Foto: Scuderia Ferrari

Foto: Scuderia Ferrari

 Foto: Scuderia Ferrari

Foto: Scuderia Ferrari

 Foto: Scuderia Ferrari

Foto: Scuderia Ferrari

 Foto: Scuderia Ferrari

Foto: Scuderia Ferrari

 Foto: Scuderia Ferrari

Foto: Scuderia Ferrari

 Foto: Scuderia Ferrari

Foto: Scuderia Ferrari

 Foto: Scuderia Ferrari

Foto: Scuderia Ferrari

 Foto: Scuderia Ferrari

Foto: Scuderia Ferrari

 Foto: Scuderia Ferrari

Foto: Scuderia Ferrari

 Foto: Scuderia Ferrari

Foto: Scuderia Ferrari

 Foto: Scuderia Ferrari

Foto: Scuderia Ferrari

 Foto: Scuderia Ferrari

Foto: Scuderia Ferrari

 Foto: Scuderia Ferrari

Foto: Scuderia Ferrari

 Foto: Scuderia Ferrari
 Foto: Scuderia Ferrari
 Foto: Scuderia Ferrari
 Foto: Scuderia Ferrari
21
Fotogalerie

První technický pohled na Ferrari SF-23

Ferrari včera představilo letošní vůz SF-23. Vloni italská stáj začala dobře, ale nakonec skončila druhá za Red Bullem. Letos věří v další zlepšení a boj o titul.

Scuderia neměla důvod s novým monopostem příliš experimentovat a podstupovat zásadní změny. S modelem SF-23 pokračuje ve své ověřené filozofii, která sice neinspiruje konkurenční týmy tak jako filozofie Red Bullu, ale zjevně funguje, jak ukázal předchůdce F1-75. Ten byl nejednou v rychlosti na jedno kolo nepřekonatelný.

01.jpg
Nové Ferrari SF-23 (nahoře), Ferrari F1-75 (dole); zdroj: Ferrari / Jiří Křenek

Nosový kužel je nyní zkrácen a jeho špička již není spojena s prvním křídlovým profilem. Kratší nos může být z pohledu čistoty proudění směřujícího pod podlahu výhodnější. Za redesignem předního křídla je vidět podobný způsob uvažování jako u Haasu. Největší zatížení je spíše soustředěno do jeho prostřední části a stále větší okrajové části se podílejí na „odklízení“ špinavého vzduchu v okolí předních kol.

02.jpg
Separátory křídlových prvků ve formě generátorů víření; zdroj: Ferrari

Nové přední křídlo překvapilo pěticí generátorů víření vytvarovaných ze separátorů křídlových prvků. Jsou velmi podobné těm, které loni v Austinu předvedl Mercedes a vzápětí je stáhl. Učinil tak poté, co vznikly pochybnosti o jejich legálnosti.

Pravidla tehdy uváděla, že primární účel separátorů křídlových prvků je mechanický a strukturální, což si všichni kromě Mercedesu vyložili tak, že jejich využití pro aerodynamické účely je zakázáno.

Z aktuálního znění pravidel byla tato klauzule o primárním účelu vypuštěna, ale zároveň jiné předpisy popisující konstrukci a rozměry separátorů křídlových prvků byly upřesněny a zpřísněny tak, že se zdálo, že podobné řešení již nebude možné realizovat.

Bude zajímavé sledovat, jestli tyto prvky na předním křídle uvidíme i v budoucnosti a jaký názor na ně v takovém případě bude mít FIA, respektive konkurenční týmy.

03.jpg
Nové Ferrari SF-23 (vlevo), Ferrari F1-75 (vpravo) – šipka značí posun spojovací tyče řízení; zdroj: Ferrari / Jiří Křenek

Změněné zavěšení předních kol nepřekvapí, protože jsme ho mohli vidět už na monopostu VF-23 stáje Haas, která si identické díly objednává od Ferrari.

Ve srovnání s loňským má spojovací tyč řízení přesunutou níže před spodní A-rameno. Zdá se, že v kombinaci s ním pomáhá vzestupné proudění odtékající od předního křídla nasměrovat dolů pod podlahu. A ještě navíc je zde další benefit v podobě snížení polohy těžiště díky tomu, že spolu s tyčemi řízení se dolů přemístila i celá převodovka řízení, která má také jistou nezanedbatelnou hmotnost.

04.jpg
Nové aerodynamické prvky v okolí kokpitu; zdroj: Ferrari

Kolem kokpitu vyrostlo množství různých křidélek, lopatek a generátorů víření. Změna pravidel týkající se zpětných zrcátek motivovala Ferrari osvojit si kryty a držáky zrcátek ve stylu Red Bullu. Podobné kdysi sám používal. Studie říkají, že takový tvar krytu zrcátek zmenšuje úplav a aerodynamický odpor tvořený zrcátkem.

Prostor pro držáky zpětných zrcátek využili také pro přidání trojice (1) generátorů víření na vrchní stranu bočnic.

Na vrcholu svatozáře přibylo dodatečné (2) křidélko kopírující její půlkruhový tvar. Dnes jsou taková křidélka relativně vzácná, i když v minulosti je využívaly prakticky všechny týmy.

Nepřehlédnutelná jsou i mohutná (3) křidélka ve tvaru obráceného písmene „L“ vyrůstající zpoza hlavové opěrky.

05.jpg
Pohled zepředu na pravou bočnici; zdroj: Ferrari

Bočnice zůstávají věrné filozofii, kterou zavedlo Ferrari s předchozím modelem. Pro letošní rok jen trochu poupravili vstupní otvory a ve spodních partiích bočnice zeštíhlili, což prozrazuje výrazněji vyčnívající (1) boční nárazová struktura.

Ve stínu obvyklého vstupního otvoru bočnice se ukrývá ještě jeden záhadný (2) vstup vzduchu do bočnice. K čemu slouží se zřejmě dozvíme poté, co monopost uvidíme bez karoserie. V této oblasti se obvykle nachází přívod vzduchu pro chlazení elektroniky, ale pro tento účel se zdá být příliš velký.

06.jpg
Dvojice nových otvorů v bočnicích; zdroj: Ferrari

Nicméně spekuluje se, že by tento (2) otvor mohl být spojen s novým (3) výduchem, který se objevil vedle kokpitu.

07.jpg
Pohled zezadu na pravou bočnici; zdroj: Ferrari

Spekulovat rozhodně nemusíme o změně v uspořádání výstupních otvorů chlazení na vrchní straně bočnic. Ta je jasná už na první pohled. Žábry zůstaly poněkud proředěné a část z nich je součástí samostatného odnímatelného panelu, takže jakmile to klimatické podmínky dovolí, lze jej jednoduše vyměnit za jiný více uzavřený panel karoserie.

08.jpg
Ferrari SF-23; zdroj: Ferrari

Doporučujeme

Články odjinud