8
Fotogalerie

Technika v Rakousku: experimenty Williamsu i nos McLarenu

Podívejte se, jaké novinky týmy přivezly do Rakouska nebo co zkoušely během sezónních testů. V úterý a ve středu byla pozornost zaměřená zejména na Williams a Force Indii, které se ale budeme věnovat až v analýze techniky v Silverstone, kde bude mít nový vůz indického týmu oficiální premiéru.

Kapitoly článku:


Během prvního dne sezónních testů v Rakousku způsobil Williams velký rozruch v celém paddocku, když jeho vůz vyjel na trať vybavený sérií neobvyklých aerodynamických komponentů před zadními koly.

Věž s dvojicí křídlových prvků nahoře postavená na horní straně podlahy a lišta pod podlahou samy o sobě nejsou až tak neobvyklé, ale jejich umístění je, a proto tyto prvky nejsou v souladu s pravidly.

Křídla před zadními koly jsou v rozporu s pravidlem zavedeným v roce 2009 právě kvůli zákazu podobných prvků, které byly dříve zcela běžné. Například jako u Ferrari 248 F1 z roku 2006 na obrázku níže.

winglets.jpg

Dnes zde pro karosérii vyšší než 50 mm platí omezení, které říká, že její poloměr zakřivení nesmí být menší než 75 mm, kvůli čemuž jsou všechny ostré hrany a křídlové profily absolutně nerealizovatelné. Lišta pod podlahou je pochopitelně ilegální kvůli stejným pravidlům, které v roce 1983 ukončily éru takzvaných „wing cars“.

skirts.jpg

Tato řešení Williamsu tedy nejsou určena k nasazení do závodů. Důvodem jejich použití během testování je odzkoušení aerodynamického účinku, který by inženýři chtěli v budoucnu dosáhnout jinými legálními prostředky.

Vedle výzkumu se na autě objevily i hotová vylepšení jako součást prvního velkého balíku úprav.

f-wil-1.jpg

Hned pod přední částí šasi se nacházejí nové lopatky, které jsou víceméně shodné s minulou verzí až na poměrně velký otvor v jejich horní části.

S předchozí změnou úzce souvisí nové deflektory níže po proudu. Novinka nalevo je vespod prodloužena až k okraji přední části podlahy a navrchu naopak vytažena směrem vzad a do strany dál od šasi.

Zlepšení bude určitě poznat na proudění na úrovni podlahy. Následující úprava se bude týkat difuzoru, takže vše, o čem byla dosud řeč, bylo pravděpodobně zacílené na tuto oblast podlahy.

Podle vzoru Ferrari přibyla na okraji difuzoru drobná lopatka (velký žlutý díl) a byla také zvednutá část plošiny, která nyní tvoří malou stříšku (menší žlutý díl) umožňující proudění z vrchu podlahy vstoupit do difuzoru.

Úprava lopatek vespod bočnic zadního křídla (viz červené šipky) souvisí s dalšími změnami zadního křídla, o kterých bude řeč později. Soustava zadního křídla a difuzor v ideálním případě fungují při tvorbě vzestupného proudění jako jeden celek a právě spodní část bočnic hraje při propojení jejich účinků důležitou roli.

Nové zadní křídlo poznáme podle náběhové hrany (1) bočnice podobné Red Bullu. Půlkruhový výřez nahradila jemně zaoblená téměř rovná linie a podle toho byla upravena i štěrbina těsně za náběhovou hranou. Změna tvarování se týká i upevnění bočnice k podlaze, což sice na obrázku není vidět, ale faktem je, že spodní část bočnice se nově nachází až za spodními rameny nápravy, zatímco dosud se s jedním z ramen překrývala, a proto v ní musel být otvor, přes který bylo toto rameno provlečené. Druhou výraznou změnou je (2) zářez ve tvaru písmene "V" uprostřed DRS klapky umožňující snížení aerodynamického odporu.

Foto: Red Bull Media House, Williams, Pirelli, Mercedes, Getty Images / Andrew Hone

Doporučujeme

Články odjinud