McLaren



Pilot #1 Fernando Alonso
Pilot #2 Stoffel Vandoorne
Motor Honda
Vítězství 182
Pole positions 155
První GP GP Monaka 1966
První vítězství GP Belgie 1968
Individuální titul 12x (poslední 2008 - Lewis Hamilton)
Konstruktérský titul 9x (poslední 1998 - Mika Häkkinen, David Coulthard)
Stránky týmu www.mclaren.com

McLaren vzniknul v polovině šedesátých let a prvního závodu se zúčastnil v roce 1966. Samotný zakladatel Bruce McLaren zajistil tomuto týmu první vítězství ve Spa Francorchamps v roce 1968. Bruce McLaren zemřel při nehodě v testech v roce 1970.

McLaren i po smrti svého zakladatele pokračoval na vzestupné křivce a mezi lety 1968 a 1973 získal díky Peterovi Revsonovi a Denny Hulmemu pět vítězství. V roce 1974 získal McLaren svůj první titul v poháru konstruktérů a Emerson Fittipaldi získal titul mistra světa. Další úspěch přišel v roce 1976, když James Hunt vyhrál titul mistra světa v posledním deštivém závodě v Mount Fuji, celkově tak porazil Nikiho Laudu o jeden bod. Pohár konstruktérů však v tomto roce získalo Ferrari.

McLaren od té doby zažíval půst a až do července 1981 nevyhrál jediný závod. Povedlo se to až Johnu Watsonovi v Silverstone. Pod novým vedením Rona Dennise začal tým v osmdesátých letech dominovat. McLaren ukončil dlouhou spolupráci s Fordem a začal používat motory TAG-Porsche. V letech 1984 a 1985 vyhráli pohár konstruktérů s Niki Laudou a Alainem Prostem, kteří zároveň v uvedených letech získali i tituly mistra světa v jezdcích.

Nejlepší sezónu měl McLaren v roce 1988, když kromě jednoho závodu vyhrál během sezóny všechny. Vítězství uniklo pouze v Monze, kde měl Ayrton Senna nehodu dvě kola před cílem. Tým z Wokingu vyhrál ještě další tři poháry konstruktérů v letech 1989 až 1991, za volantem seděli Alain Prost a Ayrton Senna. Dominanci McLarenu ukončil v roce 1992 až Nigel Mansell ve Williamsu.

McLaren zažil postupný pokles výkonnosti a od vítězství v Adelaide 1993 čekal tři roky na další úspěch. McLaren v tomto období vystřídal motory Peugeot a Ford, nakonec podepsal smlouvu s Mercedesem. Období bez vítězství ukončil až David Coulthard v Melbourne 1997.

V roce 1998 vyhrál McLaren s Mikou Häkkinenem a Davidem Coulthardem oba poháry, v následujícím roce získal už jen titul mistra světa Mika Häkkinen a pohár konstruktérů převzalo Ferrari. Mercedes v té době získal 40% podíl v McLarenu.

V roce 2000 se McLarenu nepodařilo obhájit už ani titul mistra světa v jezdcích, pořád se stejnou dvojicí jezdců se neúspěch opakoval i v roce 2001. V roce 2002 následoval úplný propad, vozům McLaren scházela rychlost i spolehlivost. Nekvalita motorů se připisovala smrti Paula Morgana, zakladatele Ilmoru (výrobce motorů Mercedes F1).

McLaren značně pozměnil technický tým a získal Wernera Laurenze z BMW, Mika Coughlana z Arrowsu a Johna Suttona z Ferrari. Sezónu 2003 začal McLaren s modifikovaným MP 4-17D a plánoval nasadit během sezóny revoluční MP 4-18. Tento vůz však kvůli obrovským technickým problémům nikdy do závodů nasazen nebyl, přesto se Räikkönenovi podařilo na koncepčně zastaralém MP 4-17D bojovat o titul mistra světa až do posledního závodu.

Sezóna 2004 přinesla další nepovedené auto MP 4-19, které bylo v průběhu sezóny nahrazeno silně modifikovaným MP 4-19B. To nakonec zajistilo týmu jediné vítězství v sezóně ve Spa Francorchamps, připsal si ho Kimi Räikkönen.

V roce 2005 přišel do týmu Juan Pablo Montoya a McLarenu se podařilo postavit velmi rychlý vůz MP 4-20, kterému ovšem scházela spolehlivost. McLaren tak podlehl v souboji o oba poháry Renaultu.

V roce 2006 měl McLaren opět nevýrazné auto. V žádné oblasti nebylo výrazně špatné, ale zároveň v žádné nevynikalo. Největší vzrušení v McLarenu nakonec přinesl rozchod s Juanem Pablem Montoyou, který byl během sezóny nahrazen Pedrem de la Rosou.

Rok 2007 přinesl McLarenu na vůz číslo 1 s příchodem mistra světa Fernanda Alonsa. Jeho kolegou se stal nováček Lewis Hamilton. Britům se podařilo postavit rychlý a spolehlivý monopost MP4-22, ale ani tentokrát jim titul nebyl souzen. Piloti McLarenu sváděli vyrovnané souboje s piloty Ferrari, ale za špionážní aféru přišla diskvalifikace z poháru konstruktérů.

V roce 2008 se McLaren konečně dočkal alespoň jezdeckého titulu. V dramatickém souboji s Felipem Massou zvítězil Lewis Hamilton a po osmi letech vrátil jezdecký pohár do Wokingu. V poháru konstruktérů však McLaren opět podlehl Ferrari, především kvůli méně vyrovnaným výsledkům Heikkiho Kovalainena.

Přechod na nová pravidla v roce 2009 McLaren nezvládl dobře a vítězit v závodech dokázal až v druhé polovině roku. Heikki Kovalainen se nedokázal zvednout, a tým proto na jeho místo na konci sezóny angažoval Jensona Buttona.

V roce 2010 patřil McLaren znovu mezi nejlepší, ale v sezónním vývoji tentokrát nezvykle trochu ztrácel a nikdy se nedokázal rychlostně zcela dotáhnout na Red Bull Racing. Lewis Hamilton sice bojoval o titul až do posledního závodu, ale nakonec skončil čtvrtý, zatímco týmu patřilo druhé místo v poháru konstruktérů. Zimní přípravy na rok 2011 se McLarenu nevydařily a na poslední chvíli musel zcela přestavět řešení výfukového systému. To mu umožnilo výrazně zrychlit mezi posledními testy a první závodem. Ovšem i když během sezóny dokázal vyhrát 6 Grand Prix, na Red Bull nestačil a znovu skončil druhý.

Do sezóny 2012 vstoupil McLaren vítězstvím v Austrálii a ujal se role favorita. Jenomže jeho forma se postupně zhoršovala, a když v druhé polovině roku získal zpět formu, doprovázela ji nespolehlivost, a proto na tituly nedosáhl a v šampionátu skončil třetí. I když měl jedno z nejlepších aut, rozhodl se pro rok 2013 postavit zcela nové, což se mu vymstilo. Výsledkem byla jedna z nejhorších sezón v historii. Zároveň přišla jedna velká zpráva, od roku 2015 budou wokingské vozy znovu pohánět motory Honda.

Související články

McLaren
Brown chce Alonsa udržet v týmu ještě pět let

Brown chce Alonsa udržet v týmu ještě pět let

Fernando Alonso má s McLarenem smlouvu do konce roku. Co bude potom?

Včera | 78
McLaren
Alonso by nemusel ani dokončit sezónu, myslí si Webber

Alonso by nemusel ani dokončit sezónu, myslí si Webber

Fernando Alonso je podle Marka Webbera velmi frustrovaný a mohl by skončit už v průběhu sezóny.

27.  3.  2017 | 191
VideaMcLaren
Video: Jezdci McLarenu a tak trochu jiný závod

Video: Jezdci McLarenu a tak trochu jiný závod

Jezdci McLarenu si zahráli v klipu pro sponzora Chandon a zkusil tak trochu jiný závod...

27.  3.  2017 | 3
McLaren
Nejlepší závod v životě, myslí si Alonso o letošní GP Austrálie

Nejlepší závod v životě, myslí si Alonso o letošní GP Austrálie

Letošní Velká cena Austrálie formule 1 byla pro Fernanda Alonsa „zřejmě nejlepším závodem života.“

26.  3.  2017 | 153
HondaMcLaren
Honda jedná s dalšími týmy, Boullier bagatelizuje spekulace o rozchodu

Honda jedná s dalšími týmy, Boullier bagatelizuje spekulace o rozchodu

Honda potvrdila, že jedná s dalšími týmy o případném dodávání pohonných jednotek.

25.  3.  2017 | 38
McLaren
Alonso: Na třináctém místě v kvalifikaci není co oslavovat

Alonso: Na třináctém místě v kvalifikaci není co oslavovat

Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Austrálie z třinácté pozice. Pilot McLarenu však nepovažuje tento výsledek v kvalifikaci na první závod letošní sezóny formule 1 za důvod k oslavám.

25.  3.  2017 | 25
McLaren
Pro Alonsa je to test psychiky, mohl by skončit, myslí si Webber

Pro Alonsa je to test psychiky, mohl by skončit, myslí si Webber

Podle Marka Webbera nelze vyloučit, že Alonsovi dojde trpělivost a skončí.

25.  3.  2017 | 8
HondaMcLaren
Honda o výkonu: do dvou měsíců něco připravíme

Honda o výkonu: do dvou měsíců něco připravíme

Honda chystá větší vylepšení své pohonné jednotky. V nejbližší době se ho ale jezdci McLarenu nedočkají.

24.  3.  2017 | 36
McLaren
Problémy McLarenu byly podle Alonsa zveličené

Problémy McLarenu byly podle Alonsa zveličené

Španěl však rozhodně nemůže být spokojen. O zlepšení prý bude moci hovořit v době, kdy se McLaren bude pravidelně pohybovat v první pětce.

24.  3.  2017 | 25
HondaMcLaren
Honda se pár hodin před tréninky obává o spolehlivost

Honda se pár hodin před tréninky obává o spolehlivost

Vibrace jsou v současné době asi největší starostí Hondy.

23.  3.  2017 | 92
HondaMcLaren
Stejný motor pro všechny, říká Alonso

Stejný motor pro všechny, říká Alonso

McLaren čeká obtížný víkend. Smysl pro humor ale Alonsa neopustil.

23.  3.  2017 | 51
HondaMcLaren
Honda potřebuje pochopit závodní kulturu, říká Boullier

Honda potřebuje pochopit závodní kulturu, říká Boullier

Podle Erica Boulliera potřebuje Honda pouze jednu věc a to pochopit závodní kulturu.

22.  3.  2017 | 74
HondaMcLaren
Jsou u McLarenu kouzelníci? Coulthard znovu zhodnotil Hondu

Jsou u McLarenu kouzelníci? Coulthard znovu zhodnotil Hondu

David Coulthard se znovu pustil do McLarenu nebo spíše do Hondy. Bude potřeba kouzel?

22.  3.  2017 | 60
McLaren
Bude to těžký víkend, říká před Austrálii Alonso

Bude to těžký víkend, říká před Austrálii Alonso

McLaren měl v testech velké problémy se spolehlivostí. Fernando Alonso proto očekává těžký první víkend.

21.  3.  2017 | 82
HondaMcLaren
Tohle je formule 1, ne formule Výmluvy, vzkazuje Coulthard Hondě

Tohle je formule 1, ne formule Výmluvy, vzkazuje Coulthard Hondě

Podle bývalého pilota formule 1 Davida Coultharda se schyluje ke konci spolupráce McLarenu a Hondy. Důvod je jasný: nedostatečný výkon pohonných jednotek japonského výrobce.

19.  3.  2017 | 82
Pokud nevyhraji titul já, tak ať ho vyhraje Alonso, říká Sainz

Pokud nevyhraji titul já, tak ať ho vyhraje Alonso, říká Sainz

Podle Carlose Sainze by byla velká chyba, kdyby McLaren ukončil spolupráci s Hondou.

17.  3.  2017 | 31
HondaMcLaren
Brundle o ošklivých autech i problémech McLarenu

Brundle o ošklivých autech i problémech McLarenu

Martin Brundle si myslí, že by McLaren měl pracovat s Hondou. Rozchod obou značek je podle něj obtížný.

17.  3.  2017 | 11
Pohonné jednotkyHondaMcLaren
McLaren sonduje u Mercedesu? Honda na to reaguje

McLaren sonduje u Mercedesu? Honda na to reaguje

Včera se objevily spekulace, že McLaren už sonduje u Mercedesu, zda by se k němu mohl vrátit a používat opět jeho pohonné jednotky.

17.  3.  2017 | 165
McLaren
Mika Häkkinen se vrací k McLarenu

Mika Häkkinen se vrací k McLarenu

Mika Häkkinen se vrací k týmu z Wokingu, se kterým získal dva tituly mistra světa.

16.  3.  2017 | 23
Honda
McLaren prý zvažuje návrat k Mercedesu

McLaren prý zvažuje návrat k Mercedesu

Eric Boulier sice ještě před pár desítkami hodin řekl, že věří projektu McLaren-Honda, ale podle BBC už Woking prověřuje jiné možnosti.

16.  3.  2017 | 179
1234567...21...

12:51 | Felipe Massa nevěří tomu, že by Alonso nedokončil letošní sezónu.
27. března | Narozeniny dnes slaví David Coulthard (46).
27. března | Jean Todt by byl rád, kdyby bylo prvních deseti vozů v sedmi, osmi desetinách.
26. března | Klíčové okamžiky GP Austrálie 2017 odkaz

Nejčtenější články

GP Austrálie 2017: První závod sezóny vyhrál Vettel

GP Austrálie 2017: První závod sezón…

Dobrá rychlost i strategie. Grand Prix Austrálie vyhrál Vettel před Hamiltonem a Bottasem.

26.  3.  2017 | | 495 N/A
Kvalifikaci na GP Austrálie vyhrál Hamilton, Ricciardo boural

Kvalifikaci na GP Austrálie vyhrál H…

Lewis Hamilton získal pole position na první závod sezóny 2017. V první řadě bude vedle něj stát Sebastian Vettel.

25.  3.  2017 | | 369 N/A
Ve druhém tréninku zůstal na čele Hamilton, Palmer boural

Ve druhém tréninku zůstal na čele Ha…

Také ve druhém tréninku byl nejrychlejší Lewis Hamilton. Trénink přerušila nehoda Jolyona Palmera.

24.  3.  2017 | | 153 N/A
V prvním tréninku na GP Austrálie 2017 byl nejrychlejší Hamilton

V prvním tréninku na GP Austrálie 20…

Lewis Hamilton byl v prvním letošním tréninku nejrychlejší před svým týmovým kolegou Valtterim Bottasem.

24.  3.  2017 | | 32 N/A
Nejlepší závod v životě, myslí si Alonso o letošní GP Austrálie

Nejlepší závod v životě, myslí si Al…

Letošní Velká cena Austrálie formule 1 byla pro Fernanda Alonsa „zřejmě nejlepším závodem života.“

26.  3.  2017 | | 153 N/A