosový kužel. Pokud absolvuje nárazové testy potřebné pro získání homologace, bude nasazený na vůz v Kanadě.

Zadní křídlo

Monoposty Red Bullu jsou už několik měsíců charakteristické pozoruhodně nízkými úhly náběhu zadního křídla. Jenže nastal čas, kdy charakteristiky tratí ve Španělsku a Monaku vyžadují maximální úrovně přítlaku, takže bylo připravené nové zadní křídlo. Kromě zvýšení úhlů náběhu jeho klapek jsou největší změnou jeho bočnice.

Po úvodu sezóny s inovativním řešením štěrbin na snížení indukovaného odporu zadního křídla, které byly umístěné netradičně za křídlo (4), se tentokrát Red Bull vrátil k standardnímu řešení, kdy jsou štěrbiny umístěné nad křídlo (5).

rbr-2.jpg

Ostatní

Až na změny v zadní části auta jsou novinky Red Bullu opět jen velmi těžko pozorovatelné. V tomto případě hovoříme o úpravě (3) lopatek pod spodní stranou přední části šasi a o jemně pozměněném tvarování karosérie v zadní části auta.

Podle plánu nasazování šasi dostal Sebastian Vettel v Barceloně šasi s pořadovým číslem RB10-01.

Toto šasi má za sebou už předsezónní testy, po kterých bylo v továrně očištěné, důkladně zkontrolované a připravené na nasazení právě v pátém závodě sezóny.

Podle interního plánu by měl stejnou výměnu šasi absolvovat co nejdříve i Daniel Ricciardo.

Výměna šasi poukázala na to, jaký problém dělá mechanikům při montáži auta jeho komplexnost, která se od loňské sezóny neporovnatelně zvýšila. Vettel musel v prvním tréninku opět projít tím, čemu čelili všichni po první jízdě v Jereze.

Problém, který Vettela vyřadil v pátek už v prvním tréninku, souvisel s vysokonapěťovou kabeláží.


Ferrari

Přední křídlo

Na první pohled se může zdát, že přední křídlo Ferrari je identické s tím z Číny, ale ve skutečnosti je od základu nové. Dostalo totiž zjednodušený (1) hlavní profil s menším poloměrem zakřivení náběhové hrany v místě, kde se střetává se spodní částí bočnice křídla a na vnější části přišlo o jednu štěrbinu, kvůli čemuž už není sedmiprvkové ale šestiprvkové.

Stejně tak má upravené (2) koncové části, jejichž design je velmi minimalistický a od představení se prakticky stále více uzavírají.

fer.jpg

Samotné klapky se změnily jen minimálně a kaskádové prvky zůstaly celkem beze změny. V pátek ráno testoval nové křídlo Alonso, zatímco Kimi Räikkönen jezdil se starší verzi předního křídla. Ve druhém tréninku se už i Alonso vrátil k předešlé verzi.

Zadní křídlo

Ze všech nasazených novinek zůstalo ve druhém tréninku jen nové zadní křídlo (3), které už v prvním tréninku ověřoval Räikkönen.

Křídlo má nový hlavní profil a nové koncové části se dvěma zmenšenými spodními štěrbinami na snížení indukovaného odporu.

Ještě zajímavější je nosník s kaskádovým křídlem, které nahrazuje dosud používanou dvojici nosníků. Jedná se prakticky o kopii řešení McLarenu, avšak s jednou drobnou ale velmi podstatnou odlišností. Nese zadní křídlo uchycené shora takzvaným labutím krkem (swan neck). Takový způsob uchycení je v porovnání s nosníkem připevněným ke spodní straně křídla daleko účinnější, neboť netvoří žádnou překážku proudění přiléhajícímu ke spodnímu povrchu křídla. Ten je v tomto případě absolutně klíčový, a když už má nastat lokální přerušení proudění, je vhodnější, když se tak stane na horním povrchu.

Výfukové potrubí

V prvním tréninku Ferrari vyzkoušelo výfuk, který měl podle inženýrů zlepšit účinnost MGU-H, tedy motorgenerátoru připojeného k turbodmýchadlu.

Ostatní

Rozsáhlý seznam novinek doplnilo ověřování dvojice různých (4) řešení v oblasti předních kol. Alonso dostal k dispozici kombinaci s novými lopatkami pod brzdovými kanálky a „foukané matice“, zatímco Räikkönen jezdil s klasickými uzavřenými čepy předních kol a staršími lopatkami na vnitřních stranách kol.

Speciálně pro Räikkönena připravilo Ferrari ještě jednu novinku, která má pomoci řešit jeho problémy s ovládáním F14 T. Jedná se o novou sedačku, umožňující více ponořené sezení v kokpitu. První dojmy pilota byly pozitivní.


Lotus

Přední křídlo

Velmi zběžně bylo v pátek vyzkoušeno nové přední křídlo, k jehož koncovým částem byla z vnější strany přilepena dvojice protisměrně orientovaných křídlových profilů. Jednalo se jen o vývojový test. Vzhledem k tomu, že křidélka byla vyrobená metodou rapid prototyping (3D tisk),  znovu se už na voze neobjevila.

 

Zadní křídlo

Lotus přidal k nosníku zadního křídla menší (1) kaskádové křídlo. To využívá energii výfukových plynů pro posílení účinku zadního křídla.

lot.jpg

Ostatní

  • Nová podlaha
  • Upravený chladicí systém
  • Asymetrický kryt levé bočnice související s reorganizací systému chlazení.

Doporučujeme

Články odjinud