Nadějné počátky. Talentovaný juniorský závodník Tomáš Enge ve Formuli Ford na Masarykově okruhu v Brně (1995). Foto: Martin Straka

Nadějné počátky. Talentovaný juniorský závodník Tomáš Enge ve Formuli Ford na Masarykově okruhu v Brně (1995). Foto: Martin Straka

O úroveň výše. Enge ve Formuli 3 na Nürburgringu (1997). Foto: Martin Straka

O úroveň výše. Enge ve Formuli 3 na Nürburgringu (1997). Foto: Martin Straka

Těsný souboj. Český pilot v bílém monopostu F3 bojuje s Belgičanem Basem Leindersem, nedávným strůjcem vytrvalostních úspěchů týmu Marc VDS (1997). Foto: Martin Straka

Těsný souboj. Český pilot v bílém monopostu F3 bojuje s Belgičanem Basem Leindersem, nedávným strůjcem vytrvalostních úspěchů týmu Marc VDS (1997). Foto: Martin Straka

Málokdo by poznal pilota v kšiltovce na autogramiádě spolu s Engem. Je jím Nick Heidfeld, dnes bývalý pilot F1, LMP 1 či Formule E. Norisring, 1997.  Foto: Martin Straka

Málokdo by poznal pilota v kšiltovce na autogramiádě spolu s Engem. Je jím Nick Heidfeld, dnes bývalý pilot F1, LMP 1 či Formule E. Norisring, 1997.  Foto: Martin Straka

Domov závodníka. Na návštěvě u Tomáše Engeho v roce 2000. Foto: Martin Straka

Domov závodníka. Na návštěvě u Tomáše Engeho v roce 2000. Foto: Martin Straka

Domov závodníka. Na návštěvě u Tomáše Engeho v roce 2000. Foto: Martin Straka

Domov závodníka. Na návštěvě u Tomáše Engeho v roce 2000. Foto: Martin Straka

Skutečně se to děje! Sen tisíců českých fanoušků se stává skutečností. Na pražské tiskové konferenci v září 2001 je představen historicky první český pilot F1 Tomáš Enge. Později toho roku liberecký rodák absolvuje tři Velké ceny v Monze, Indianapolis a Suzuce. Foto: Martin Straka

Skutečně se to děje! Sen tisíců českých fanoušků se stává skutečností. Na pražské tiskové konferenci v září 2001 je představen historicky první český pilot F1 Tomáš Enge. Později toho roku liberecký rodák absolvuje tři Velké ceny v Monze, Indianapolis a Suzuce. Foto: Martin Straka

Skutečně se to děje! Sen tisíců českých fanoušků se stává skutečností. Na pražské tiskové konferenci v září 2001 je představen historicky první český pilot F1 Tomáš Enge. Později toho roku liberecký rodák absolvuje tři Velké ceny v Monze, Indianapolis a Suzuce. Foto: Martin Straka

Skutečně se to děje! Sen tisíců českých fanoušků se stává skutečností. Na pražské tiskové konferenci v září 2001 je představen historicky první český pilot F1 Tomáš Enge. Později toho roku liberecký rodák absolvuje tři Velké ceny v Monze, Indianapolis a Suzuce. Foto: Martin Straka

Skutečně se to děje! Sen tisíců českých fanoušků se stává skutečností. Na pražské tiskové konferenci v září 2001 je představen historicky první český pilot F1 Tomáš Enge. Později toho roku liberecký rodák absolvuje tři Velké ceny v Monze, Indianapolis a Suzuce. Foto: Martin Straka

Skutečně se to děje! Sen tisíců českých fanoušků se stává skutečností. Na pražské tiskové konferenci v září 2001 je představen historicky první český pilot F1 Tomáš Enge. Později toho roku liberecký rodák absolvuje tři Velké ceny v Monze, Indianapolis a Suzuce. Foto: Martin Straka

Skutečně se to děje! Sen tisíců českých fanoušků se stává skutečností. Na pražské tiskové konferenci v září 2001 je představen historicky první český pilot F1 Tomáš Enge. Později toho roku liberecký rodák absolvuje tři Velké ceny v Monze, Indianapolis a Suzuce. Foto: Martin Straka

Skutečně se to děje! Sen tisíců českých fanoušků se stává skutečností. Na pražské tiskové konferenci v září 2001 je představen historicky první český pilot F1 Tomáš Enge. Později toho roku liberecký rodák absolvuje tři Velké ceny v Monze, Indianapolis a Suzuce. Foto: Martin Straka

Skutečně se to děje! Sen tisíců českých fanoušků se stává skutečností. Na pražské tiskové konferenci v září 2001 je představen historicky první český pilot F1 Tomáš Enge. Později toho roku liberecký rodák absolvuje tři Velké ceny v Monze, Indianapolis a Suzuce. Foto: Martin Straka

Skutečně se to děje! Sen tisíců českých fanoušků se stává skutečností. Na pražské tiskové konferenci v září 2001 je představen historicky první český pilot F1 Tomáš Enge. Později toho roku liberecký rodák absolvuje tři Velké ceny v Monze, Indianapolis a Suzuce. Foto: Martin Straka

Skutečně se to děje! Sen tisíců českých fanoušků se stává skutečností. Na pražské tiskové konferenci v září 2001 je představen historicky první český pilot F1 Tomáš Enge. Později toho roku liberecký rodák absolvuje tři Velké ceny v Monze, Indianapolis a Suzuce. Foto: Martin Straka

Skutečně se to děje! Sen tisíců českých fanoušků se stává skutečností. Na pražské tiskové konferenci v září 2001 je představen historicky první český pilot F1 Tomáš Enge. Později toho roku liberecký rodák absolvuje tři Velké ceny v Monze, Indianapolis a Suzuce. Foto: Martin Straka

Engeho vášní se kromě formulí brzy staly i sportovní vozy GT. S tímto Porsche působil v sezoně 2001 v šampionátu FIA GT. Zde zachyceno v pražské dílně. Foto: Martin Straka

Engeho vášní se kromě formulí brzy staly i sportovní vozy GT. S tímto Porsche působil v sezoně 2001 v šampionátu FIA GT. Zde zachyceno v pražské dílně. Foto: Martin Straka

Engeho vášní se kromě formulí brzy staly i sportovní vozy GT. S tímto Porsche působil v sezoně 2001 v šampionátu FIA GT. Tady se Čech prohání po brněnském Automotodromu. Foto: Martin Straka

Engeho vášní se kromě formulí brzy staly i sportovní vozy GT. S tímto Porsche působil v sezoně 2001 v šampionátu FIA GT. Tady se Čech prohání po brněnském Automotodromu. Foto: Martin Straka

Engeho vášní se kromě formulí brzy staly i sportovní vozy GT. S tímto Porsche působil v sezoně 2001 v šampionátu FIA GT. Tady se Čech prohání po brněnském Automotodromu. Foto: Martin Straka

Engeho vášní se kromě formulí brzy staly i sportovní vozy GT. S tímto Porsche působil v sezoně 2001 v šampionátu FIA GT. Tady se Čech prohání po brněnském Automotodromu. Foto: Martin Straka

Soustředěný pohled... Zachyceno těsně před dalším stintem? Foto: Martin Straka

Soustředěný pohled... Zachyceno těsně před dalším stintem? Foto: Martin Straka

Na startovním roštu v Brně se slovenským jezdcem Jirko Malchárkem.  Foto: Martin Straka

Na startovním roštu v Brně se slovenským jezdcem Jirko Malchárkem.  Foto: Martin Straka

Rok 2001 a Engeho Porsche na trati pojmenované po prvním československém prezidentovi... Foto: Martin Straka

Rok 2001 a Engeho Porsche na trati pojmenované po prvním československém prezidentovi... Foto: Martin Straka

Stále rok 2001, avšak tentokrát Autodrom Most. A jediná zastávka Le Mans Series v České republice. Tomáš Enge utvořil posádku s Jaroslavem Janišem... Foto: Martin Straka

Stále rok 2001, avšak tentokrát Autodrom Most. A jediná zastávka Le Mans Series v České republice. Tomáš Enge utvořil posádku s Jaroslavem Janišem... Foto: Martin Straka

...a dvě české vycházející hvězdy se střídaly v kokpitu prototypu Panoz LMP-1 Roadster S. Foto: Martin Straka

...a dvě české vycházející hvězdy se střídaly v kokpitu prototypu Panoz LMP-1 Roadster S. Foto: Martin Straka

Krátce po startu závodu, před Panozem české dvojice jede Audi R8 v ikonických barvách Gulf. V něm se střídal Francouz Patrick Lemarié s bývalým pilotem F1 Stefanem Johanssonem. Foto: Martin Straka

Krátce po startu závodu, před Panozem české dvojice jede Audi R8 v ikonických barvách Gulf. V něm se střídal Francouz Patrick Lemarié s bývalým pilotem F1 Stefanem Johanssonem. Foto: Martin Straka

Tak jak na ně vyzrajeme? Válečná porada a občerstvování u dvojice Enge, Janiš. Foto: Martin Straka

Tak jak na ně vyzrajeme? Válečná porada a občerstvování u dvojice Enge, Janiš. Foto: Martin Straka

V cíli mosteckého závodu byla česká posádka na třetím místě. Foto: Martin Straka

V cíli mosteckého závodu byla česká posádka na třetím místě. Foto: Martin Straka

V cíli mosteckého závodu byla česká posádka na třetím místě. Foto: Martin Straka

V cíli mosteckého závodu byla česká posádka na třetím místě. Foto: Martin Straka

V cíli mosteckého závodu byla česká posádka na třetím místě. Foto: Martin Straka

V cíli mosteckého závodu byla česká posádka na třetím místě. Foto: Martin Straka

A z prototypů zpět na scénu GT. Rok 2002 v Brně a opět šampionát FIA GT. Enge už však nepilotuje Porsche, nýbrž Ferrari 550-GTS Maranello. Se stejným vozem v témže roce debutoval v Le Mans.  Foto: Martin Straka

A z prototypů zpět na scénu GT. Rok 2002 v Brně a opět šampionát FIA GT. Enge už však nepilotuje Porsche, nýbrž Ferrari 550-GTS Maranello. Se stejným vozem v témže roce debutoval v Le Mans.  Foto: Martin Straka

A z prototypů zpět na scénu GT. Rok 2002 v Brně a opět šampionát FIA GT. Enge už však nepilotuje Porsche, nýbrž Ferrari 550-GTS Maranello. Se stejným vozem v témže roce debutoval v Le Mans.  Foto: Martin Straka

A z prototypů zpět na scénu GT. Rok 2002 v Brně a opět šampionát FIA GT. Enge už však nepilotuje Porsche, nýbrž Ferrari 550-GTS Maranello. Se stejným vozem v témže roce debutoval v Le Mans.  Foto: Martin Straka

Čeští fanoušci Ferrari a Tomáš Enge (Brno, 2002). Foto: Martin Straka

Čeští fanoušci Ferrari a Tomáš Enge (Brno, 2002). Foto: Martin Straka

I v sezoně 2003 pilotoval rodák z Liberce Ferrari v seriálu FIA GT, místo modelu 550-GTS však krotil vůz 360 Modena GT. Foto: Martin Straka

I v sezoně 2003 pilotoval rodák z Liberce Ferrari v seriálu FIA GT, místo modelu 550-GTS však krotil vůz 360 Modena GT. Foto: Martin Straka

Čekání na střídání jezdců v boxech (Brno, 2003). Foto: Martin Straka

Čekání na střídání jezdců v boxech (Brno, 2003). Foto: Martin Straka

Tomáš Enge a Ivo Horn, v současnosti šéf týmu Scuderia Praha (Brno, 2003). Foto: Martin Straka

Tomáš Enge a Ivo Horn, v současnosti šéf týmu Scuderia Praha (Brno, 2003). Foto: Martin Straka

Rally. Další Engeho velká vášeň. S Octavií se proháněl v roce 2003 na slavné „Barumce“. Foto: Martin Straka

Rally. Další Engeho velká vášeň. S Octavií se proháněl v roce 2003 na slavné „Barumce“. Foto: Martin Straka

Rally. Další Engeho velká vášeň. S Octavií se proháněl v roce 2003 na slavné „Barumce“. Foto: Martin Straka

Rally. Další Engeho velká vášeň. S Octavií se proháněl v roce 2003 na slavné „Barumce“. Foto: Martin Straka

Barum Rally 2003 dokončena, je čas slavit! Foto: Martin Straka

Barum Rally 2003 dokončena, je čas slavit! Foto: Martin Straka

Barum Rally 2003 dokončena, je čas slavit! Foto: Martin Straka

Barum Rally 2003 dokončena, je čas slavit! Foto: Martin Straka

Kapitola jménem Formule 1 se Engemu uzavřela, částečně možná i vinou dopingového prohřešku. Jedny zavřené dveře však otevírají jiné, a tak se Tomáš Enge v roce 2004 dočkal u týmu Patrick Racing debutu v IndyCar. Foto: IndyCar

Kapitola jménem Formule 1 se Engemu uzavřela, částečně možná i vinou dopingového prohřešku. Jedny zavřené dveře však otevírají jiné, a tak se Tomáš Enge v roce 2004 dočkal u týmu Patrick Racing debutu v IndyCar. Foto: IndyCar

V premiérové sezoně si Enge vyzkoušel ovály v Texasu a ve Fontaně. Foto: IndyCar

V premiérové sezoně si Enge vyzkoušel ovály v Texasu a ve Fontaně. Foto: IndyCar

Další historické chvíle. První Čech usedá v Texasu do monopostu IndyCar. Foto: Martin Straka

Další historické chvíle. První Čech usedá v Texasu do monopostu IndyCar. Foto: Martin Straka

Tomáš Enge na oválu Texas Motor Speedway nedaleko Fort Worthu. Foto: Martin Straka

Tomáš Enge na oválu Texas Motor Speedway nedaleko Fort Worthu. Foto: Martin Straka

Tomáš Enge na oválu Texas Motor Speedway nedaleko Fort Worthu. Foto: Martin Straka

Tomáš Enge na oválu Texas Motor Speedway nedaleko Fort Worthu. Foto: Martin Straka

Tomáš Enge na oválu Texas Motor Speedway nedaleko Fort Worthu. Foto: IndyCar

Tomáš Enge na oválu Texas Motor Speedway nedaleko Fort Worthu. Foto: IndyCar

Tomáš Enge na oválu Texas Motor Speedway nedaleko Fort Worthu. Foto: Martin Straka

Tomáš Enge na oválu Texas Motor Speedway nedaleko Fort Worthu. Foto: Martin Straka

Český závodník v souboji s Mexičanem Adriánem Fernándezem. Foto: Martin Straka

Český závodník v souboji s Mexičanem Adriánem Fernándezem. Foto: Martin Straka

V americkém duchu. Zdravit fanoušky z pick upu je zámořská tradice.  Foto: Martin Straka

V americkém duchu. Zdravit fanoušky z pick upu je zámořská tradice.  Foto: Martin Straka

A znovu automobilové soutěže. Tady se Tomáš Enge prohání v roce 2004 na rakouské Jänner Rally s Fordem Focus. Foto: Martin Straka

A znovu automobilové soutěže. Tady se Tomáš Enge prohání v roce 2004 na rakouské Jänner Rally s Fordem Focus. Foto: Martin Straka

A znovu automobilové soutěže. Tady se Tomáš Enge prohání v roce 2004 na rakouské Jänner Rally s Fordem Focus. Foto: Martin Straka

A znovu automobilové soutěže. Tady se Tomáš Enge prohání v roce 2004 na rakouské Jänner Rally s Fordem Focus. Foto: Martin Straka

Sezona 2005 a návrat do IndyCar na plný úvazek! Tomáš Enge působil u týmu Panther Racing. Foto: IndyCar

Sezona 2005 a návrat do IndyCar na plný úvazek! Tomáš Enge působil u týmu Panther Racing. Foto: IndyCar

Český pilot v souboji s Danem Wheldonem. Britský dvojnásobný vítěz Indy 500 zahynul v roce 2011 na oválu v Las Vegas.  Foto: IndyCar

Český pilot v souboji s Danem Wheldonem. Britský dvojnásobný vítěz Indy 500 zahynul v roce 2011 na oválu v Las Vegas.  Foto: IndyCar

Okamžik smíření? Enge se v roce 2005 jako první Čech v historii zúčastnil legendárního Indy 500 a bojoval o titul nejlepšího nováčka. Závod však nedokončil po kolizi s Danicou Patrick a nejlepším nováčkem se tehdy stala právě americká závodnice. Foto: IndyCar

Okamžik smíření? Enge se v roce 2005 jako první Čech v historii zúčastnil legendárního Indy 500 a bojoval o titul nejlepšího nováčka. Závod však nedokončil po kolizi s Danicou Patrick a nejlepším nováčkem se tehdy stala právě americká závodnice. Foto: IndyCar

Okamžik smíření? Enge se v roce 2005 jako první Čech v historii zúčastnil legendárního Indy 500 a bojoval o titul nejlepšího nováčka. Závod však nedokončil po kolizi s Danicou Patrick a nejlepším nováčkem se tehdy stala právě americká závodnice. Foto: IndyCar

Okamžik smíření? Enge se v roce 2005 jako první Čech v historii zúčastnil legendárního Indy 500 a bojoval o titul nejlepšího nováčka. Závod však nedokončil po kolizi s Danicou Patrick a nejlepším nováčkem se tehdy stala právě americká závodnice. Foto: IndyCar

V IndyCar to občas bolí... Foto: IndyCar

V IndyCar to občas bolí... Foto: IndyCar

A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka

A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka

A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka

A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka

A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka

A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka

A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka

A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka

Českému týmu v A1 GP pomáhal a držel palce i legendární Brazilec Emerson Fittipaldi. Foto: Martin Straka

Českému týmu v A1 GP pomáhal a držel palce i legendární Brazilec Emerson Fittipaldi. Foto: Martin Straka

A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka

A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka

A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka

A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka

A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka

A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka

Českému týmu v A1 GP pomáhal a držel palce i legendární Brazilec Emerson Fittipaldi. Foto: Martin Straka

Českému týmu v A1 GP pomáhal a držel palce i legendární Brazilec Emerson Fittipaldi. Foto: Martin Straka

Exkurze na palubu Pendolina... Foto: Martin Straka

Exkurze na palubu Pendolina... Foto: Martin Straka

Zpět do USA, tentokrát už ale v roli továrního jezdce Aston Martin Racing. S britskou značkou Enge propojil důležitou část své kariéry. V roce 2006 s vozem DBR9 GT1 získa Čech už své druhé vítězství v Petit Le Mans na Road Atlanta, tehdy ve spolupráci s Darrenem Turnerem. Foto: Getty Images

Zpět do USA, tentokrát už ale v roli továrního jezdce Aston Martin Racing. S britskou značkou Enge propojil důležitou část své kariéry. V roce 2006 s vozem DBR9 GT1 získa Čech už své druhé vítězství v Petit Le Mans na Road Atlanta, tehdy ve spolupráci s Darrenem Turnerem. Foto: Getty Images

Zpět do USA, tentokrát už ale v roli továrního jezdce Aston Martin Racing. S britskou značkou Enge propojil důležitou část své kariéry. V roce 2006 s vozem DBR9 GT1 získa Čech už své druhé vítězství v Petit Le Mans na Road Atlanta, tehdy ve spolupráci s Darrenem Turnerem. Foto: Getty Images

Zpět do USA, tentokrát už ale v roli továrního jezdce Aston Martin Racing. S britskou značkou Enge propojil důležitou část své kariéry. V roce 2006 s vozem DBR9 GT1 získa Čech už své druhé vítězství v Petit Le Mans na Road Atlanta, tehdy ve spolupráci s Darrenem Turnerem. Foto: Getty Images

V sezoně 2007 zaznamenal Enge svůj nejlepší výsledek v Rolex 24 at Daytona. S prototypem Riley Mk XI #7 a týmovými parťáky Festou, Montanarim, Yasukawou a Szekeresem vybojoval šesté místo v absolutním pořadí. Foto: Getty Images

V sezoně 2007 zaznamenal Enge svůj nejlepší výsledek v Rolex 24 at Daytona. S prototypem Riley Mk XI #7 a týmovými parťáky Festou, Montanarim, Yasukawou a Szekeresem vybojoval šesté místo v absolutním pořadí. Foto: Getty Images

Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka

Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka

Le Mans 2007, Tomáš Enge jako tovární pilot AMR a spolu s ním Pierre Dieudonné, bývalý závodník a trojnásobný vítěz 24 hodin ve Spa. Foto: Martin Straka

Le Mans 2007, Tomáš Enge jako tovární pilot AMR a spolu s ním Pierre Dieudonné, bývalý závodník a trojnásobný vítěz 24 hodin ve Spa. Foto: Martin Straka

Češi v Le Mans. Tomáš Enge v diskuzi s Jarkem Janišem. Foto: Martin Straka

Češi v Le Mans. Tomáš Enge v diskuzi s Jarkem Janišem. Foto: Martin Straka

Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka

Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka

Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka

Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka

Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka

Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka

Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka

Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka

Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka

Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka

Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka

Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka

Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka

Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka

Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka

Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka

Fanoušky oblíbené období mistrovství zóny střední Evropy, kdy se v roce 2008 i po našich tratích proháněly speciály DTM a mezi piloty se objevil i Tomáš Enge. Tato fotka není z Brna ani z Mostu, nýbrž z polské Poznaně. Foto: Martin Straka

Fanoušky oblíbené období mistrovství zóny střední Evropy, kdy se v roce 2008 i po našich tratích proháněly speciály DTM a mezi piloty se objevil i Tomáš Enge. Tato fotka není z Brna ani z Mostu, nýbrž z polské Poznaně. Foto: Martin Straka

Břetislav Enge, jeho syn Tomáš a manželka Radka na Podzimní ceně Brna 2008. Foto: Martin Straka

Břetislav Enge, jeho syn Tomáš a manželka Radka na Podzimní ceně Brna 2008. Foto: Martin Straka

Štěpán Vojtěch a Tomáš Enge. Foto: Martin Straka

Štěpán Vojtěch a Tomáš Enge. Foto: Martin Straka

Enge dostává sprchu šampaňským od Stefana Mückeho, Brno 2008. Foto: Martin Straka

Enge dostává sprchu šampaňským od Stefana Mückeho, Brno 2008. Foto: Martin Straka

Tomáš Enge slaví na stupních vítězů se svým dlouholetým manažerem a závodníkem Antonínem Charouzem. Foto: Martin Straka

Tomáš Enge slaví na stupních vítězů se svým dlouholetým manažerem a závodníkem Antonínem Charouzem. Foto: Martin Straka

Speciály DTM se v roce 2008 proháněly po brněnském okruhu, s Mercedesem se svezl i Tomáš Enge. Foto: Martin Straka

Speciály DTM se v roce 2008 proháněly po brněnském okruhu, s Mercedesem se svezl i Tomáš Enge. Foto: Martin Straka

Opět rok 2008 a vítězná radost v Mostě. Foto: Martin Straka

Opět rok 2008 a vítězná radost v Mostě. Foto: Martin Straka

Tomáš Enge na Autodromu Most. Foto: Martin Straka

Tomáš Enge na Autodromu Most. Foto: Martin Straka

I takové chvíle přinesl rok 2008 v Engeho kariéře. Speciál DTM pod rouškou noci. Foto: Martin Straka

I takové chvíle přinesl rok 2008 v Engeho kariéře. Speciál DTM pod rouškou noci. Foto: Martin Straka

Pohár vždy vykouzlí úsměv na tváři... Foto: Martin Straka

Pohár vždy vykouzlí úsměv na tváři... Foto: Martin Straka

Debata na boxové zídce v Mostě (2008). Vlevo Vitantonio Liuzzi, vpravo Erik Janiš. Foto: Martin Straka

Debata na boxové zídce v Mostě (2008). Vlevo Vitantonio Liuzzi, vpravo Erik Janiš. Foto: Martin Straka

Antonín Charouz s Tomášem Engem před dalším závodem s Mercedesem v sezoně 2008. Foto: Martin Straka

Antonín Charouz s Tomášem Engem před dalším závodem s Mercedesem v sezoně 2008. Foto: Martin Straka

Tomáš Enge a Antonín Charouz, toho času Engeho manažer i týmový šéf. Foto: Martin Straka

Tomáš Enge a Antonín Charouz, toho času Engeho manažer i týmový šéf. Foto: Martin Straka

Podpisová akce v Brně v sezoně 2008, malému fanouškovi se podepisují Tomáš Enge a Jarek Janiš. Foto: Martin Straka

Podpisová akce v Brně v sezoně 2008, malému fanouškovi se podepisují Tomáš Enge a Jarek Janiš. Foto: Martin Straka

Vlevo Stefan Mücke, bývalý tovární jezdec AMR či Fordu. Tomáš Enge žertuje s Jarkem Janišem. Foto: Martin Straka

Vlevo Stefan Mücke, bývalý tovární jezdec AMR či Fordu. Tomáš Enge žertuje s Jarkem Janišem. Foto: Martin Straka

Hvězdy v Brně ve středoevropském šampionátu 2008. V oblečení Peugeotu z Le Mans Portugalec Pedrom Lamy, Stefan Mücke v červené kšiltovce debatuje s Engem a rozhovor poslouchá i Dán Nicolas Kiesa. Foto: Martin Straka

Hvězdy v Brně ve středoevropském šampionátu 2008. V oblečení Peugeotu z Le Mans Portugalec Pedrom Lamy, Stefan Mücke v červené kšiltovce debatuje s Engem a rozhovor poslouchá i Dán Nicolas Kiesa. Foto: Martin Straka

Jeden z nejlepších českých roků v motorsportu. Sezona 2009 a prototyp Aston Martin třídy LMP 1 s posádkou Tomáš Enge, Jan Charouz, Stefan Mücke získává v Le Mans čtvrté místo v absolutním pořadí. Třešničkou na dortu je titul v Le Mans Series. Foto: Getty Images

Jeden z nejlepších českých roků v motorsportu. Sezona 2009 a prototyp Aston Martin třídy LMP 1 s posádkou Tomáš Enge, Jan Charouz, Stefan Mücke získává v Le Mans čtvrté místo v absolutním pořadí. Třešničkou na dortu je titul v Le Mans Series. Foto: Getty Images

Tomáš Enge jako tovární pilot Aston Martin Racing před startem závodu MS FIA GT1 v Brně. Foto: Martin Straka

Tomáš Enge jako tovární pilot Aston Martin Racing před startem závodu MS FIA GT1 v Brně. Foto: Martin Straka

Jedna z největších nehod v Engeho kariéře. Na Slovakiaringu v roce 2014 udělal český závodník několik salt s vozem Lamborghini Gallardo. U vyprošťování na snímku asistuje i autor většiny fotek v této galerii - Martin Straka.  Foto: Ollephotos.eu

Jedna z největších nehod v Engeho kariéře. Na Slovakiaringu v roce 2014 udělal český závodník několik salt s vozem Lamborghini Gallardo. U vyprošťování na snímku asistuje i autor většiny fotek v této galerii - Martin Straka.  Foto: Ollephotos.eu

Jedna z největších nehod v Engeho kariéře. Na Slovakiaringu v roce 2014 udělal český závodník několik salt s vozem Lamborghini Gallardo. Foto: Martin Straka

Jedna z největších nehod v Engeho kariéře. Na Slovakiaringu v roce 2014 udělal český závodník několik salt s vozem Lamborghini Gallardo. Foto: Martin Straka

Tomáš Enge se během svojí kariéry podílel i na vývoji vozů. Třeba v sezoně 2014 pracoval na Chevroletu Camaro GT3, se kterým se představil i v ADAC GT Masters. Foto: Martin Straka

Tomáš Enge se během svojí kariéry podílel i na vývoji vozů. Třeba v sezoně 2014 pracoval na Chevroletu Camaro GT3, se kterým se představil i v ADAC GT Masters. Foto: Martin Straka

Engeho rukopis nese i KTM X-Bow. Na snímku z dvanáctihodinového závodu 24H Series v Brně (2019). Foto: Martin Straka

Engeho rukopis nese i KTM X-Bow. Na snímku z dvanáctihodinového závodu 24H Series v Brně (2019). Foto: Martin Straka

A vítězná radost po dlouhém brněnském maratonu. Tomáš Enge, Eike Angermayr, Jan Krabec a Sergej Pavlovec jako posádka stáje RTR Projects. Foto: Martin Straka

A vítězná radost po dlouhém brněnském maratonu. Tomáš Enge, Eike Angermayr, Jan Krabec a Sergej Pavlovec jako posádka stáje RTR Projects. Foto: Martin Straka

Nejmladší kapitola Engeho kariéry. V lednu 2021 debutoval v Rally Dakar s vozem Can-Am v kategorii lehkých prototypů a závod úspěšně dokončil. Foto: Buggyra Zero Mileage Racing

Nejmladší kapitola Engeho kariéry. V lednu 2021 debutoval v Rally Dakar s vozem Can-Am v kategorii lehkých prototypů a závod úspěšně dokončil. Foto: Buggyra Zero Mileage Racing

Nejmladší kapitola Engeho kariéry. V lednu 2021 debutoval v Rally Dakar s vozem Can-Am v kategorii lehkých prototypů a závod úspěšně dokončil. Foto: Buggyra Zero Mileage Racing

Nejmladší kapitola Engeho kariéry. V lednu 2021 debutoval v Rally Dakar s vozem Can-Am v kategorii lehkých prototypů a závod úspěšně dokončil. Foto: Buggyra Zero Mileage Racing

V cíli! Tomáš Enge a jeho dakarský navigátor Vlastimil Tošenovský pózují po skončení legendární soutěže v saudskoarabské Džiddě. Enge by se na Dakar rád vrátil...  Foto: Buggyra Zero Mileage Racing

V cíli! Tomáš Enge a jeho dakarský navigátor Vlastimil Tošenovský pózují po skončení legendární soutěže v saudskoarabské Džiddě. Enge by se na Dakar rád vrátil...  Foto: Buggyra Zero Mileage Racing

O úroveň výše. Enge ve Formuli 3 na Nürburgringu (1997). Foto: Martin Straka
Těsný souboj. Český pilot v bílém monopostu F3 bojuje s Belgičanem Basem Leindersem, nedávným strůjcem vytrvalostních úspěchů týmu Marc VDS (1997). Foto: Martin Straka
Málokdo by poznal pilota v kšiltovce na autogramiádě spolu s Engem. Je jím Nick Heidfeld, dnes bývalý pilot F1, LMP 1 či Formule E. Norisring, 1997.  Foto: Martin Straka
Domov závodníka. Na návštěvě u Tomáše Engeho v roce 2000. Foto: Martin Straka
101
Fotogalerie

Galerie: 20 let Tomáše Engeho. Debut v F1, IndyCar, Le Mans i dakarské písky

Je prvním Čechem, který kdy závodil ve formuli 1. Jako první Čech pronikl do amerických IndyCar a zúčastnil se legendárního Indy 500. Devětkrát se Tomáš Enge postavil na start ikonického Le Mans a pokořil i saúdskoarabskou poušť. Připomeňte si kariéru libereckého rodáka na fotografiích Martina Straky a dalších autorů dvě dekády po jeho premiéře v monopostu F1.

Foto Straka Enge formule Ford 1995.jpgFoto Straka Enge F3 1997.jpgTOMBAS.jpgTOMNICK.jpgENGEDOM2.jpgENGEDOM3.jpg000012.jpg000015.jpgENGEF106.jpgENGEF109.jpgENGEF110.jpgENGEF111.jpgCOCACAR2.jpgENGE01.jpgENGE03.jpgENGEBELL.jpgENMAL01.jpgMALCHA01.jpgJJ13.jpgEngeELMS.jpgStraka04.jpgJJ15.jpgEngeELMS2.jpgPODIUM1.jpgJJ14.jpg000005.jpgGTengecar.jpgGTengepole.jpg76190006.jpg76190032.jpg76190028.jpgE.T.Bar032.jpgE.T.Bar03.jpgPepeTom2.jpgTomSekt.jpgdf5s1742.jpgdf5s1869.jpgFbu4.jpgFbu3.jpgFbu13.jpggu1m1180.jpgMega25.jpgSnímek 121.jpgSnímek 085.jpg03100103.jpgFoto Straka Enge Jänner rally 2004.jpggu1m7727.jpgLX5X8097.jpgLX5X3692.jpgLX5X3688.jpgLX5X3007.jpg2006_1.jpg2006_2.jpg2006_3.jpg2006_4.jpg2006_6.jpg2006_7.jpg2006_5.jpgDSC_6202.jpgInt A1 Emo Tom.jpgInt A1 Erik Mašinfíra JJ Tom.jpgGettyImages-72043141.jpgGettyImages-72056160.jpgGettyImages-73132265.jpg11.jpgDSC_0010.jpgDSC_0022.jpgDSC_0027.jpgDSC_0124.jpgDSC_0084.jpgDSC_5652.jpgdsd (7).jpgNedele TEST Mans_343.jpgNedele TEST Mans_389.jpgNedele TEST Mans_332.jpg10.jpgBretislav Enge syn Tomáš a žena Radka Podzimní cena Brna 2008.jpgDSC_7055.jpgFoto Straka Enge + Stefan Mücke Cze Dtm 2008.jpgFoto Straka Enge Cze Dtm 2008 oslavy.jpgFoto Straka Enge Cze Dtm 2008b.jpgFoto Straka Enge Cze Dtm 2008.jpgMr Grunt2.jpgFoto Straka Enge Cze Dtm 2008c.jpgFoto Straka Enge Cze Dtm 2008 Portret.jpgDSC_0345.jpgHmota2_vzo.jpgSilver9.jpgSilver6.jpgSilver14.jpgSilver5.jpgGettyImages-88472573.jpgDSC_1789.jpg10629808_10204902322227946_37025037835915223_n.jpg158b.jpg118.jpgDSC_3479.jpgDSC_4047.jpg2021_2.jpg2021.jpg2021_3.jpg
 

Doporučujeme

Články odjinud