Renault



Pilot #1 Jolyon Palmer
Pilot #2 Kevin Magnussen
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
Hülkenberg lituje odchodu šéfa Renaultu Vasseura

Hülkenberg lituje odchodu šéfa Renaultu Vasseura

Nico Hülkenberg se těžké vyrovnává s mým odchodem z týmu Renault, přiznal končící šéf stáje Frederic Vasseur.

15.  1.  2017 | 21
Je Magnussen nedisciplinovaný jezdec? Steiner se ho zastal

Je Magnussen nedisciplinovaný jezdec? Steiner se ho zastal

Cyril Abiteboul kritizoval Kevina Magnussena, který Renault po jednom roce opustil a míří k Haasu.

13.  1.  2017 | 5
Renault
Tohle není Vasseurův tým, říká Abiteboul, který zkritizoval i Magnussena

Tohle není Vasseurův tým, říká Abiteboul, který zkritizoval i Magnussena

Mezi šéfem Renault Sport Racing Cyrilem Abiteboulem a Fredericem Vasseur se v průběhu loňského roku vyhrotili vztahy natolik, že Vasseur jako šéf týmu s okamžitou platností skončil.

12.  1.  2017 | 11
Renault
Měli jsme rozdílné názory, říká k odchodu z Renaultu Vasseur

Měli jsme rozdílné názory, říká k odchodu z Renaultu Vasseur

Frederic Vasseur již není šéfem Renaultu. S týmem se dohodl na okamžitém ukončení spolupráce.

11.  1.  2017 | 8
Renault
Velké překvapení! Šéf Renaultu Frederic Vasseur končí

Velké překvapení! Šéf Renaultu Frederic Vasseur končí

Nečekané oznámení dnes přinesl Renault. Šéf týmu Frederic Vasseur po pouhé jedné sezóně u týmu končí.

11.  1.  2017 | 61
Potřeboval jsem novou přítelkyni, říká o přestupu k Renaultu Hülkenberg

Potřeboval jsem novou přítelkyni, říká o přestupu k Renaultu Hülkenberg

Nico Hülkenberg na konci loňského roku opustil Force Indii a letos ho uvidíme u Renaultu.

11.  1.  2017 | 16
Renault
Kdo ukáže nový vůz jako první? Do čela se dostal Renault

Kdo ukáže nový vůz jako první? Do čela se dostal Renault

Začalo to Ferrari a zatím to funguje. Týmy uveřejňují data, kdy ukáží nový vůz. Vždy je to o den dříve než soupeři.

6.  1.  2017 | 2
Renault
Špatný trénink bude poznat, myslí si Palmer

Špatný trénink bude poznat, myslí si Palmer

Řídit letošní vozy bude fyzicky náročnější. Očekává se zrychlení až o pět sekund. Vozy budou mít více přítlaku i mechanického gripu a rychlejší budou především v zatáčkách, což přinese i větší přetížení.

5.  1.  2017 | 2
Renault
Hülkenberg se poprvé objevil v barvách Renaultu

Hülkenberg se poprvé objevil v barvách Renaultu

Nico Hülkenberg se poprvé objevil v barvách týmu Renault, za který bude letos jezdit.

4.  1.  2017 | 1
Renault
Hülkenberg ukáže Renaultu směr, věří technický ředitel týmu

Hülkenberg ukáže Renaultu směr, věří technický ředitel týmu

Technický ředitel Renaultu Bob Bell hodnotí kladně příchod Nica Hülkenberga k týmu.

2.  1.  2017 | 1
Pohonné jednotky
Red Bull byl ujištěn, že dostane stejný motor jako tovární Renault

Red Bull byl ujištěn, že dostane stejný motor jako tovární Renault

Jiný název a logo ale jinak úplně stejný. Red Bull byl podle Christiana Hornera ujištěn, že jeho pohonná jednotka se nebude lišit od té, se kterou jezdí Renault.

30.  12.  2016 | 19
Magnussen si nemyslí, že přestup k Haasu znamená delší cestu k titulu

Magnussen si nemyslí, že přestup k Haasu znamená delší cestu k titulu

Kevin Magnussen si nemyslí, že si odchodem z Renaultu k Haasu zkomplikoval možnosti bojovat v budoucnu o titul.

30.  12.  2016 | 2
Alonso vzpomíná na časy, kdy bojoval o titul. Chybí mu to.

Alonso vzpomíná na časy, kdy bojoval o titul. Chybí mu to.

Fernando Alonso přiznal, že mu chybí souboj o titul mistra světa. Naposledy ho poznal před čtyřmi lety.

28.  12.  2016 | 80
Pohonné jednotkyRenault
Renault chystá opatrný start zcela nového motoru

Renault chystá opatrný start zcela nového motoru

Renault pracuje na zcela novém konceptu své pohonné jednotky. Její start ale bude opatrný. Francouzi se zaměří nejdříve na spolehlivost.

27.  12.  2016 | 27
Renault
Být s Renaultem v první desítce bude těžké, myslí si Hülkenberg

Být s Renaultem v první desítce bude těžké, myslí si Hülkenberg

Nico Hülkenberg je ve svých odhadech formy Renaultu hodně při zemi. Podle něj bude pokračovat budování týmu.

27.  12.  2016 | 1
Renault
Palmer věří, že největšího zlepšení dosáhne Renault

Palmer věří, že největšího zlepšení dosáhne Renault

Renault na konci loňského roku převzal Lotus, takže to měl letos na straně šasi poměrně těžké. Nakonec skončil s osmi body na devátém místě.

26.  12.  2016 | 13
Renault
Renault prý změní dodavatele paliva

Renault prý změní dodavatele paliva

V oblasti paliva se v F1 zřejmě odehraje větší množství změn. Nevyhne se mu zřejmě ani Renault.

21.  12.  2016 | 5
Renault
Renault je pro sezónu 2017 optimistický, zůstává však nohama na zemi

Renault je pro sezónu 2017 optimistický, zůstává však nohama na zemi

Šéf týmu Renault Frederic Vasseur je opatrný v očekáváních pro sezónu 2017. Změna v technických pravidlech podle něj nabízí příležitost udělat velký krok vpřed.

18.  12.  2016 | 4
Pohonné jednotkyRenault
Renault chce mít v roce 2018 nejlepší pohonnou jednotku

Renault chce mít v roce 2018 nejlepší pohonnou jednotku

Pohonná jednotka Renaultu se letos hodně zlepšila z hlediska výkonu i spolehlivosti. Francouzi chtějí i nadále pracovat a v roce 2018 mít nejlepší pohonnou jednotku na startovním roštu.

12.  12.  2016 | 16
Přehled nejrychlejších zastávek v boxech v sezóně 2016

Přehled nejrychlejších zastávek v boxech v sezóně 2016

Zastávky v boxech mohou změnit pořadí závodu, a pokud se nepovedou, tak jezdci závod i zcela zničit. Podívejte se na nejlepší zastávky letošní sezóny.

7.  12.  2016 | 10
1234567...21...

11:50 | Podle Boba Bella z Renaultu odvedla Honda vloni dobrou práci.
8:56 | Jenson Button dnes slaví 37. narozeniny.
18. ledna | FIA podle BBC schválila prodej F1.
18. ledna | Jenson Button si vyzkoušel vůz Hondy v rallycrossu.
18. ledna | Stroll prý minulý týden testoval s Williamsem FW36 (2014) v Malajsii. Předtím testoval i na jiných okruzích, celkem to prý stálo 80 mil USD.

Nejčtenější články

Mercedes potvrdil příchod Bottase

Mercedes potvrdil příchod Bottase

Mercedes dnes oficiálně potvrdil příchod Valtteriho Bottase, který u týmu nahradí loňského mistra světa Nika Rosberga, jenž ukončil kariéru.

16.  1.  2017 | | 92 N/A
Bude letos McLaren oranžový?

Bude letos McLaren oranžový?

McLaren nejspíše projde velkou změnou svého zbarvení. Na trati bychom ho letos mohli vidět v oranžové barvě.

včera | | 60 N/A
Jediná věc podle Fernanda Alonsa

Jediná věc podle Fernanda Alonsa

Dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso jako další v pořadí odpovídal v rámci seriálu pro oficiální stránky formule 1 na to, co by si vybral, kdyby si mohl zvolit jen jednu věc.

15.  1.  2017 | | 50 N/A
 Mercedes, Red Bull nebo Ferrari? Kam se vydá Mick Schumacher?

Mercedes, Red Bull nebo Ferrari? Ka…

Syn sedminásobného mistra světa bude letos pod velkým drobnohledem. Uvidíme ho v soutěži, která se stala bránou do světa F1 a to navíc u špičkového týmu.

13.  1.  2017 | | 20 N/A
McLaren si dal jasné cíle pro rok 2017

McLaren si dal jasné cíle pro rok 20…

Kam míří McLaren? Tým z Wokingu chce samozřejmě vyhrát, ale zisk titulu asi není reálný. Jaká pozice by tým už zklamala?

13.  1.  2017 | | 35 N/A