Na konci kvalifikace nastal chaos. Podle mnohých není něco podobného hodno královně motorsportu, ale jak tomu předejít?
FIA už před kvalifikací po zkušenosti z F3 jezdce varovala, aby v netaktizovali. Marně. Nikdo nechtěl jet první a bez jízdy v závěsu, která podle F1 v Monze přinesla 2 desetiny na kolo. Někteří jezdci odhadují, že to bylo ještě více.
Sportovní komisaři situaci prověřili, ale nakonec udělili jen tři napomenutí a to Sainzovi, Hülkenbergovi a Strollovi, kteří podle nich hráli v chaosu největší roli. Také napomenutí je jistá forma trestu, protože za tři napomenutí v sezóně dostane jezdec penalizaci (což se ale nikdy nestalo).
Stewardi také vyzvali FIA k tomu, aby urychleně našla řešení. Má to udělat? Zbrklost není na místě. Jízda v závěsu se vyplatí jen na hrstce okruhů. I tak ale platí, že najít řešení bude těžké, ne-li nemožné. Hrozba penalizace totiž evidentně nepomohla.
Romain Grosjean si myslí, že existuje jen jedno řešení – jezdec nebude taktizovat, pokud bude na trati sám.
„Jediným řešením je, že v Q3 pojedou všichni po jednom, takže nebude docházet k žádnému efektu vzduchového pytle,“ řekl Grosjean.
„Dokud na tom budete tolik vydělávat ... V Singapuru to nebude problém. Možná v Soči budete chtít znovu jet v závěsu. Nyní máme velká zadní křídla, velká přední křídla, takže odpor je vyšší a je potřeba, abyste jeli ve vzduchovém pytli. Bude tam hodně her.“
Jednokolová kvalifikace už ve F1 kdysi byla, ale nebyla vnímána jako příliš atraktivní. Navíc je občas nespravedlivá, protože mezi koly prvního a posledního jezdce se mohou podmínky na trati změnit.
Foto: Getty Images / Charles Coates