Renault



Pilot #1 Jolyon Palmer
Pilot #2 Nico Hülkenberg
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
ŽIVĚ: Renault ukazuje nový vůz

ŽIVĚ: Renault ukazuje nový vůz

Renault dnes v 15:30 představí vůz RS17, se kterým budou jezdit Nico Hülkenberg a Jolyon Palmer.

Před 1 hodinou
Pohonné jednotky
Renault se svým motorem dotáhl na Ferrari, říká Bell

Renault se svým motorem dotáhl na Ferrari, říká Bell

Technický ředitel Renaultu Bob Bell věří, že francouzská automobilka je z pohledu výkonu motoru ve formuli 1 někde na úrovni Ferrari.

19.  2.  2017 | 15
Pohonné jednotky
Máme motor, který může být lepší než Mercedes, říká sebejistý Renault

Máme motor, který může být lepší než Mercedes, říká sebejistý Renault

Renault čeká druhá sezóna od návratu do F1. S ohledem na dlouhodobé plány Francouzi letos žádné zázraky jako tým neočekávají. V oblasti pohonné jednotky je to ale něco jiného.

15.  2.  2017 | 20
Renault
Není pro mě důležité být v týmu lídrem, říká Hülkenberg

Není pro mě důležité být v týmu lídrem, říká Hülkenberg

Nico Hülkenberg odmítá, že by byl v Renaultu lídrem. Mnohem důležitější pro něj je pomoci týmu posunout jej vpřed.

13.  2.  2017
Pohonné jednotky
Zákaznici dostanou stejné motory, palivo nehraje roli, říká Renault

Zákaznici dostanou stejné motory, palivo nehraje roli, říká Renault

Renault trvá na tom, že svým dvěma zákazníkům bude dodávat stejné pohonné jednotky.

10.  2.  2017 | 7
Renault
Pokud letos nebude Renault ve středu pole, nemá se na co vymlouvat

Pokud letos nebude Renault ve středu pole, nemá se na co vymlouvat

Cyril Abiteboul z Renaultu řekl, že pokud tým v letošní sezóně formule 1 nebude pravidelně bojovat ve středu pole, nemá se na co vymlouvat.

8.  2.  2017 | 6
Renault chce s Hülkenbergem vybudovat ikonické spojení

Renault chce s Hülkenbergem vybudovat ikonické spojení

U týmu Renault věří, že se jim podaří s Nikem Hülkenbergem vytvořit ikonické spojení jezdec/tým jako se to ve formuli 1 povedlo Mercedesu s Lewisem Hamiltonem nebo Red Bullu v případě Sebastiana Vettela.

5.  2.  2017 | 46
U Renaultu mají skromné cíle, chtějí porazit Toro Rosso

U Renaultu mají skromné cíle, chtějí porazit Toro Rosso

Renault se vloni vrátil do formule 1. Přestože koupil existující tým, musí ho opět vybudovat. Ani letos tak se svými cíli nemíří příliš vysoko.

1.  2.  2017 | 22
Renault
Je to oficiální, Renault bude spolupracovat s BP a Castrolem

Je to oficiální, Renault bude spolupracovat s BP a Castrolem

Dřívější spekulace se potvrdily. Pohonné jednotky Renaultu bude pohánět nové palivo.

26.  1.  2017 | 3
VideaRenault
Video: Nico Hülkenberg si vyzkoušel vůz Renaultu

Video: Nico Hülkenberg si vyzkoušel vůz Renaultu

Nico Hülkenberg nemusel na první kilometry s vozem Renaultu čekat až do předsezónních testů, které začínají 27. února. Renault ho posadil do vozu z roku 2016.

23.  1.  2017 | 1
Magnussen odráží kritiku. Uspěje u třetího týmu?

Magnussen odráží kritiku. Uspěje u třetího týmu?

Rok v roli závodního jezdce McLarenu, rok v roli závodního jezdce Renaultu. Kevin Magnussen se v žádné sedačce dlouho neohřál. Uspěje nyní u Haasu?

20.  1.  2017 | 14
Renault
Hülkenberg lituje odchodu šéfa Renaultu Vasseura

Hülkenberg lituje odchodu šéfa Renaultu Vasseura

Nico Hülkenberg se těžké vyrovnává s mým odchodem z týmu Renault, přiznal končící šéf stáje Frederic Vasseur.

15.  1.  2017 | 21
Je Magnussen nedisciplinovaný jezdec? Steiner se ho zastal

Je Magnussen nedisciplinovaný jezdec? Steiner se ho zastal

Cyril Abiteboul kritizoval Kevina Magnussena, který Renault po jednom roce opustil a míří k Haasu.

13.  1.  2017 | 5
Renault
Tohle není Vasseurův tým, říká Abiteboul, který zkritizoval i Magnussena

Tohle není Vasseurův tým, říká Abiteboul, který zkritizoval i Magnussena

Mezi šéfem Renault Sport Racing Cyrilem Abiteboulem a Fredericem Vasseur se v průběhu loňského roku vyhrotili vztahy natolik, že Vasseur jako šéf týmu s okamžitou platností skončil.

12.  1.  2017 | 11
Renault
Měli jsme rozdílné názory, říká k odchodu z Renaultu Vasseur

Měli jsme rozdílné názory, říká k odchodu z Renaultu Vasseur

Frederic Vasseur již není šéfem Renaultu. S týmem se dohodl na okamžitém ukončení spolupráce.

11.  1.  2017 | 8
Renault
Velké překvapení! Šéf Renaultu Frederic Vasseur končí

Velké překvapení! Šéf Renaultu Frederic Vasseur končí

Nečekané oznámení dnes přinesl Renault. Šéf týmu Frederic Vasseur po pouhé jedné sezóně u týmu končí.

11.  1.  2017 | 61
Potřeboval jsem novou přítelkyni, říká o přestupu k Renaultu Hülkenberg

Potřeboval jsem novou přítelkyni, říká o přestupu k Renaultu Hülkenberg

Nico Hülkenberg na konci loňského roku opustil Force Indii a letos ho uvidíme u Renaultu.

11.  1.  2017 | 16
Renault
Kdo ukáže nový vůz jako první? Do čela se dostal Renault

Kdo ukáže nový vůz jako první? Do čela se dostal Renault

Začalo to Ferrari a zatím to funguje. Týmy uveřejňují data, kdy ukáží nový vůz. Vždy je to o den dříve než soupeři.

6.  1.  2017 | 2
Renault
Špatný trénink bude poznat, myslí si Palmer

Špatný trénink bude poznat, myslí si Palmer

Řídit letošní vozy bude fyzicky náročnější. Očekává se zrychlení až o pět sekund. Vozy budou mít více přítlaku i mechanického gripu a rychlejší budou především v zatáčkách, což přinese i větší přetížení.

5.  1.  2017 | 2
Renault
Hülkenberg se poprvé objevil v barvách Renaultu

Hülkenberg se poprvé objevil v barvách Renaultu

Nico Hülkenberg se poprvé objevil v barvách týmu Renault, za který bude letos jezdit.

4.  1.  2017 | 1
1234567...21...

12:36 | Helma Stoffela Vandoorna odkaz
12:35 | Ferrari představí nový vůz v pátek a to už v 9:45. V poledne pak McLaren...
12:29 | Vergne potvrdil, že už nepracuje pro Ferrari. Nyní působí ve formuli E.
16:18 | Zítra ukáže svůj vůz Renault. Stane se tak v 15:30 našeho času.
20. února | Paul di Resta zůstává rezervním jezdcem Williamsu.

Předsezónní testy

Barcelona I.
27. února Výsledky
28. února Výsledky
1. března Výsledky
2. března Výsledky
Barcelona II.
7. března Výsledky
8. března Výsledky
9. března Výsledky
10. března Výsledky

Nejčtenější články

Už to začlo! Williams ukázal letošní vůz

Už to začlo! Williams ukázal letošní…

Williams je posledním týmem, který neuvedl termín prezentace nového vozu... ale prvním, kdo nám ho ukázal!

17.  2.  2017 | | 77 N/A
Sauber ukázal vůz pro sezónu 2017

Sauber ukázal vůz pro sezónu 2017

Sauber ukázal letošní vůz C36, se kterým budou jezdit Marcus Ericsson a Pascal Wehrlein.

včera | | 162 N/A
Týden prezentací nových vozů: kdy a kdo?

Týden prezentací nových vozů: kdy a …

Každý den nás čeká prezentace minimálně jednoho vozu. Vše završí neděle, kdy uvidíme tři nové vozy. V pondělí pak začínají první předsezónní testy.

19.  2.  2017 | | 11 N/A
Povolme aktivní zavěšení, navrhuje Boullier

Povolme aktivní zavěšení, navrhuje B…

Týmy a FIA diskutují o tom, co je v oblasti systémů zavěšení legální. Vše odstartoval dopis Ferrari adresovaný FIA a v hledáčku jsou zejména řešení Mercedesu a Red Bullu. Boullier má zajímavý návrh.

15.  2.  2017 | | 92 N/A
Čtyři týmy, u kterých budeme zvědaví na zbarvení

Čtyři týmy, u kterých budeme zvědaví…

Na vozy pro rok 2017 bude zvědaví kvůli změně pravidel, ale u některých týmů také kvůli zbarvení.

17.  2.  2017 | | 17 N/A