McLaren



Pilot #1 Fernando Alonso
Pilot #2 Stoffel Vandoorne
Motor Honda
Vítězství 182
Pole positions 155
První GP GP Monaka 1966
První vítězství GP Belgie 1968
Individuální titul 12x (poslední 2008 - Lewis Hamilton)
Konstruktérský titul 9x (poslední 1998 - Mika Häkkinen, David Coulthard)
Stránky týmu www.mclaren.com

McLaren vzniknul v polovině šedesátých let a prvního závodu se zúčastnil v roce 1966. Samotný zakladatel Bruce McLaren zajistil tomuto týmu první vítězství ve Spa Francorchamps v roce 1968. Bruce McLaren zemřel při nehodě v testech v roce 1970.

McLaren i po smrti svého zakladatele pokračoval na vzestupné křivce a mezi lety 1968 a 1973 získal díky Peterovi Revsonovi a Denny Hulmemu pět vítězství. V roce 1974 získal McLaren svůj první titul v poháru konstruktérů a Emerson Fittipaldi získal titul mistra světa. Další úspěch přišel v roce 1976, když James Hunt vyhrál titul mistra světa v posledním deštivém závodě v Mount Fuji, celkově tak porazil Nikiho Laudu o jeden bod. Pohár konstruktérů však v tomto roce získalo Ferrari.

McLaren od té doby zažíval půst a až do července 1981 nevyhrál jediný závod. Povedlo se to až Johnu Watsonovi v Silverstone. Pod novým vedením Rona Dennise začal tým v osmdesátých letech dominovat. McLaren ukončil dlouhou spolupráci s Fordem a začal používat motory TAG-Porsche. V letech 1984 a 1985 vyhráli pohár konstruktérů s Niki Laudou a Alainem Prostem, kteří zároveň v uvedených letech získali i tituly mistra světa v jezdcích.

Nejlepší sezónu měl McLaren v roce 1988, když kromě jednoho závodu vyhrál během sezóny všechny. Vítězství uniklo pouze v Monze, kde měl Ayrton Senna nehodu dvě kola před cílem. Tým z Wokingu vyhrál ještě další tři poháry konstruktérů v letech 1989 až 1991, za volantem seděli Alain Prost a Ayrton Senna. Dominanci McLarenu ukončil v roce 1992 až Nigel Mansell ve Williamsu.

McLaren zažil postupný pokles výkonnosti a od vítězství v Adelaide 1993 čekal tři roky na další úspěch. McLaren v tomto období vystřídal motory Peugeot a Ford, nakonec podepsal smlouvu s Mercedesem. Období bez vítězství ukončil až David Coulthard v Melbourne 1997.

V roce 1998 vyhrál McLaren s Mikou Häkkinenem a Davidem Coulthardem oba poháry, v následujícím roce získal už jen titul mistra světa Mika Häkkinen a pohár konstruktérů převzalo Ferrari. Mercedes v té době získal 40% podíl v McLarenu.

V roce 2000 se McLarenu nepodařilo obhájit už ani titul mistra světa v jezdcích, pořád se stejnou dvojicí jezdců se neúspěch opakoval i v roce 2001. V roce 2002 následoval úplný propad, vozům McLaren scházela rychlost i spolehlivost. Nekvalita motorů se připisovala smrti Paula Morgana, zakladatele Ilmoru (výrobce motorů Mercedes F1).

McLaren značně pozměnil technický tým a získal Wernera Laurenze z BMW, Mika Coughlana z Arrowsu a Johna Suttona z Ferrari. Sezónu 2003 začal McLaren s modifikovaným MP 4-17D a plánoval nasadit během sezóny revoluční MP 4-18. Tento vůz však kvůli obrovským technickým problémům nikdy do závodů nasazen nebyl, přesto se Räikkönenovi podařilo na koncepčně zastaralém MP 4-17D bojovat o titul mistra světa až do posledního závodu.

Sezóna 2004 přinesla další nepovedené auto MP 4-19, které bylo v průběhu sezóny nahrazeno silně modifikovaným MP 4-19B. To nakonec zajistilo týmu jediné vítězství v sezóně ve Spa Francorchamps, připsal si ho Kimi Räikkönen.

V roce 2005 přišel do týmu Juan Pablo Montoya a McLarenu se podařilo postavit velmi rychlý vůz MP 4-20, kterému ovšem scházela spolehlivost. McLaren tak podlehl v souboji o oba poháry Renaultu.

V roce 2006 měl McLaren opět nevýrazné auto. V žádné oblasti nebylo výrazně špatné, ale zároveň v žádné nevynikalo. Největší vzrušení v McLarenu nakonec přinesl rozchod s Juanem Pablem Montoyou, který byl během sezóny nahrazen Pedrem de la Rosou.

Rok 2007 přinesl McLarenu na vůz číslo 1 s příchodem mistra světa Fernanda Alonsa. Jeho kolegou se stal nováček Lewis Hamilton. Britům se podařilo postavit rychlý a spolehlivý monopost MP4-22, ale ani tentokrát jim titul nebyl souzen. Piloti McLarenu sváděli vyrovnané souboje s piloty Ferrari, ale za špionážní aféru přišla diskvalifikace z poháru konstruktérů.

V roce 2008 se McLaren konečně dočkal alespoň jezdeckého titulu. V dramatickém souboji s Felipem Massou zvítězil Lewis Hamilton a po osmi letech vrátil jezdecký pohár do Wokingu. V poháru konstruktérů však McLaren opět podlehl Ferrari, především kvůli méně vyrovnaným výsledkům Heikkiho Kovalainena.

Přechod na nová pravidla v roce 2009 McLaren nezvládl dobře a vítězit v závodech dokázal až v druhé polovině roku. Heikki Kovalainen se nedokázal zvednout, a tým proto na jeho místo na konci sezóny angažoval Jensona Buttona.

V roce 2010 patřil McLaren znovu mezi nejlepší, ale v sezónním vývoji tentokrát nezvykle trochu ztrácel a nikdy se nedokázal rychlostně zcela dotáhnout na Red Bull Racing. Lewis Hamilton sice bojoval o titul až do posledního závodu, ale nakonec skončil čtvrtý, zatímco týmu patřilo druhé místo v poháru konstruktérů. Zimní přípravy na rok 2011 se McLarenu nevydařily a na poslední chvíli musel zcela přestavět řešení výfukového systému. To mu umožnilo výrazně zrychlit mezi posledními testy a první závodem. Ovšem i když během sezóny dokázal vyhrát 6 Grand Prix, na Red Bull nestačil a znovu skončil druhý.

Do sezóny 2012 vstoupil McLaren vítězstvím v Austrálii a ujal se role favorita. Jenomže jeho forma se postupně zhoršovala, a když v druhé polovině roku získal zpět formu, doprovázela ji nespolehlivost, a proto na tituly nedosáhl a v šampionátu skončil třetí. I když měl jedno z nejlepších aut, rozhodl se pro rok 2013 postavit zcela nové, což se mu vymstilo. Výsledkem byla jedna z nejhorších sezón v historii. Zároveň přišla jedna velká zpráva, od roku 2015 budou wokingské vozy znovu pohánět motory Honda.

Související články

Pro Wolffa by bylo obnovení partnerství Alonso-Hamilton přitažlivé

Pro Wolffa by bylo obnovení partnerství Alonso-Hamilton přitažlivé

Šéf stáje Mercedes Toto Wolff přiznal, že se mu možnost obnovení partnerství mezi Fernandem Alonsem a Lewisem Hamiltonem v jednom týmu jevila velmi přitažlivě. Pro formuli 1 by to však prý bylo „příliš vzrušující“.

18.  2.  2017 | 127
Čtyři týmy, u kterých budeme zvědaví na zbarvení

Čtyři týmy, u kterých budeme zvědaví na zbarvení

Na vozy pro rok 2017 bude zvědaví kvůli změně pravidel, ale u některých týmů také kvůli zbarvení.

17.  2.  2017 | 17
McLaren
McLaren opouští šéf marketingového oddělení

McLaren opouští šéf marketingového oddělení

Ekrem Sami, který ve Wokingu strávil více než tři dekády, se hodlá angažovat v jiných sportech a v zábavním průmyslu.

16.  2.  2017 | 18
McLaren
Fernando Alonso má své emotikony

Fernando Alonso má své emotikony

Na internetu se objevily emotikony s tématem Fernanda Alonsa.

15.  2.  2017 | 37
Pravidla formule 1McLaren
Povolme aktivní zavěšení, navrhuje Boullier

Povolme aktivní zavěšení, navrhuje Boullier

Týmy a FIA diskutují o tom, co je v oblasti systémů zavěšení legální. Vše odstartoval dopis Ferrari adresovaný FIA a v hledáčku jsou zejména řešení Mercedesu a Red Bullu. Boullier má zajímavý návrh.

15.  2.  2017 | 92
Pohonné jednotkyHondaMcLaren
S novým konceptem riskujeme, říká Honda

S novým konceptem riskujeme, říká Honda

Honda se rozhodla pro letošní rok přepracovat koncept své pohonné jednotky. Japonci si uvědomují, že to nebude bez rizika.

14.  2.  2017 | 51
Alonso letos bude na pódiu, myslí si Rosberg

Alonso letos bude na pódiu, myslí si Rosberg

Jak na tom bude letos McLaren? To je jedna z největších otázek, na jejíž odpověď si budeme muset počkat. Nico Rosberg je v tomto ohledu optimistou.

14.  2.  2017 | 47
FotografieMcLaren
Fotogalerie: Bude McLaren oranžový? Nebyl by poprvé a ani první

Fotogalerie: Bude McLaren oranžový? Nebyl by poprvé a ani první

Spekuluje se, že letošní McLaren bude oranžový. Pokud se tak stane, nebude oranžová v F1 poprvé.

13.  2.  2017 | 20
McLaren
Nejinteligentnější jezdec, se kterým jsem pracoval, říká o Alonsovi inženýr

Nejinteligentnější jezdec, se kterým jsem pracoval, říká o Alonsovi inženýr

Inteligence a schopnost dostat z vozu vždy něco navíc jsou podle závodního inženýry McLarenu Marka Templa klíčové vlastnosti Fernanda Alonsa.

10.  2.  2017 | 127
Pohonné jednotkyHondaMcLaren
McLaren potvrdil změnu dodavatele paliva

McLaren potvrdil změnu dodavatele paliva

McLaren dnes oficiálně potvrdil, že dodavatelem paliv a maziv bude od letošní sezóny BP/Castrol.

10.  2.  2017 | 17
McLaren
Brown chce návrat McLarenu do Le Mans

Brown chce návrat McLarenu do Le Mans

Nový šéf McLarenu Zak Brown by rád viděl návrat slavné značky do Le Mans. Britský tým se v Le Mans objevil naposledy v roce 1998. O tři roky dříve zde trojice Yannick Dalmas, Masanori Sekiya, JJ Lehto slavila celkové vítězství se speciálem McLaren F1 GTR.

9.  2.  2017 | 15
Williams plánuje postupnou adaptaci Reddinga do nové role

Williams plánuje postupnou adaptaci Reddinga do nové role

Současný sportovní manažer Williamsu Steve Nielsen zůstane ve své pozici i v letošním roce, kdy bude spolupracovat s novým týmovým manažerem Davidem Reddingem.

8.  2.  2017
McLaren
Další odchod z McLarenu: Redding míří k Williamsu

Další odchod z McLarenu: Redding míří k Williamsu

Dlouholetý manažér týmu David Redding u McLarenu končí. Měl by zamířit k Williamsu.

7.  2.  2017 | 42
McLaren
McLaren potvrdil, že Capito skončil. S týmem nenašli společnou řeč.

McLaren potvrdil, že Capito skončil. S týmem nenašli společnou řeč.

McLaren potvrdil, že Jost Capito odešel z týmu. Nedokázal prý najít společnou řeč, pokud jde o další vývoj týmu.

7.  2.  2017 | 45
McLaren
Vandoorne je zvědavý na rychlost v zatáčkách

Vandoorne je zvědavý na rychlost v zatáčkách

Belgický pilot stáje McLaren Stoffel Vandoorne netrpělivě vyhlíží první testování nového monopostu na trati a těší se na objevování jeho možností. Zvědavý je především na rychlost v některých zatáčkách.

4.  2.  2017 | 3
McLaren
McLaren se zbavil odkazu na Dennise, nový vůz neponese v názvu MP4!

McLaren se zbavil odkazu na Dennise, nový vůz neponese v názvu MP4!

Ještě před pár dny to Zak Brown považoval za nepravděpodobné, ale nakonec se tak stane. McLaren upravil název nového vozu.

3.  2.  2017 | 84
Peníze a byznysMcLaren
Alonso mezi 200 nejbohatšími Španěly

Alonso mezi 200 nejbohatšími Španěly

Fernando Alonso se dostal mezi 200 nejbohatších Španělů.

3.  2.  2017 | 17
McLaren
Bylo by chybou se soustředit jen na Alonsa, říká Vandoorne

Bylo by chybou se soustředit jen na Alonsa, říká Vandoorne

Podle některých osobností F1 se musí Stoffel Vandoorne soustředit na to, aby porazil Fernanda Alonsa. Podle něj to ale není hlavní cíl.

3.  2.  2017 | 68
V souboj s McLarenem Sainz nevěří

V souboj s McLarenem Sainz nevěří

Carlose Sainze čeká třetí sezóna ve formuli 1. Jak na tom bude Toro Rosso, to nikdo neví. Ve stupně vítězů ale Sainz nevěří.

1.  2.  2017 | 49
Pravidla formule 1McLaren
Někteří využijí pravidla špatně, ale my to snad nebudeme, věří Alonso

Někteří využijí pravidla špatně, ale my to snad nebudeme, věří Alonso

Podle Fernanda Alonsa je vysoká pravděpodobnost, že některé týmy pojmou nová pravidla špatně.

30.  1.  2017 | 138
1234567...21...

12:36 | Helma Stoffela Vandoorna odkaz
12:35 | Ferrari představí nový vůz v pátek a to už v 9:45. V poledne pak McLaren...
12:29 | Vergne potvrdil, že už nepracuje pro Ferrari. Nyní působí ve formuli E.
16:18 | Zítra ukáže svůj vůz Renault. Stane se tak v 15:30 našeho času.
20. února | Paul di Resta zůstává rezervním jezdcem Williamsu.

Předsezónní testy

Barcelona I.
27. února Výsledky
28. února Výsledky
1. března Výsledky
2. března Výsledky
Barcelona II.
7. března Výsledky
8. března Výsledky
9. března Výsledky
10. března Výsledky

Nejčtenější články

Už to začlo! Williams ukázal letošní vůz

Už to začlo! Williams ukázal letošní…

Williams je posledním týmem, který neuvedl termín prezentace nového vozu... ale prvním, kdo nám ho ukázal!

17.  2.  2017 | | 77 N/A
Sauber ukázal vůz pro sezónu 2017

Sauber ukázal vůz pro sezónu 2017

Sauber ukázal letošní vůz C36, se kterým budou jezdit Marcus Ericsson a Pascal Wehrlein.

včera | | 162 N/A
Týden prezentací nových vozů: kdy a kdo?

Týden prezentací nových vozů: kdy a …

Každý den nás čeká prezentace minimálně jednoho vozu. Vše završí neděle, kdy uvidíme tři nové vozy. V pondělí pak začínají první předsezónní testy.

19.  2.  2017 | | 11 N/A
Povolme aktivní zavěšení, navrhuje Boullier

Povolme aktivní zavěšení, navrhuje B…

Týmy a FIA diskutují o tom, co je v oblasti systémů zavěšení legální. Vše odstartoval dopis Ferrari adresovaný FIA a v hledáčku jsou zejména řešení Mercedesu a Red Bullu. Boullier má zajímavý návrh.

15.  2.  2017 | | 92 N/A
Čtyři týmy, u kterých budeme zvědaví na zbarvení

Čtyři týmy, u kterých budeme zvědaví…

Na vozy pro rok 2017 bude zvědaví kvůli změně pravidel, ale u některých týmů také kvůli zbarvení.

17.  2.  2017 | | 17 N/A