Renault



Pilot #1 Jolyon Palmer
Pilot #2 Nico Hülkenberg
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Red Bull očekává od Renaultu v Kanadě zlepšení

Red Bull očekává od Renaultu v Kanadě zlepšení

Red Bull zřejmě zatím nemůže měřit síly s Ferrari a Mercedes. Chystá ale vylepšení motoru i šasi.

Včera | 9
Renault
V průběhu sezóny můžeme mít čtvrté nejrychlejší auto, věří jezdci Renaultu

V průběhu sezóny můžeme mít čtvrté nejrychlejší auto, věří jezdci Renaultu

Podle jezdců Renaultu by tým mohl mít v průběhu sezóny nakonec i čtvrté nejlepší auto. Renault má na rozdíl od nejbližších soupeřů dostatek zdrojů.

28.  3.  2017 | 24
Černý kůň zatím kulhá. Red Bull má problémy s motorem i vozem

Černý kůň zatím kulhá. Red Bull má problémy s motorem i vozem

Red Bull měl být černým koněm sezóny. Letos se měnila pravidla a jestli někdo umí aerodynamiku dokonale, tak je to Milton Keynes. Jenomže Red Bull zatím zdá se nestačí ani Ferrari.

25.  3.  2017 | 36
Renault
Palmera kolize zastihla zcela nepřipraveného

Palmera kolize zastihla zcela nepřipraveného

Britův monopost se až do zlomového okamžiku choval zcela předvídatelně. V sobotu by měl nastoupit.

24.  3.  2017 | 1
Renault žehlí problémy, do Melbourne přivezl upravené motory

Renault žehlí problémy, do Melbourne přivezl upravené motory

Francouzský dodavatel motorů kvůli vadě na MGU-K pokazil Red Bullu a Toro Rosso testy v Barceloně.

23.  3.  2017 | 3
Renault
Automobilky by měly být v F1 hlavními aktéry, myslí si Renault

Automobilky by měly být v F1 hlavními aktéry, myslí si Renault

Podle Renaultu by klíčovou roli v F1 měly hrát automobilky a show by se měla ve spolupráci s novými majiteli zlepšit.

20.  3.  2017 | 19
Pohonné jednotkyRenault
Renault by uvítal rozpočtový strop pro výrobce motorů

Renault by uvítal rozpočtový strop pro výrobce motorů

Stáj Renault se domnívá, že by formule 1 měla zvážit zavedení omezení toho, kolik mohou výrobci investovat do vývoje svých motorů.

19.  3.  2017 | 16
Dotaz na olej v palivu nebyl útok na žádného konkurenta, říká Renault

Dotaz na olej v palivu nebyl útok na žádného konkurenta, říká Renault

Na FIA nedávno směřoval dotaz na legálnost spalováni oleje, z čehož měl být podezřelý Mercedes. Podle Renaultu ale dotaz nebyl namířen vůči nikomu konkrétnímu.

16.  3.  2017 | 92
Pohonné jednotkyRenault
Náš motor se zlepšil více, než jsme čekali, zní z Renaultu

Náš motor se zlepšil více, než jsme čekali, zní z Renaultu

Renault sliboval, že během zimy našel 0,3 s a v průběhu sezóny by rád svou pohonnou jednotku zlepšil ještě alespoň o další 0,3 s na kolo. Nakonec to ale může být více.

13.  3.  2017 | 16
Renault
Získat body bude těžké, předpovídá Hülkenberg

Získat body bude těžké, předpovídá Hülkenberg

Skončit mezi prvními deseti v cíli závodu nebude pro Renault snadné ani letos, myslí si to alespoň nováček u Renaultu Hülkenberg.

10.  3.  2017 | 4
Pohonné jednotky
Verstappen si o spolehlivost pohonné jednotky starost nedělá

Verstappen si o spolehlivost pohonné jednotky starost nedělá

Red Bull měl ve středu problémy s pohonnou jednotkou TAG Heuer potažmo Renault.

9.  3.  2017
U Toro Rosso věří, že budou vévodit středu pole

U Toro Rosso věří, že budou vévodit středu pole

Na základě výsledků prvních předsezónních testů formule 1 tým Toro Rosso věří, že bude se svým vozem STR12 v letošní sezóně na předních pozicích středu startovního pole.

5.  3.  2017 | 6
Pohonné jednotky
Toro Rosso má problémy s motory Renault

Toro Rosso má problémy s motory Renault

Motor Renault ve voze Toro Rosso nefunguje úplně dobře. Tým kvůli tomu odjel méně, než by si představoval.

2.  3.  2017 | 8
Pohonné jednotky
Toro Rosso mělo filmovací den, ukončil ho problém s motorem Renault

Toro Rosso mělo filmovací den, ukončil ho problém s motorem Renault

Nepříliš úspěšnou premiéru má za sebou pohonná jednotka Renaultu.

23.  2.  2017 | 12
TechnikaRenault
Technická analýza vozu R.S.17

Technická analýza vozu R.S.17

Podívejte se podrobně na vůz, se kterým chce Renault v sezóně 2017 útočit na páté místo v Poháru konstruktérů.

22.  2.  2017 | 2
Hülkenberg letos po návratu do Le Mans netouží

Hülkenberg letos po návratu do Le Mans netouží

Nový pilot stáje Renault Nico Hülkenberg vyvrací spekulace o jeho možném letošním návratu do Le Mans. Německý pilot se chce po přestupu z Force India k novému týmu plně koncentrovat na formuli 1.

22.  2.  2017
Pohonné jednotkyRenault
Renault prozradil, o kolik by se měl zlepšit jeho motor

Renault prozradil, o kolik by se měl zlepšit jeho motor

Renault během zimy přepracoval svou pohonnou jednotku. Její potenciál má být takový, že v budoucnu dožene nebo dokonce překoná Mercedes. Ale co letos?

22.  2.  2017 | 49
Renault
Novinky u Renaultu: Prost poradcem, Sirotkin rezervním jezdcem

Novinky u Renaultu: Prost poradcem, Sirotkin rezervním jezdcem

Renault oznámil během prezentace nového vozu také některé personální novinky.

21.  2.  2017 | 4
Renault
Video: Takhle Renault ukázal svůj nový vůz R.S. 17

Video: Takhle Renault ukázal svůj nový vůz R.S. 17

Utekla vám prezentace nového vozu Renaultu? Nevadí. Na klíčový okamžik se můžete podívat znovu.

21.  2.  2017 | 5
FotografieRenault
Fotogalerie: Prezentace Renaultu R.S. 17

Fotogalerie: Prezentace Renaultu R.S. 17

Renault dnes v Londýně představil vůz RS17 pro sezónu 2017.

21.  2.  2017 | 28
1234567...21...

12:51 | Felipe Massa nevěří tomu, že by Alonso nedokončil letošní sezónu.
27. března | Narozeniny dnes slaví David Coulthard (46).
27. března | Jean Todt by byl rád, kdyby bylo prvních deseti vozů v sedmi, osmi desetinách.
26. března | Klíčové okamžiky GP Austrálie 2017 odkaz

Nejčtenější články

GP Austrálie 2017: První závod sezóny vyhrál Vettel

GP Austrálie 2017: První závod sezón…

Dobrá rychlost i strategie. Grand Prix Austrálie vyhrál Vettel před Hamiltonem a Bottasem.

26.  3.  2017 | | 495 N/A
Kvalifikaci na GP Austrálie vyhrál Hamilton, Ricciardo boural

Kvalifikaci na GP Austrálie vyhrál H…

Lewis Hamilton získal pole position na první závod sezóny 2017. V první řadě bude vedle něj stát Sebastian Vettel.

25.  3.  2017 | | 369 N/A
Ve druhém tréninku zůstal na čele Hamilton, Palmer boural

Ve druhém tréninku zůstal na čele Ha…

Také ve druhém tréninku byl nejrychlejší Lewis Hamilton. Trénink přerušila nehoda Jolyona Palmera.

24.  3.  2017 | | 153 N/A
V prvním tréninku na GP Austrálie 2017 byl nejrychlejší Hamilton

V prvním tréninku na GP Austrálie 20…

Lewis Hamilton byl v prvním letošním tréninku nejrychlejší před svým týmovým kolegou Valtterim Bottasem.

24.  3.  2017 | | 32 N/A
Nejlepší závod v životě, myslí si Alonso o letošní GP Austrálie

Nejlepší závod v životě, myslí si Al…

Letošní Velká cena Austrálie formule 1 byla pro Fernanda Alonsa „zřejmě nejlepším závodem života.“

26.  3.  2017 | | 153 N/A