Fernando Alonso se patrně brzy stane nejzkušenějším jezdcem v historii formule 1. V příštím roce bude svým věkem na startovním roštu už poněkud vyčnívat. Končit však nehodlá.
Návrat jezdce do formule 1 není nikdy jednoduchý, zvláště, když se vrací ve vyšším věku. Alonso ho ale zatím zdá se zvládá dobře.
V Silverstonu ve sprintu předjel v devíti zatáčkách šest aut. Z 11. místa se posunul na páté. V Maďarsku za sebou udržel Hamiltona 11 kol, což sehrálo klíčovou roli ve vítězství Ocona. V Zandvoortu se projevily jeho zkušenosti, kdy poradil Oconovi jízdní stopu v klopené třetí zatáčce. V závodě pak pošetřil pneumatiky a v posledním kole předjel Sainze.
Zisk třetího tituli je to jediné, co mě motivuje.
„Uvnitř mám stejného ducha a stejné závodní ambice a zisk třetího tituli je to jediné, co mě motivuje,“ řekl Alonso v rozhovoru pro BBC.
„Časem si však uvědomíte, že ne všechno máte pod kontrolou, že jsou věci, proti kterým nemůžete bojovat.“
„Pokud se tam nedostanete, alespoň jste se pokusili a byli co nejblíže třetímu titulu.“
V polovině příštího roku bude Alonsovi 41 let, ale ve F1 chce ještě nějakou dobu pokračovat.
„Uvidím rok od roku. Nejprve si budu muset užít pokračování ve F1 a cítit, že jsem dostatečně rychlý. Pokud jednoho dne budu mít pocit, že nejsem konkurenceschopný, necítím auto, neužívám si závodění, budu první, kdo zvedne ruku a dá příležitost někomu novému. Ale doufejme, že se to nestane, abych mohl dál závodit... nevím, minimálně dva, tři, čtyři roky. Nemyslím si, že věk je problém.“
„Pokud máte větší přítlak, jedete rychleji v zatáčkách, pokud máte větší sílu, jedete rychleji po rovinkách. Není to tak, že by se ve 20 nebo 40 letech hodně změnilo.“
Fernando Alonso si rád mění helmy se svými soupeři. Ostatní jezdci většinou dodají pár slov o Alonsovi, kterého považují za jednoho z nejlepších jezdců vůbec. Alonso se však za „žíjící legendu“ nepovažuje.
„Nikdy jsem o tom nepřemýšlel. Nevím. Prostě teď je tady jiná generace, která sleduje televizi a vidí všechny ty výměny helem a jsou z toho překvapení, dělají si z toho legraci a ptají se, jestli jsem se vrátil jen proto, abych vyměnil helmy se všemi jezdci.“
„Ve svém muzeu mám více než 50 helem. Spousta lidí před dvěma nebo třemi lety F1 nesledovala. Někteří z těchto lidí jsou na sociálních sítích a dělají všechny tyto věci. Musíte mít smysl pro humor, to je jasné, jinak se zblázníte.“
Alonso přiznává, že jeho pověst a odkaz jsou důležitými aspekty jeho života.
„Lhal bych, kdybych řekl, že ne. Závodíme tady a plně se soustředíme na každodenní práci, na výkony a na to, čeho každý víkend dosáhneme, ale z dlouhodobého hlediska by bylo hezké, aby až budu v důchodu nebo doma, nikdo neměl mylné představy o tom, jaký jsem byl jako jezdec, nebo jak jsem dosáhl některých výsledků.“
„Svým způsobem pracujete na pozitivních sděleních, která, jak doufáte, zůstanou i po vašem odchodu. Díky dokumentu od Netflixu (Drive to Survive, pozn. redakce) má tento sport spoustu nových fanoušků. Tito lidé nikdy neviděli některé z mých závodů nebo šampionátů. Viděli jen poslední dva roky a mají o nás zcela mylnou představu.“
Pravděpodobně mám s F1 vztah lásky a nenávisti.
„Pravděpodobně mám s F1 vztah lásky a nenávisti. Miluji závodění. Miluji auta. Miluji použitou technologii a to, jak jsou všichni inženýři a všichni v týmu chytří. Od těchto lidí se hodně naučíte.“
„Zároveň cítíte, že je to napůl byznys, napůl sport. Nejste schopni soutěžit za stejných podmínek jako někteří vaši soupeři a je kolem toho spousta mediálních a sponzorských aktivit.“
„Musíte šetřit energií a být stoprocentní, když nasednete do auta. Mimo auto se snažím co nejvíce šetřit energií a možná proto působím dojmem, že jsem tichý člověk.“