Vozy budou na rovinkách pomalejší, nároky na brzdy ale vzrostou

Tloušťka brzdových kotoučů letos vzroste. Nároky na brzdy budou totiž větší.

Selský rozum by velel, že nároky na brzdy vzrostou tehdy, když budou vozy dosahovat vyšších rychlostí na rovinkách. Auto pak musí brzdit z vyšší rychlosti. 

Letos nás ale čeká přesný opak. Vozy F1 sice budou rychlejší v zatáčkách, ale na rovinkách bude rychlost spíše nižší. S větším přítlakem totiž přijde také větší odpor.

Přesto budou nároky na brzdy o dost větší. Maximální povolená tloušťka brzdových kotoučů kvůli tomu vzroste z 28 mm na 32 mm

Důvod? Formule 1 je hodně komplikovaná a v tomto ohledu tomu není jinak. Širší pneumatiky a větší přítlak znamenají, že jezdci budou brzdit později a tvrději. 

Technika | Doporučujeme

Vše, co potřebujete vědět o brzdách současných formulí

Mauro Piccoli z Brembo pro Motorsport.com vysvětlil, že nárůst brzdného momentu bude až 25 %. 

Kromě toho, že na brzdy bude vyvíjená větší síla v kratším čase je zde ještě jeden aspekt. Tratě se z pohledu brzd změní. V některých částech okruhu může jezdec skutečně brzdit z vyšší rychlosti. Stačí aby třeba první zatáčku projel díky vyššímu přítlaku a přilnavosti na plný plyn a do druhé zatáčky tak přijede rychleji než vloni. 

Větší velikost umožní také větší flexibilitu z hlediska chlazení. U Bremba dělali do disku 1200 chladicích otvorů, nově to bude 1500. 

Vzadu nepanuje shoda

Zadní brzdy jsou ale od nástupu hybridních pohonných jednotek ovlivněny systémem Brake-by-Wire. Tloušťka kotouče může být menší. 

Podle Bremba zatím 60 % týmů zůstává u 28 mm. Důvody budou i mimo oblast brzd — někteří využívají brzdy pro ohřev pneumatik apod.

Týmy, které přešly na 32 mm mohou kdykoliv tloušťku zmenšit. V případě týmů, které zůstaly u 28 mm to ale tak snadné nebude a zvětšení se neobejde bez výměny třmene.

Týmy budou s velikostí zadních disků experimentovat během testů. Mercedes se už na tuto oblast zaměřoval ke konci loňské sezóny. 

Foto: Getty Images / Clive Rose

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
12:36 | Helma Stoffela Vandoorna odkaz
12:35 | Ferrari představí nový vůz v pátek a to už v 9:45. V poledne pak McLaren...
12:29 | Vergne potvrdil, že už nepracuje pro Ferrari. Nyní působí ve formuli E.
16:18 | Zítra ukáže svůj vůz Renault. Stane se tak v 15:30 našeho času.
20. února | Paul di Resta zůstává rezervním jezdcem Williamsu.

Předsezónní testy

Barcelona I.
27. února Výsledky
28. února Výsledky
1. března Výsledky
2. března Výsledky
Barcelona II.
7. března Výsledky
8. března Výsledky
9. března Výsledky
10. března Výsledky

Nejčtenější články

Už to začlo! Williams ukázal letošní vůz

Už to začlo! Williams ukázal letošní…

Williams je posledním týmem, který neuvedl termín prezentace nového vozu... ale prvním, kdo nám ho ukázal!

17.  2.  2017 | | 77 N/A
Sauber ukázal vůz pro sezónu 2017

Sauber ukázal vůz pro sezónu 2017

Sauber ukázal letošní vůz C36, se kterým budou jezdit Marcus Ericsson a Pascal Wehrlein.

včera | | 162 N/A
Týden prezentací nových vozů: kdy a kdo?

Týden prezentací nových vozů: kdy a …

Každý den nás čeká prezentace minimálně jednoho vozu. Vše završí neděle, kdy uvidíme tři nové vozy. V pondělí pak začínají první předsezónní testy.

19.  2.  2017 | | 11 N/A
Povolme aktivní zavěšení, navrhuje Boullier

Povolme aktivní zavěšení, navrhuje B…

Týmy a FIA diskutují o tom, co je v oblasti systémů zavěšení legální. Vše odstartoval dopis Ferrari adresovaný FIA a v hledáčku jsou zejména řešení Mercedesu a Red Bullu. Boullier má zajímavý návrh.

15.  2.  2017 | | 92 N/A
Čtyři týmy, u kterých budeme zvědaví na zbarvení

Čtyři týmy, u kterých budeme zvědaví…

Na vozy pro rok 2017 bude zvědaví kvůli změně pravidel, ale u některých týmů také kvůli zbarvení.

17.  2.  2017 | | 17 N/A