Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson
 Foto: Getty Images / Mark Thompson
 Foto: Getty Images / Mark Thompson
 Foto: Getty Images / Mark Thompson
27
Fotogalerie

Technická analýza vozu Mercedes AMG F1 W09

Při pohledu jen na samotné výsledky by se nezasvěcenému pozorovateli mohlo zdát, že poslední sezóna byla pro Mercedes procházkou růžovou zahradou. Opak je však pravdou, bylo to ve skutečnosti nefalšované drama.

Mercedes, stejně jako všichni ostatní konkurenti, před dvěma lety v důsledku radikálních změn v pravidlech začínal s čistým listem papíru. Výsledkem byl model W08, který si velmi rychle pro svou nespoutanou a nepředvídatelnou povahu vysloužil přezdívku „diva“.

Pro svou náročnou ovladatelnost byl výzvou pro piloty a také způsobil mnohé vrásky i inženýrům, dokud neporozuměli tomu, jak vygenerovat a udržet v pneumatikách správné množství tepla. Vpřed je hnalo přibližující se Ferrari. Mercedes si nakonec udržel dominantní postavení i po radikální změně pravidel a ukořistil čtvrtý titul v řadě.

Před rokem začal projekt devátého monopostu Mercedes v jeho novodobé historii. Vznikal z poznatků, které inženýři nabývali během sezóny a držel se hesla „když to funguje, nedotýkej se toho“.

Výsledek už známe – žádné překvapení se během letošního představení v podání Mercedesu nekonalo. Už na první pohled vidět, že model W09 navazuje na linii svých předchůdců.

01.jpg

Dlouho se spekulovalo, jak Mercedes naloží s rozvorem nového monopostu, protože loňské auto ho mělo zdaleka největší z celého startovního pole. Všechny dohady ukončil technický ředitel James Allison, který potvrdil, že rozvor zůstal od minulého roku nezměněn a jen nepatrně se zvýšil sklon podlahy.

02.jpg

Přední část vozu pokračuje v konceptu odlišném od ostatních týmů. Spodní stranu nosového kužele obaluje takzvaný (1) „plášť“, který nově ještě výrazněji vyčnívá z boků nosové části.

Aerodynamické prvky v okolí předních brzdových kanálků opět nabraly na komplexnosti díky nové (2) lopatce.

03.jpg

Při pohledu na obrázek výše si můžete udělat docela dobrou představu o tom, jak asi navzájem interagují jednotlivé části karoserie od spodní strany nosového kužele, přes netopýří křídlo, až po soustavu deflektorů před bočnicemi.

04.jpg

Přední náprava zůstává bez větších zásahů. Horní rameno je stále mimořádně vysoko a jeho vnitřní kotvící body o trochu víc vyčnívají z boků šasi, ale ani zdaleka tak výrazně jako v případě Red Bullu.

05.jpg

Deflektory, bočnicová křídla i obrovské lopatky na bocích šasi jsou zatím až na pár změn identické s loňskými. Těch pár změn je lépe vidět na obrázku níže.

06.jpg

Namísto řady drobných „čepelí“ před náběhovou hranou podlahy pod bočnicemi je nově dvojice menších deflektorů ve tvaru písmene „L“.

07.jpg

Hlavním tématem letošních představení nových vozů jsou bočnice a hlavně jejich přední část. Několik týmů sáhlo po designu inspirovaném Ferrari, ale Mercedes patří ke skupině týmů, která se rozhodla tento trend nenásledovat, i když určitě zvažoval i celou řadu jiných možností.

Díváme se tedy na zcela konvenční bočnice s vysoce položenými bočními nárazovými strukturami – velmi podobné loňským.

08.jpg

Zbývající část bočnic je mimořádně štíhlá. Chlazení je další oblast, ve které si Mercedes po loňských zkušenostech mohl dovolit být o něco odvážnější.

09.jpg

Na obrázku výše je pěkně vidět, jak bočnice ustupují směrem ke středové rovině auta.

10.jpg

Mercedes, který loni jako první v praxi předvedl jak využít mezeru v pravidlech na zavedení T-křídla, tentokrát předvádí jak obejít pravidla zakazující výfuková křídla. Minimalistické (3) křidélko připevnil k nosníku zadního křídla nad koncovkou výfuku.

Při pohledu na zadní část dominují vysoko položená horní ramena zadní nápravy. Výrazně byly zvýšeny nejen (4) vnější kotvící body ramen, ale i ty (5) vnitřní.

11.jpg

Právě zvýšeným (5) vnitřním kotvícím bodem horních ramen zadní nápravy se muselo vyhnout i výfukové potrubí. Jak je vidět v pozadí na obrázku níže, potrubí je v tomto místě zahnuté směrem nahoru a následně zpět dolů.

12.jpg

Z tohoto obrázku také můžeme vyčíst, že nosník zadního křídla nově již neprochází skrz koncovku výfuku, ale obklopuje ji.

13.jpg

Vnější vstupní otvory ochranného oblouku pravděpodobně nadále přivádějí vzduch k chladičům hybridního systému a prostřední otvor je očividně vstupním otvorem airboxu, neboť uvnitř je vidět vzduchový filtr.

Novinkou je rozdělení tohoto otvoru. Momentálně je otázkou, zda je to jen lopatka usměrňující proudění vzduchu ovlivněné přítomností svatozáře nebo přívod vzduchu k některému chladiči.

Skoro s jistotou se však dá říci, že Mercedes se může spolehnout na ukázkovou spolehlivost svých pohonných jednotek. V kombinaci se solidním šasi tak má připravenou ideální půdu na další obhajobu mistrovských titulů.

Foto: Mercedes; Getty Images / Mark Thompson

Doporučujeme

Články odjinud