5
Fotogalerie

Podrobně o předních křídlech pro rok 2019: zlepší opravdu předjíždění?

Příští rok dojde ke změně v oblasti předních a zadních křídel. Cílem je zlepšit předjíždění nebo spíše usnadnit vozu, aby se mohl přiblížit k soupeři.

Přední křídla sestavené z desítek precizně tvarovaných dílců jsou jednou z nejkomplexnějších částí moderních monopostů.

Posledních deset let se prakticky nerušeně rozvíjely do podoby, v jaké je vidíme dnes. Právě jejich složitost bývá často terčem kritiky a označuje se za důvod, pro který je jízda v těsném závěsu za jiným vozem náročná.

Složitý systém virových struktur, na kterých je závislé fungování celého zbytku vozu, se pod vlivem „špinavého vzduchu“ od vpředu jedoucího vozu rozpadne a s nim se jako domino rozpadají všechny další navazující aerodynamické struktury.

Auto ztrácí přítlak, mění se jeho vyvážení, zhoršuje se opotřebení pneumatik, až nakonec útočící pilot musí zvolnit, aby si pneumatiky zcela nezničil.

Řešením tohoto problému má být zjednodušení předních křídel, respektive virových struktur tvořených předním křídlem, díky čemuž by na nich měl být zbytek vozu méně závislý.

Když pak při jízdě za jiným vozem nastane změna proudění vzduchu, zbytek auta to tak dramaticky neovlivní.

V průběhu sezónních testů na Hungaroringu jsme měli možnost poprvé vidět nové proporce předních křídel pro sezónu 2019.

Testovaly je týmy Force India, Williams a Red Bull, ovšem u posledního jmenovaného šlo jen o mírně upravené letošní přední křídlo, jehož rozměry ani počet křídlových prvků neodpovídaly budoucím pravidlům.

cmp.png

Při srovnání testovaných křídel s těmi, které se aktuálně používají v závodech, je už na první pohled zřejmé, že přední křídla budou od roku 2019 výrazně širší a jednodušeji tvarované.

V tomto článku se na plánované změny podíváme podrobněji. Vzhledem k tomu, že k dnešnímu dni stále není zveřejněno finální znění příštích pravidel, budeme vycházet z návrhů, které Komise F1 odhlasovala po Velké ceně Ázerbájdžánu a útržky z nich pronikly do médií.

dims.png

Nová přední křídla se budou, stejně jako v letech 2009 až 2014, rozprostírat přes celou šířku vozu. Jejich šířka vzroste ze současných 1800 na 2000 milimetrů. Křídlo by mělo být zároveň vyšší o 25 mm a hlubší rovněž o 25 mm.

Zvětšení plochy křídla má týmům kompenzovat ztráty přítlaku v důsledku dalších změn.

parts.png

Jednou z vizuálně nejvýraznějších změn je omezení počtu křídlových prvků. Ten totiž v současnosti není nijak regulován.

Na obrázku výše máme přední křídlo Red Bullu RB14 rozložené tak, abychom lépe viděli jeho jednotlivé klíčové části.

Všimněte si, že průřez tou nejkomplexnější částí křídla (1) tvoří až 8 individuálních křídlových profilů, nad nimiž je ještě další vrstva kaskádových křídel (2), skládající se z dalších tří křídlových prvků.

Nově bude počet křídlových prvků omezen na 5 a nebudou moci být už na různých vrstvách, což by mělo odstranit kaskádová křídla.

Soustava křídlových profilů, lopatek a generátorů víření, která tvoří kaskádová křídla, má velký význam při snahách udržet zvířené proudění v okolí předních kol mimo zbytek karoserie.

Ještě více se však na odklonu tohoto špinavého vzduchu do stran podílejí koncové části předního křídla. Tento efekt, v angličtině označován pojmem „outwash“, mají nová pravidla zásadním způsobem omezit.

Detaily budoucích pravidel zatím neznáme, ale z toho mála co víme a co jsme měli možnost vidět na Hungaroringu, lze usoudit, že v roce 2019 se zúží prostor pro bočnice předního křídla o více než polovinu a navíc budou smět být zahnuté směrem ven pod úhlem maximálně 15° a nebudou obsahovat žádné dodatečné štěrbiny, či lopatky. Tím se výrazně omezí jejich potenciál ohýbat proudění do stran.

outwash.png

Klíčovou roli při ohýbání proudu vzduchu kolem předních kol má tunel formovaný záhyby jednotlivých křídlových prvků (viz obrázek výše).

V současnosti ještě nevíme jak se ho dotknou nová pravidla, ale na křídlech, která v Maďarsku testovala Force India a Williams, tunel zcela chyběl.

Poslední změnou, o které se v souvislosti s předními křídly mluví, je omezení počtu lopatek na spodní straně křídla na maximálně dvě na každé straně.

Pokud máte pocit, že po přečtení tohoto článku prožíváte déjà vu, máte pravdu.

Velmi podobnou změnu se stejným cílem jsme tu už měli před deseti lety a čas ukázal, že se problém nevyřešil.

Na obrázku níže vidíme dva designy předního křídla z téže továrny v Enstone, které od sebe dělí právě deset let.

Podobný, ne-li ještě rychlejší, vývoj můžeme očekávat i po roce 2019 a snad nikoho nepřekvapí, když se o pár let později dostaví opět stejný výsledek.

ren-2009-2018.jpg

Foto: Getty Images, Force India, TechF1

Doporučujeme

Články odjinud