Robert Kubica

Robert Kubica
Tým F1 Williams
Startovní číslo
Aktivní roky
Národnost Polská
Datum narození 7. 12. 1984
Rodiště Krakow, Polsko
První GP GP Maďarska 2006
První vítězství GP Kanady 2008
Titul mistra světa -

Robert Kubica začal svou cestu za motorsportem velice brzy, již čtyřech letech řídil malou buginu kole domu rodičů. V motokárách pak získal šestkrát titul v polském šampionátu.

V roce 1998 zvítězil Kubica v italském motokárovém šampionátu jako první cizinec v historii a také získal druhé místo v evropském šampionátu.

Na konci roku 1999 poprvé testoval Formuli Renault 2000. Během první sezony získal první pole position a stal se členem RDD. (Program pro hledání a podporu talenů Renaultu).

V roce 2002 zvítězil ve čtyřech závodech získal celkově druhé místo v italské Formuli Renault 2000.

Jeho postup do Eurosérie F3 byl opožděn kvůli silniční nehodě, kterou utrpěl v polsku jako pasažér a zlomil si pravou ruku. Při jeho opožděném debutu na Nürburgringu jezdil s plastovou fixací ruky a osmnácti titanovými šrouby v ruce a závod, který sledovalo 126000 diváků vyhrál!

Svou první krátkou sezonu skončil na dvanáctém místě, ale tu druhou v týmu Mercedesu si polepšil na sedmé místo. Na podzim 2004 získal pole position v Macau F3 Grand Prix, skončil druhý, ale překonal traťový rekord.

Dobrá výkonost během testu s týmem Epsilon Euskadi mu umožnila nastoupit v roce 2005 do světového šampionátu Renaultu. V prvním závodě v Zolderu obsadil třetí místo. Celkem zvítězil čtyřikrát a stal se šampionem.

Díky tomu mu byl nabídnut test F1 s týmem Renault v Barceloně a jeho časy udělaly velký dojem. Později byl angažován týmem BMW-Sauber jako třetí, páteční jezdec.

Během sezony se však stupňovala nespokojenost týmu s Jacquesem Villeneuvem a Robert Kubica jej pro posledních šest závodů sezony nahradil. Hned v tom třetím dokázal vystoupit na pódium.

Ačkoli ve zbývajících závodech již nebodoval, BMW mu nabídlo angažmá pro sezonu 2007. Díky vzestupné formě BMW Sauberu si Kubica polepšil na šesté místo, přičemž v GP Kanady vyvázl nezraněn z hrozivě vypadající nehody.

O rok později se Kubica vrátil na místo činu v Montrealu a vyhrál svůj první závod. V té době se také dostal na chvíli do vedení poháru jezdců a i když měl teoretickou šanci na titul až do předposledního závodu, forma BMW Sauberu na McLaren a Ferrari nestačila. Rok 2008 byl však pro polského jezdce velmi úspěšný.

V následující sezóně se BMW nepodařilo postavit stejně kvalitní vůz a výsledkem byly jen průměrné výsledky bez ambicí znovu bojovat o titul. Polský jezdec se nejen proto rozhodl přestoupit k Renaultu. Poté se navíc dozvěděl, že BMW z formule 1 odejde.

V roce 2010 Kubica a Renault překvapili. Restrukturalizovaný tým z Enstonu postavil monopost, který dokázal konkurovat Mercedesu GP. I když Kubica žádný závod nevyhrál, posílil svou reputaci velmi konzistentními výsledky. V roce 2011 své působiště nezměnil.

Foto: Getty Images / Quinn Rooney

Články o jezdci

Články odjinud