Grand Prix Turecka 2006 Foto: Getty Images / Paul Gilham

Grand Prix Turecka 2006 Foto: Getty Images / Paul Gilham

 Foto: Getty Images / Lars Baron

Foto: Getty Images / Lars Baron

Problémy Sebastiana Vettela v tréninku v roce 2009 Foto: Getty Images / Paul Gilham

Problémy Sebastiana Vettela v tréninku v roce 2009 Foto: Getty Images / Paul Gilham

Problémy Sebastiana Vettela v tréninku v roce 2009 Foto: Getty Images / Paul Gilham

Problémy Sebastiana Vettela v tréninku v roce 2009 Foto: Getty Images / Paul Gilham

Start závodu v roce 2009 Foto: Getty Images / Paul Gilham

Start závodu v roce 2009 Foto: Getty Images / Paul Gilham

GP Turecka 2009 Foto: Getty Images / Clive Mason

GP Turecka 2009 Foto: Getty Images / Clive Mason

V roce 2009 vyhrál závod Jenson Button Foto: Getty Images / Clive Mason

V roce 2009 vyhrál závod Jenson Button Foto: Getty Images / Clive Mason

Na stupně vítězů doprovodili Buttona jezdci Red Bullu. Foto: Getty Images / Clive Mason

Na stupně vítězů doprovodili Buttona jezdci Red Bullu. Foto: Getty Images / Clive Mason

Pamatujete na nedávné oslavy 1000. závodu Ferrari? Tak v Grand Prix Turecka 2010 slavil tým 800. grand prix. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pamatujete na nedávné oslavy 1000. závodu Ferrari? Tak v Grand Prix Turecka 2010 slavil tým 800. grand prix. Foto: Getty Images / Mark Thompson

GP Turecka 2010 navštívil nejvyšší člověk na světě Sultan Kosen (251 cm). Foto: Getty Images / Mark Thompson

GP Turecka 2010 navštívil nejvyšší člověk na světě Sultan Kosen (251 cm). Foto: Getty Images / Mark Thompson

GP Turecka 2010 Foto: Getty Images / Malcolm Griffiths

GP Turecka 2010 Foto: Getty Images / Malcolm Griffiths

GP Turecka 2010 Foto: Getty Images / Vladimir Rys

GP Turecka 2010 Foto: Getty Images / Vladimir Rys

Před startem Foto: Getty Images / Peter Fox

Před startem Foto: Getty Images / Peter Fox

Před startem Foto: Getty Images / Malcolm Griffiths

Před startem Foto: Getty Images / Malcolm Griffiths

Grand Prix Turecka 2010 vešla do historie kolizí jezdců Red Bullu Foto: Getty Images / Mark Thompson

Grand Prix Turecka 2010 vešla do historie kolizí jezdců Red Bullu Foto: Getty Images / Mark Thompson

Sebastian Vettel po kolizi v závodě skončil Foto: Getty Images / Mark Thompson

Sebastian Vettel po kolizi v závodě skončil Foto: Getty Images / Mark Thompson

A dal najevo, co si myslí o počínání svího týmového kolegy. Foto: Getty Images / Mark Thompson

A dal najevo, co si myslí o počínání svího týmového kolegy. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Vettel po závodě při rozhovorech  Foto: Getty Images / Vladimir Rys

Vettel po závodě při rozhovorech  Foto: Getty Images / Vladimir Rys

McLaren získal double. Vyhrál Lewis Hamilton před Jensonem Buttonem. Foto: Getty Images / Mark Thompson

McLaren získal double. Vyhrál Lewis Hamilton před Jensonem Buttonem. Foto: Getty Images / Mark Thompson

cLaren získal double. Vyhrál Lewis Hamilton před Jensonem Buttonem. Foto: Getty Images / Malcolm Griffiths

cLaren získal double. Vyhrál Lewis Hamilton před Jensonem Buttonem. Foto: Getty Images / Malcolm Griffiths

GP Turecka 2011 Foto: Getty Images / Peter Fox

GP Turecka 2011 Foto: Getty Images / Peter Fox

Problémy Alonsa v tréninku Foto: Getty Images /Bryn Lennon

Problémy Alonsa v tréninku Foto: Getty Images /Bryn Lennon

Souboj Sutil, Schumacher Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Souboj Sutil, Schumacher Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Lewis Hamilton v Grand Prix Turecka 2011 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Lewis Hamilton v Grand Prix Turecka 2011 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Rosberg v GP Turecka 2011 Foto: Getty Images / Paul Gilham

Rosberg v GP Turecka 2011 Foto: Getty Images / Paul Gilham

Start  Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Start  Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Sebastian Vettel se dočkal, v roce 2011 vyhrál Grand Prix Turecka Foto: Getty Images / Paul Gilham

Sebastian Vettel se dočkal, v roce 2011 vyhrál Grand Prix Turecka Foto: Getty Images / Paul Gilham

Red Bull získal double, třetí dojel Alonso Foto: Getty Images / Mark Thompson

Red Bull získal double, třetí dojel Alonso Foto: Getty Images / Mark Thompson

Oslavy Red Bullu v roce 2011 Foto: Getty Images / Paul Gilham

Oslavy Red Bullu v roce 2011 Foto: Getty Images / Paul Gilham

 Foto: Getty Images / Lars Baron
Problémy Sebastiana Vettela v tréninku v roce 2009 Foto: Getty Images / Paul Gilham
Problémy Sebastiana Vettela v tréninku v roce 2009 Foto: Getty Images / Paul Gilham
Start závodu v roce 2009 Foto: Getty Images / Paul Gilham
30
Fotogalerie

Istanbul: Vykliďte autopůjčovnu, vrací se formule 1

Velká cena Turecka na okruhu u Istanbulu je dalším závodem, který se v koronavirem poznamenané sezóně formule 1 vrací do kalendáře velkých cen.

Globální pandemie koronaviru se výrazným způsobem podepsala na kalendáři formule 1 a mnoha dalších motoristických šampionátů pro rok 2020. Za zrušené závody museli organizátoři hledat náhradní destinace a jednou z nich se stal také turecký Istanbul, kam se formule 1 vrací poprvé od roku 2011.

Okruh Istanbul Park se nachází na asijské straně Istanbulu asi 50 kilometrů od centra města a otevřen byl v roce 2005, dva roky po začátku stavebních prací.

Trať navrhl dvorní designér okruhů formule 1 Hermann Tilke, vyznačuje se velkým převýšením a také tím, že se jezdí proti směru hodinových ručiček. Je složena z pomalých, středně rychlých i rychlých zatáček, kterých je dohromady čtrnáct.

image.png
Foto: Will PittengerCC BY-SA 3.0

Ikonická je čtyřikrát zalomená zatáčky č. 8, při jejímž průjezdu piloti zažívají přetížení až 5 G, průměrné přetížení v zatáčce dosahuje 3,5 G. V 640 metrů dlouhé zatáčce se piloti otočí asi o 200 stupňů.

Kolem okruhu je až 125 tisíc míst pro diváky, 25 tisíc sedaček má hlavní tribuna u cílové rovinky. Nadcházející víkend však budou prázdné, protože závod se pojede bez diváků.

Video: osmá zatáčka

První závod v roce 2005, který vyhrál Kimi Räikkönen, přinesl obrovský úspěch. Velké množství diváků, kteří se přišli podívat, si pochvalovalo okruh i jeho zázemí. V následujících ročnících nicméně došlo k dramatickému poklesu návštěvnosti. Mohla za to hlavně cena vstupenek, která byla podstatně vyšší než průměrný příjem domácnosti. Budoucnosti závodu nepomohla také minimální tradice motorsportu v Turecku.

Není proto divu, že se promotéři závodu dostali do potíží. Na pomoc ale přispěchal sám tehdejší šéf formule 1 Bernie Ecclestone. Celý okruh za 60 milionů dolarů odkoupil a slíbil zajištění jeho další budoucnosti.

Diváků přesto chodilo stále méně a méně. Dosud poslední závod formule 1 se jel v Turecku v roce 2011, diváci během něj viděli 80 zastávek v boxech (což je rekord počtu zastávek během jedné velké ceny formule 1). Vítězem se stal Sebastian Vettel z Red Bullu.

Video: Onboard

Nejúspěšnějším pilotem Velké ceny Turecka je však Felipe Massa. Brazilec vyhrál v letech 2006, 2007 a 2008. V roce 2009 triumfoval při své cestě za titulem Jenson Button a o rok později Lewis Hamilton.

Okruh u Istanbulu zaujal po svém otevření také promotéry dalších šampionátů. V letech 2005 a 2006 hostil podnik Mistrovství světa cestovních vozů (FIA WTCC) a Le Mans série, v roce 2005 závod šampionátu DTM. Jel se zde například také závod International GT Open nebo Světové série Renault. Tři roky (2005 až 2007) hostil také Mistrovství světa silničních motocyklů a v roce 2013 přivítal Mistrovství světa superbiků.

Na okruhu v Istanbulu závodil také český pilot Adam Lacko, když se tam v roce 2012 jel jeden podnik Mistrovství Evropy tahačů.

„Je vidět, že už se tam nejezdí formule 1, na okruhu vše rezaví, organizátoři do toho necpou tolik peněz, jako když se tam F1 jela, ale co se infrastruktury týče, tak jsem dlouho takový okruh nezažil. Jedete po okrskách a najednou je čtyřproudá dálnice vedoucí k hlavní bráně okruhu. Okruh samotný je ale pěkný,“ popsal Lacko v roce 2012 istanbulskou trať v rozhovoru pro Autohit.

Ve stejném roce převzala správu a práva na Istanbul Park autopůjčovna Intercity. Ta okruh po celou dobu udržuje připravený hostit další mezinárodní závody, ačkoliv v posledních letech okruh primárně sloužil jako centrum automobilů, motorsportu a kurzů bezpečné jízdy. Okruh byl také parkovištěm autopůjčovny a bazaru ojetých vozů.

DRS zóny jsou dvě

  • DRS1: Detekční bod 82 před 9. zatáčkou, aktivační bod 82 m před 11. zatáčkou
  • DRS2: Detekční bod 33 m za 13. zatáčkou, aktivační bod 69 m za 14. zatáčkou

Dosud poslední velkou akcí byly v letech 2014 a 2015 závody Mistrovství světa v rallycrossu.

5338 metrů dlouhý okruh bude o víkendu hostit v pořadí osmou Velkou cenu Turecka formule 1. Vzhledem k časovému posunu se první trénink pojede v pátek od 9:00 SEČ, druhý od 13:00. Sobotní kvalifikace začíná ve 13:00 a nedělní závod startuje už v 11:10. Stejně jako v předchozích ročnících na piloty v závodě čeká 58 kol.

Doporučujeme

Články odjinud