Robert Kubica (*1984) se ve formuli 1 objevil v roce 2006, kdy se stal třetím jezdcem týmu BMW Sauber. Foto: Getty Images / Friedemann Vogel

Robert Kubica (*1984) se ve formuli 1 objevil v roce 2006, kdy se stal třetím jezdcem týmu BMW Sauber. Foto: Getty Images / Friedemann Vogel

Kubica v roce 2006 nastupoval do volných tréninků.  Foto: Getty Images / Vladimir Rys

Kubica v roce 2006 nastupoval do volných tréninků.  Foto: Getty Images / Vladimir Rys

Ve Velké ceně Německa měl Jacques Villeneuve nehodu. Kubica ho měl nahradit pro Maďarsko. Pravé důvody ale byly asi někde jinde a Sauber po Maďarsku oznámil, že Villeneuve u týmu skončil. Kubica tak měl dokončit sezónu Foto: Getty Images / Vladimir Rys

Ve Velké ceně Německa měl Jacques Villeneuve nehodu. Kubica ho měl nahradit pro Maďarsko. Pravé důvody ale byly asi někde jinde a Sauber po Maďarsku oznámil, že Villeneuve u týmu skončil. Kubica tak měl dokončit sezónu Foto: Getty Images / Vladimir Rys

Ve svém debutovém závodě v Maďarsku dojel Kubica sedmý a získal dva body. Jeho pneumatiky však byly značně opotřebované, což se projevilo v celkové hmotnosti vozu a Kubica byl ze závodu diskvalifikován. Vydělal na tom Michael Schumacher, který závod nedokončil, ale byl klasifikován a získal bod. Foto: Getty Images / Lars Baron

Ve svém debutovém závodě v Maďarsku dojel Kubica sedmý a získal dva body. Jeho pneumatiky však byly značně opotřebované, což se projevilo v celkové hmotnosti vozu a Kubica byl ze závodu diskvalifikován. Vydělal na tom Michael Schumacher, který závod nedokončil, ale byl klasifikován a získal bod. Foto: Getty Images / Lars Baron

Robert Kubica v Turecku. Na postu třetího jezdce ho nahradil Sebastian Vettel.  Foto: Getty Images / Paul Gilham

Robert Kubica v Turecku. Na postu třetího jezdce ho nahradil Sebastian Vettel.  Foto: Getty Images / Paul Gilham

Robert Kubica v Monze, kde získal pódium.  Foto: Getty Images / Clive Mason

Robert Kubica v Monze, kde získal pódium.  Foto: Getty Images / Clive Mason

Pro Kubicu byla GP Itálie 2006 třetím závodem kariéry. V chrámu rychlosti získal své první pódium. Pro Sauber to bylo druhé pódium v sezóně (po Heidfeldově pódiu v Maďarsku). Foto: Getty Images / Vladimir Rys

Pro Kubicu byla GP Itálie 2006 třetím závodem kariéry. V chrámu rychlosti získal své první pódium. Pro Sauber to bylo druhé pódium v sezóně (po Heidfeldově pódiu v Maďarsku). Foto: Getty Images / Vladimir Rys

V roce 2007 zůstala jezdecká sestava beze změny. Za BMW Sauber jezdili Nick Heidfeld a Robert Kubica. Foto: Getty Images / Paul Gilham

V roce 2007 zůstala jezdecká sestava beze změny. Za BMW Sauber jezdili Nick Heidfeld a Robert Kubica. Foto: Getty Images / Paul Gilham

Testy v Jerezu, 2007 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Testy v Jerezu, 2007 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Kubica s Fernandem Alonsem, Austrálie 2007 Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Kubica s Fernandem Alonsem, Austrálie 2007 Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Rok 2007 a Velká cena Kanady. Asi není potřeba psát, co se stalo...  Foto: Getty Images / Paul Gilham

Rok 2007 a Velká cena Kanady. Asi není potřeba psát, co se stalo...  Foto: Getty Images / Paul Gilham

Kubica měl v Kanadě spektakulární nehodu, po které jeho vůz skončil v kotrmelcích. Foto: Getty Images / Paul Gilham

Kubica měl v Kanadě spektakulární nehodu, po které jeho vůz skončil v kotrmelcích. Foto: Getty Images / Paul Gilham

Nehoda v Kanadě 2007 Foto: Getty Images / Paul Gilham

Nehoda v Kanadě 2007 Foto: Getty Images / Paul Gilham

Nehoda v Kanadě 2007 Foto: Getty Images / Paul Gilham

Nehoda v Kanadě 2007 Foto: Getty Images / Paul Gilham

Záchranáři byli na místě během několika sekund. Monokok skončil u svodidel.  Foto: Getty Images / Paul Gilham

Záchranáři byli na místě během několika sekund. Monokok skončil u svodidel.  Foto: Getty Images / Paul Gilham

Trosky Kubicova vozu. Foto: Getty Images / Paul Gilham

Trosky Kubicova vozu. Foto: Getty Images / Paul Gilham

Nehoda v Kanadě 2007 Foto: Getty Images / Paul Gilham

Nehoda v Kanadě 2007 Foto: Getty Images / Paul Gilham

Do následující velké ceny USA Kubica nenastoupil. Nahradil ho Sebastian Vettel, který tak debutoval ve formuli 1. Foto: Getty Images / Paul Gilham

Do následující velké ceny USA Kubica nenastoupil. Nahradil ho Sebastian Vettel, který tak debutoval ve formuli 1. Foto: Getty Images / Paul Gilham

V roce 2007 získal Kubica 39 bodů, Nick Heidfeld 61 bodů. Sauberu to po diskvalifikaci McLarenu stačilo na druhé místo v Poháru konstruktérů.  Foto: Getty Images / Clive Mason

V roce 2007 získal Kubica 39 bodů, Nick Heidfeld 61 bodů. Sauberu to po diskvalifikaci McLarenu stačilo na druhé místo v Poháru konstruktérů.  Foto: Getty Images / Clive Mason

Velká cena Malajsie 2008 a návrat na pódium. Kubica získal druhé místo. Foto: Getty Images / Paul Gilham

Velká cena Malajsie 2008 a návrat na pódium. Kubica získal druhé místo. Foto: Getty Images / Paul Gilham

O víkend později získal Kubica v Bahrajnu své první a jedinné pole position.  Foto: Getty Images / Paul Gilham

O víkend později získal Kubica v Bahrajnu své první a jedinné pole position.  Foto: Getty Images / Paul Gilham

Po kvalifikaci v Bahrajnu 2008 Foto: Getty Images / Paul Gilham

Po kvalifikaci v Bahrajnu 2008 Foto: Getty Images / Paul Gilham

V závodě z toho bylo třetí místo.  Foto: Getty Images / Mark Thompson

V závodě z toho bylo třetí místo.  Foto: Getty Images / Mark Thompson

GP Bahrajnu 2008 vyhrál Felipe Massa. Kubica si na své první vítězství ve F1 musel počkat.  Foto: Getty Images / Clive Mason

GP Bahrajnu 2008 vyhrál Felipe Massa. Kubica si na své první vítězství ve F1 musel počkat.  Foto: Getty Images / Clive Mason

Po dvou čtvrtých místech přišlo další pódium a to na speciálním místě – v Monaku. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Po dvou čtvrtých místech přišlo další pódium a to na speciálním místě – v Monaku. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Po Monaku se F1 přesunula do Kanady. Kubica se konečně dočkal a získal vítězství.  Foto: Getty Images / Paul Gilham

Po Monaku se F1 přesunula do Kanady. Kubica se konečně dočkal a získal vítězství.  Foto: Getty Images / Paul Gilham

S Mariem Theissenem, tehdejším šéfem týmu BMW Sauber na snímku od českého fotografa Vladimíra Ryse.  Foto: Getty Images / Vladimir Rys

S Mariem Theissenem, tehdejším šéfem týmu BMW Sauber na snímku od českého fotografa Vladimíra Ryse.  Foto: Getty Images / Vladimir Rys

Kubica slaví zisk vítězství v Kanadě. Foto: Getty Images / Vladimir Rys

Kubica slaví zisk vítězství v Kanadě. Foto: Getty Images / Vladimir Rys

S Alonsem, Valencie 2008 Foto: Getty Images / Bryn Lennon

S Alonsem, Valencie 2008 Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Ve Velké ceně Evropy a Velké ceně Itálie získal Kubica dvě třetí místa. V Japonsku se pak dostal na druhou příčku. Celkově získal Kubica v sezóně 7 pódií a v šampionátu obsadil 4. místo. Měl stejné množství bodů jako třetí Kimi Räikkönen. Foto: Getty Images / Clive Mason

Ve Velké ceně Evropy a Velké ceně Itálie získal Kubica dvě třetí místa. V Japonsku se pak dostal na druhou příčku. Celkově získal Kubica v sezóně 7 pódií a v šampionátu obsadil 4. místo. Měl stejné množství bodů jako třetí Kimi Räikkönen. Foto: Getty Images / Clive Mason

V Bahrajnu v roce 2009 Foto: Getty Images / Clive Mason

V Bahrajnu v roce 2009 Foto: Getty Images / Clive Mason

V roce 2009 získal Kubica jen jedno pódium a to v Brazílii. Foto: Getty Images / Clive Mason

V roce 2009 získal Kubica jen jedno pódium a to v Brazílii. Foto: Getty Images / Clive Mason

Rok 2010 a přestup k Renaultu. Týmovým kolegou byl Petrov. Kubica získal 136 bodů, Petrov jen 27. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Rok 2010 a přestup k Renaultu. Týmovým kolegou byl Petrov. Kubica získal 136 bodů, Petrov jen 27. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Hned ve druhém závodě sezóny (Austrálie) získal Kubica druhé místo.  Foto: Getty Images / Mark Thompson

Hned ve druhém závodě sezóny (Austrálie) získal Kubica druhé místo.  Foto: Getty Images / Mark Thompson

Po kvalifikaci v Monaku. Kubica získal v ulicích Monte Carla další pódium.  Foto: Getty Images / Paul Gilham

Po kvalifikaci v Monaku. Kubica získal v ulicích Monte Carla další pódium.  Foto: Getty Images / Paul Gilham

V Monaku 2010 byl Kubica třetí, stejně jako potom ve Spa. Foto: Getty Images / Mark Thompson

V Monaku 2010 byl Kubica třetí, stejně jako potom ve Spa. Foto: Getty Images / Mark Thompson

GP Abú Dhabí 2010 a na dlouho poslední Kubicův závod ve F1. Foto: Getty Images / Mark Thompson

GP Abú Dhabí 2010 a na dlouho poslední Kubicův závod ve F1. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Rok 2011 a nový vůz Renaultu. Bohužel krátce poté se Kubicova kariéra ve F1 na hodně dlouho uzavřela.  Foto: Getty Images / Mark Thompson

Rok 2011 a nový vůz Renaultu. Bohužel krátce poté se Kubicova kariéra ve F1 na hodně dlouho uzavřela.  Foto: Getty Images / Mark Thompson

Dne 6. února 2011 měl Kubica vážnou nehodu v rallye (Ronde di Andora) s vozem Škoda Fabia. Při nehodě si zranil pravou ruku. Foto: Profimedia

Dne 6. února 2011 měl Kubica vážnou nehodu v rallye (Ronde di Andora) s vozem Škoda Fabia. Při nehodě si zranil pravou ruku. Foto: Profimedia

Ke konci roku 2012 se Kubica vrátil za volant. Od roku 2013 závodil v rallye, v roce 2016 se vrátil na okruhy. Zazávodil si například v Renault Sport Trophy a v lednu 2017 ve čtyřiadvacetihodinovce v Dubaji.  Foto: Profimedia

Ke konci roku 2012 se Kubica vrátil za volant. Od roku 2013 závodil v rallye, v roce 2016 se vrátil na okruhy. Zazávodil si například v Renault Sport Trophy a v lednu 2017 ve čtyřiadvacetihodinovce v Dubaji.  Foto: Profimedia

S návratem Kubici do F1 už nikdo nepočítal. V červnu 2017 však přesto dokázal zahájit cestu zpět do královny motorsportu. Ve Valenci si vyzkoušel přebarvený vůz Lotus E20 z roku 2012. O pár týdnů později si test zopakoval na okruhu Paula Ricarda. Po Velké ceně Maďarska se zúčastnil sezónních testů s aktuálním vozem. Odjel 140 kol. Foto: Getty Images / Charles Coates

S návratem Kubici do F1 už nikdo nepočítal. V červnu 2017 však přesto dokázal zahájit cestu zpět do královny motorsportu. Ve Valenci si vyzkoušel přebarvený vůz Lotus E20 z roku 2012. O pár týdnů později si test zopakoval na okruhu Paula Ricarda. Po Velké ceně Maďarska se zúčastnil sezónních testů s aktuálním vozem. Odjel 140 kol. Foto: Getty Images / Charles Coates

U Renaultu však nakonec místo nenašel, a tak se v roce 2018 přemístil do Williamsu Foto: Getty Images / Charles Coates

U Renaultu však nakonec místo nenašel, a tak se v roce 2018 přemístil do Williamsu Foto: Getty Images / Charles Coates

U Williamsu se zúčastnil předsezónních testů.  Foto: Getty Images / Mark Thompson

U Williamsu se zúčastnil předsezónních testů.  Foto: Getty Images / Mark Thompson

Kubica se objevil také v některých pátečních trénincích. Foto: Getty Images / David Ramos

Kubica se objevil také v některých pátečních trénincích. Foto: Getty Images / David Ramos

22. listopadu oznámil Williams, že Kubica bude v roce 2019 závodním jezdcem. Foto: Getty Images / Lars Baron

22. listopadu oznámil Williams, že Kubica bude v roce 2019 závodním jezdcem. Foto: Getty Images / Lars Baron

Kubica v Německu získal jediný bod Williamsu v roce 2019. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Kubica v Německu získal jediný bod Williamsu v roce 2019. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Kubica v roce 2006 nastupoval do volných tréninků.  Foto: Getty Images / Vladimir Rys
Ve Velké ceně Německa měl Jacques Villeneuve nehodu. Kubica ho měl nahradit pro Maďarsko. Pravé důvody ale byly asi někde jinde a Sauber po Maďarsku oznámil, že Villeneuve u týmu skončil. Kubica tak měl dokončit sezónu Foto: Getty Images / Vladimir Rys
Ve svém debutovém závodě v Maďarsku dojel Kubica sedmý a získal dva body. Jeho pneumatiky však byly značně opotřebované, což se projevilo v celkové hmotnosti vozu a Kubica byl ze závodu diskvalifikován. Vydělal na tom Michael Schumacher, který závod nedokončil, ale byl klasifikován a získal bod. Foto: Getty Images / Lars Baron
Robert Kubica v Turecku. Na postu třetího jezdce ho nahradil Sebastian Vettel.  Foto: Getty Images / Paul Gilham
46
Fotogalerie

Velký příběh Roberta Kubici: Z F1 odchází jeden z největších talentů minulého desetiletí

Rozsáhlý příběh polského závodníka, který zažil v motorsportu skutečné vzestupy a pády.

Ryzí talent jménem Robert Kubica

„Tak jsme tady. Tady jsem začal svůj závodní příběh, svojí závodní kariéru,“ vítá nás Robert Kubica ve svém medailonku pořízeném za účelem představení nového pilota BMW Sauber v roce 2007 a ukazuje nám neveliké asfaltové hřiště poblíž plochodrážního stadionu v Krakově. Zlí jazykové by si mohli rýpnout, že scenérie, kterou nám Robert Kubica představuje, působí jako z postapokalyptického Falloutu, pro Kubicu má ale hluboký a silný význam. Bylo to právě tady, kde malý Robert poprvé přičuchl k vůni benzínu a v malém autíčku, které dosahovalo maximální rychlosti 40 km/h, poctivě vykružoval závodní dráhu, kterou mu lahvemi s vodou vytyčil jeho otec Artur.

A więc stało się to na co czekaliśmy. Myślę, że nie tak długo, zanosiło się na to zwycięstwo od początku sezonu. Wielkie zwycięstwo dla Roberta Kubicy, znów bezbłędna jazda, dostroił się do niego zespół BMW Sauber, obrali właściwą taktykę. A jeszcze raz to powtórzmy, bo brzmi to po prostu wspaniale, pięknie i niewiarygodnie, ten kierowca jest zwycięzcą tego wyścigu, to tutaj przecież miał wielkiego pecha.

Postupem času ale Robert potřeboval trochu lepší vybavení, a tak mu jeho otec pořídil závodní motokáru. V Polsku v té době byli v módě spíše než motokáry ploché dráhy a v Robertově rodném Krakově se tak bohužel nenacházela jediná otevřená motokárová dráha. Robert tak se svým otcem musel dojíždět na závodní trať do více než 100 km vzdálené Częstochowé, to ale pro odhodlaného a zapáleného chlapce nebyl vůbec žádný problém. „Pamatuji si, že když mi bylo tak šest, sedm let a projížděl kolem dráhy vlak, snažil jsem se být na dráze vždy rychlejší a vlak porazit,“ vzpomíná na časy strávené na okruhu v Częstochowé s úsměvem na tváři Kubica.

Malý Robert ale musel počkat do svých deseti let, než mu mohla být udělena závodní licence a než se mohl zúčastnist Polského motokárového šampionátu. Poctivě trénoval, okruh v Częstochowé měl už tak dobře naučený, že mu jednoho dne otec řekl, ať ho zkusí jet opačně, a tak se mohl Robert zlepšovat na úplně nové konfiguraci trati. Když konečně dosáhl vytoužených deseti let, vyhrál šest polských juniorských titulů ve třech letech a Polsko mu začalo být malé. Jeho rodina tak zamířila do Itálie, která tehdy nabízela největší konkurenci v juniorských kategoriích. Ve svém prvním závodě ve zbrusu novém prostředí získal ihned pole position a v závodě dojel druhý. Po pouhých čtyřech závodech podepsal kontrakt s motokárovým týmem CRG a v roce 1998 vyhrál jako první cizinec Italský juniorský motokárový šampionát.

Pokračování 2 / 13

Vzestup v juniorských sériích

Vzestup v juniorských sériích

Od roku 1999 přestal Robert dojíždět zpátky do Polska a usadil se natrvalo v Itálií. Zůstal sice v cizí zemi bez rodičů, ale byl alespoň obklopen lidmi z týmu, kteří mu pomáhali tuto situaci zvládnout: „Měl jsem štěstí, protože jsem vždycky měl kolem sebe lidi, kteří mi pomáhali a věřili v mé schopnosti... Těch prvních pět let, které jsem strávil v Itálii, mi byly skvělou školou života.“ V té době Robert obsadil druhé místo v Evropském juniorském motokárovém šampionátu a také mj. závodil se dvěma budoucími mistry světa formule 1, Nicem Rosbergem a Lewisem Hamiltonem. „Závodil jsem s Nicem a Lewisem v roce 1998 a doufám, že se všichni tři v paddocku formule 1 tento rok opět potkáme, abychom spolu mohli závodit znovu,“ říkal Kubica na začátku roku 2007.

Oba dva pozdější šampioni dodnes na Kubicovu adresu pějí pouze slova chvály: „Robert je jedním z nejlepších jezdců, se kterými jsem kdy závodil. Pokud by dnes stále závodil, určitě by bojoval o titul, pokud by ho ještě neměl. Robert je prostě ryzí talent od přírody a je velká škoda, že ve formuli 1 už není,“ vysekl například poklonu Kubicovi Lewis Hamilton v roce 2017. Nico Rosberg o Kubicovi v roce 2018 řekl, že je pilotem, který je velmi pravděpodobně nejvíce talentovaným jezdcem tehdejšího paddocku formule 1.

V roce 2000 Kubica skončil se závoděním v motokárových sériích a přesunul se do formule renault, nejprve v pozici testovacího pilota, později v pozici profesionálního jezdce. V sezóně 2002 vyhrál čtyři závody v italské formuli renault a v celkovém pořadí obsadil druhé místo, když ho v bodovém součtu porazil pouze José María López. Poté se Kubica přesunul do evropské série formule 3, kde strávil dva roky. Rok 2003 Kubicovi bohužel přinesl první ze série vážných nehod. Při silniční havárii v Polsku si jako spolujezdec zlomil pravou ruku. Do prvního závodu sezóny na Norisringu tak nastoupil s plastovou ortézou a 18 titaniovými šrouby v ruce. „Závodil jsem na 70 % pouze levou rukou, pravá byla jenom na řazení,“ vzpomínal později. Závod vyhrál.

V roce 2005 ovládl Světovou sérii Renault s týmem Epsilon Euskadi, když získal celkem čtyři vítězství. Díky pěkným výsledkům dostal možnost testovat s Renaultem monopost formule 1. Kubica si tak mohl vyzkoušet jízdu ve voze Renault R25, se kterým v tom samém roce ovládl šampionát Fernando Alonso. Kubica později prohlásil, že to bylo nejlepší auto, které kdy řídil. Francouzská stáj mu ale nakonec místo v týmu nenabídla, a tak Robert Kubica nakonec vstoupil do formule 1 s týmem BMW Sauber.

Pokračování 3 / 13

Vstup do formule 1

Vstup do formule 1

Robert Kubica tedy do formule 1 vstoupil v roce 2006, kdy se stal rezervním jezdcem týmu BMW Sauber a stal se tak vůbec prvním polským závodníkem v bohaté historii této slavné motoristické série. V rámci závodního víkendu Velké ceny Maďarska nahradil zraněného Jacquese Villeneuva a při svém debutu oslnil pěkným výkonem a solidním výsledkem, když skončil na sedmém místě před tím, než byl ze závodu dodatečně diskvalifikován. Tým se tak rozhodl jej v závodní sedačce ponechat pro celý zbytek sezóny 2006 a nepřímo tak ukončil kariéru Villeneuvovi, mistru světa z roku 1997.

Kubica ale důvěru, kterou mu tým prokázal, splatil hned na italské Monze, kde dojel na třetím místě a dokázal se tak dostat na pódium ve svém teprve třetím závodě kariéry. Kubica se v Itálii kvalifikoval na šestém místě, ale po skvělém startu se dokázal propracovat na čtvrtou pozici už před úvodní šikanou a následně předjel svého týmového kolegu, Nicka Heidfelda, na místě třetím. V 18. kole se Kubica dostal dokonce do čela závodu poté, co do boxů zajel Michael Schumacher a poprvé tak vedl závod formule 1.

Po své zastávce se před Poláka dostal Fernando Alonso na renaultu, toho ale později zradila technika a Kubica se tak na své třetí místo vrátil a ve zbytku závodu ho už nepustil. Na stupních vítězů tak mohl být svědkem emotivního momentu, když Michael Schumacher oslavil své předposlední vítězství bohaté kariéry a později na tiskové konferenci oznámil, že se ze světa formule 1 na konci sezóny 2006 stáhne. Kubica byl rád, že po závodě nebyl v tak velkém centru dění, přesto měl ze závodu velikou radost: „Před závodem za mnou přišli kluci z týmu a řekli mi, že by chtěli, abych byl na pódiu. Myslel jsem si, že to byl vtip, ale podařilo se. Je to mé první pódium ve formuli 1. Chtěl bych poděkovat všem za to, že mi dali tuto příležitost.“

Ve zbytku sezóny sice Kubica již žádné další body nezískal, přesto si u týmu BMW Sauber zajistil závodní sedačku pro sezónu 2007. Ve své druhé sezóně ve formuli 1 podával Kubica stabilní výkony, a přestože na stupně vítězů během roku nedosáhl a jeho nejlepšími výsledky byla tři čtvrtá místa, mohl být spokojený s konečným umístěním. Polák skončil v celkovém pořadí šestý se 39 získanými body. Skončil sice za týmovým kolegou Nickem Heidfeldem, to ale nebyla žádná velká ostuda, poněvadž Heidfeld vždy obecně platil za velmi kvalitního a rychlého pilota. Během Velké ceny Japonska pod horou Fuji Kubica zaujal odvážným soubojem s Felipem Massou.

Nejvýraznějším momentem Kubicova roku 2007 však suverénně byla děsivě vypadající havárie z Velké ceny Kanady. Ve 27. kole se Polák pokusil předjet  Jarna Trulliho na toyotě, ale vylétl z trati a v obrovské rychlosti téměř 230 km/h narazil do zdi, která ho ještě odrazila na druhý okraj trati. Kubica byl okamžitě převezen do montrealské nemocnice, ale žádné vážnější následky kromě vymknutého pravého kotníku a mírného otřesu mozku si ze šíleně vypadající nehody naštěstí neodnesl. Vynechal ale následující Velkou cenu USA, kde ho nahradil při svém debutu ve formuli 1 talentovaný mladíček Sebastian Vettel. Na tiskové konferenci před americkým závodním víkendem na dotaz, zda již viděl svou nehodu z Kanady v televizi, odpověděl dnes už slavnou větou: „Jo, viděl jsem to taky živě, když jsem tam byl.“ Později uvedl, že ho právě tato nehoda proslavila vůbec nejvíce: „I lidé, kteří se nezajímají o motorsport, ji viděli, protože byla tak nereálná... Když jsem přišel do nemocnice a řekl jsem doktorovi, který tu nehodu viděl, že jsem úplně v pohodě, řekl, že to je nemožné a že jsem se asi zbláznil. Proto říkám, že to nebylo reálné, nebylo reálné prodělat takovouto nehodu a odejít takřka bez zranění.“

Pokračování 4 / 13

První a jediné vítězství kariéry

První a jediné vítězství kariéry

Do sezóny 2008 vstupoval BMW Sauber s ambicemi na zisk prvního vítězství v historii týmu. Při úvodním podniku v Austrálii se Kubica kvalifikoval do první řady, ale ze závodu později odstoupil a barvy BMW tak uhájil alespoň druhým místem v cíli Nick Heidfeld. V Malajsii už ale Polák dosáhl na své druhé stupně vítězů v kariéře, když dojel druhý za Kimim Räikkönenem. Vzrůstající formu týmu pak Kubica potvrdil ziskem svého prvního a jediného pole position ve formuli 1 v Bahrajnu. „Zítra nás čeká dlouhý závod,“ krotil ale nadšení Kubica a jeho slova se potvrdila, když ho hned po startu dokázal v závodě předjet Felipe Massa.

Před Poláka se během závodu dostalo i druhé ferrari Kimiho Räikkönena a Kubica se tak musel na konci spokojit pouze s třetí příčkou. Radost mu tak mohl alespoň vylepšit fakt, že se BMW dostalo do čela průběžného pořadí poháru konstruktérů. Po druhém místě v Monaku figuroval Kubica na průběžném čtvrtém místě celkového hodnocení a před blížící se Velkou cenou Kanady hýřil optimismem. Přestože v Montrealu před necelým rokem děsivě boural, nepřipouštěl si, že by ho to, co se tu před rokem událo, mělo nějak ovlivnit. A v závodě to alespoň tak rozhodně vypadalo.

Kubica startoval z první řady a v prvních kolech dokázal držet krok s jezdci ze špičky. V 19. kole zajelo kvůli výjezdu safety caru do boxů celé čelo startovního pole. Na konci pit lane však svítilo červené světlo, tudíž museli všichni jezdci zastavit a čekat. Toho si však nevšiml Lewis Hamilton na mclarenu, který zezadu narazil do Kimiho Räikkönena a oba závodníky tak svým nerozvážným počínáním vyřadil ze závodu. Oba dva největší favorité byli vyřazení ze závodu, což dalo Kubicovi velkou šanci k zisku jeho prvního vítězství a Polák ji nehodlal nijak promrhat. Před svým týmovým kolegou Heidfeldem závod ovládl rozdílem téměř 17 sekund a dojel si tak pro své první a bohužel jediné vítězství ve formuli 1.

Triumf BMW potvrdil druhým místem Heidfeld, první vítězství stáje v historii tak bylo navíc podtrženo ziskem doublu. Podobný kousek se o rok později povedl hned dvěma stájím – Brawnu GP během Velké ceny Austrálie a Red Bullu při Velké ceně Číny. Nad okruhem Gillese Villeneuva se poprvé v historii formule 1 rozezněla polská hymna Mazurek Dąbrowskiego. „Jsem strašně rád, že jsem vyhrál svojí první velkou cenu pro BMW Sauber. Jsem rád i za celé Polsko a všechny mé fanoušky,“ radoval se po triumfu Kubica a trochu i zavtipkoval na adresu Lewise Hamiltona: „Měl bych poděkovat Lewisovi za to, že narazil do Kimiho, a ne do mě.“

Po závodě přišel polskému závodníkovi poblahopřát Jean Alesi: „Přišel mi poblahopřát a řekl: ‚Neskonči tak jako já.‘ Zeptal jsem se ho, co tím myslí a on řekl: ‚Já jsem vyhrál jenom jednou, v Kanadě!‘“ „Tato věta se mi do hlavy zaryla a trochu mě trápila i v následujících letech. Další sezóna byla těžká, náš výkon nebyl tak dobrý. V roce 2010 jsem si říkal, že nechci skončit jako Jean, ale všichni víme, jak to nakonec dopadlo. Je to vtipné, že to dopadlo tak, jak předpovídal. Určitě mi to v tu chvíli nepřál, ale takový je život,“ vzpomínal v roce 2018 Kubica. Zajímavé také je, že Kubicovi nebylo dovoleno ponechat si vítěznou trofej. „Naposledy jsem svou trofej viděl při pořizování týmové fotografie po pódiovém ceremoniálu,“ uvedl Kubica. Trofej zůstala týmu a Kubica nedostal ani její kopii.

Pokračování 5 / 13

Neutěšená sezóna 2009

Neutěšená sezóna 2009

Kubica se po svém vítězství poprvé posunul do čela průběžného pořadí šampionátu, nicméně BMW bralo kanadský triumf jako naplnění svých předsezónních cílů a veškeré prostředky vrhlo směrem vývoje nového auta pro rok 2009, kdy byla na stole velká změna pravidel: „Kanada byla naším vrcholem, dosáhli jsme totiž svého předsezónního cíle... Je to škoda, protože jsme během sezóny nikdy neměli nejrychlejší auto, ale vždycky jsme se pohybovali v popředí a byli konzistentní,“ uvedl později Kubica.

Těžko říci, jak by se sezóna nakonec ještě vyvíjela, kdyby BMW své zdroje po vítězství v Kanadě nestáhlo, to se ale bohužel již nikdy nedozvíme. Každopádně ani zbytek sezóny 2008 nebyl pro Kubicu nijak zahanbující. Na stupně vítězů se dokázal dostat ještě třikrát – ve Valencii (3. místo), v Itálii (3. místo) a v Japonsku (2. místo), kde po 18 kol závod dokonce vedl. Sezónu zakončil na slušném čtvrtém místě, když získal stejný počet bodů jako třetí Kimi Räikkönen (75) a v boji o titul se udržel až do předposledního závodu v Číně.

Jak již bylo zmíněno, BMW očekávalo, že se v roce 2009 vyrovná nejsilnějším týmům a bude bojovat o titul. To se ale nestalo a tým zažil tak mizernou sezónu, že se BMW z formule 1 na konci roku 2009 úplně stáhlo. V úvodním závodě to ale ještě vypadalo nadějně. Kubica v závěru závodu bojoval se Sebastianem Vettelem z Red Bullu a jenom jejich vzájemná kolize Polákovi zabránila v tom, aby dojel na pódiovém umístění, ve hře bylo dokonce i vítězství: „Měl jsem šanci závod vyhrát, protože Jenson Button a Sebastian Vettel se na svých měkkých gumách hodně trápili, zatímco já jsem mohl na tvrdých pneumatikách jet mnohem rychleji,“ uvedl po závodě Kubica.

Leč stalo se a Kubica na své první body musel čekat až na sedmý závod sezóny v Turecku. Poté bodoval pouze ve Valencii (8. místo), v Belgii (4. místo) a v Singapuru (8. místo), kde musel bránit svou pozici před Kazukim Nakajimou a Kimim Räikkönenem a později uvedl, že to byl nejtěžší získaný bod jeho kariéry. Na závěr neutěšeného roku si alespoň spravil chuť v Brazílii, kde ve stínu mistrovských oslav Jensona Buttona proklouzl na druhou příčku. Celkově 14. pozice a pouhopouhých 17 bodů ale asi nebylo zrovna to, co Polák od roku 2009 očekával.

Pokračování 6 / 13

Kubicova show v Renaultu

Kubicova show v Renaultu

Pro sezónu 2010 se Kubica přesunul do francouzského Renaultu. Pokud o jeho schopnostech a talentu ještě někdo pochyboval, tak to byla právě sezóna 2010, kde Kubica jednoznačně prokázal, že patří mezi nejlepší jezdce své generace. Nekonkurenceschopný Renault dokázal dostat celkem třikrát na stupně vítězů a zajížděl stabilní výsledky v sezóně, kdy o titul bojovaly hned tři týmy až do posledního závodu. Svého týmového kolegu Vitalije Petrova suverénně porážel jak v kvalifikacích, tak v závodech, a v rámci nového bodovacího systému získal o téměř 100 bodů více než mladý Rus. Hned ve druhém závodě v Austrálii si Kubica na okruhu v Melbourne spravil chuť z předchozích nezdarů, když mu australská pódiová umístění unikla v letech 2008 a 2009. Tentokráte však vše zapadlo do sebe a Kubica si po šíleném závodě dojel pro fantastické druhé místo. Podobně jako vítěz závodu Jenson Button zvolil i Kubica dřívější zastávku v boxech, když trať osychala, a dokázal na tomto risku vydělat několik pozic.

Fantastický výkon opět předvedl Kubica v Monaku, kde se díky výborně zajetému kolu kvalifikoval do první řady a porazil tak jeden z vozů v kvalifikacích toho roku tak suverénního Red Bullu. Skvělý kvalifikační počin později v závodě přetavil ve třetí místo. Ve Velké ceně Kanady, kde před dvěma lety dokázal vyhrát, si v 67. kole Kubica dojel pro své jediné nejrychlejší kolo závodu v kariéře. Kvalifikačními výsledky překvapil ještě v Belgii a v Japonsku, kde stál na roštu shodně na třetích místech.

V Belgii dokázal slušný kvalifikační počin dokonce přetavit v další pódiové umístění a v deštivé velké ceně dojel třetí. Na Suzuce sice po několika kolech musel kvůli technickým problémům odstoupit, jeho kvalifikační kolo ale bylo naprosto úžasné, jak potvrdil i sportovní ředitel Renaultu Alan Permane: „Kvalifikační kolo na Suzuce v roce 2010 bylo kolo, jaké jsem předtím ještě nikdy od nikoho neviděl. Bylo naprosto precizní, jako by Robert úplně ztratil jakýkoliv pud sebezáchovy.“ Od člověka, který ve formuli 1 pracoval po boku Michaela Schumachera nebo Fernanda Alonsa, je to slušný kompliment. Na kolo se můžete podívat zde. Sezónu 2010 pak Kubica zakončil na osmém místě s celkovým ziskem 136 bodů. Ani Renault snad tak kvalitní výsledek před sezónou nemohl očekávat.

Kubica měl pro Renault závodit i v roce 2011, pro tým dokonce odjezdil i zimní testy, ve kterých navíc zaznamenal vůbec nejrychlejší čas. V oficiálním podcastu formule 1 Beyond The Grid oznámil, že měl pro sezónu 2012 dokonce podepsaný předběžný kontrakt s Ferrari: „První cíl je dostat se do formule 1. Druhý je se v ní etablovat, získat si jméno a reputaci, což je mnohem těžší, než se do ní dostat. Třetí je vyhrát titul mistra světa nebo se stát jezdcem Ferrari. Já jsem nezískal ani titul, ani jsem se nestal jezdcem Ferrari, ale byl jsem velmi blízko,“ uvedl Kubica v rozhovoru. Nebýt osudné nehody ze 6. února 2011.

Pokračování 7 / 13

Osudná nehoda

Osudná nehoda

6. února 2011 otřásla světem formule 1 tvrdá zpráva. Během úvodní etapy rallye Ronde di Andora těžce boural Robert Kubica. Polák během jízdy ztratil kontrolu nad svým vozem Škoda Fabia a ve vysoké rychlosti narazil do svodidel. Rozlomená bezpečnostní bariéra ale bohužel pronikla skrze motorový prostor do vnitřku vozu a auto prošpikovala. Přestože spolujezdec Jakub Gerber vyvázl bez zranění, Kubica takové štěstí neměl a utrpěl těžká poranění a mnohačetné zlomeniny především v oblasti pravé ruky a nohy. Jeho stav byl kritický, neboť záchranářům trvalo více než hodinu, než ho z auta vyprostili, a Polák tak navíc ztratil velké množství krve.

Kubica byl okamžitě helikoptérou přepraven do nemocnice Pietra Ligure, kde následně podstoupil náročnou sedmihodinovou operaci. K operaci byl přizván i specialista na motoriku rukou Igor Rossello, který potvrdil, že Kubicovi reálně hrozila amputace: „Naší prioritou bylo udržet ruku při životě. Ruka je teplá, vaskularizovaná a není nateklá. Ve druhé části operaci jsme rekonstruovali anatomii končetiny a znovu pospojovaly přerušené žíly, šlachy a svaly. Uvidíme, jak se situace bude vyvíjet, v tuto chvíli by bylo příliš brzy něco předvídat.“ Zároveň ale dodal: „Rekonvalescence ale bude trvat minimálně jeden rok.“

Lékařskému týmu se podařilo Kubicovu pravou ruku zachránit před nejhorším scénářem, Polák ale stále zůstával v kritickém stavu a byl tak uveden do dočasného umělého spánku. V dalších dnech následovaly ještě dvě dlouhé operace pravé nohy, pravého ramena a ruky. Poslední operaci v nemocnici Santa Corona podstoupil ve středu 16. února, nicméně nadále zůstával na jednotce intenzivní péče a bylo tak jasné, že do sezóny 2011 zcela jistě nenastoupí. Ve stejný den tak Lotus Renault oznámil náhradu za zraněného Kubicu, bývalého týmového kolegu Poláka, Nicka Heidfelda. Kubicova smlouva ale zůstala v platnosti po celý rok 2011.

Jak moc vážný vlastně Kubicův stav byl?

Celkový rozsah Kubicových zranění zveřejněný v roce 2018 je ohromující. Kubica měl obrovské množství zavřených i otevřených zlomenin prakticky po celé pravé straně těla od kotníků po krk. Nejvíce poškozený měl Polák loketní kloub, který měl takřka úplně rozdrcený. Pažní kost měl několikrát otevřeně zlomenou, navíc došlo k poškození titaniové destičky, kterou měl v paži uloženou po nehodě z roku 2003. Dále utrpěl vícenásobné zlomeniny zápěstí, poškození plic po velké ztrátě krve, poškození kolenního kloubu, zlomeniny holenní kosti a kůstek na chodidle. Celkově prodělal pět velmi vážných operací.

Jak jíž bylo zmíněno, Kubicův spolujezdec Jakub Gerber z ošklivé nehody vyvázl takřka bez zranění a pro italský list Gazzetta dello Sport celou situaci ze svého pohledu popsal: „Byli jsem v prvním čtyřkilometrovém úseku etapy, díval jsem na své poznámky a ani jsem si nevšiml, že vůz dostal smyk. Až poté, co jsme narazili, jsem uviděl Roberta, jak se držel za pravou ruku. Okamžitě jsem pochopil, jak je to vážné, měl navíc ošklivou modřinu pod okem od toho, jak se hlavou praštil o volant. Chvilku nato ztratil vědomí... Robert pro mě není pouze skvělý jezdec, je i můj přítel. Můžu jenom doufat, že z toho dostane co nejdříve.“ Gerber zároveň odmítl Kubicu z nehody vinit: „V závodech se snažíte jet co nejrychleji to jde. Robert je typ člověka, který o všem hodně přemýšlí, snaží se být vždy o krok dál, je přesný a rychlý. Je prostě kompletním pilotem.“

Kubicovi samozřejmě vyjádřili podporu ostatní piloti tehdejší formule 1. „Souzním s Robertem. Podobnou situaci jsem si prožil a vím, jak moc důležité je v takové chvíli cítit podporu rodiny a přátel,“ uvedl kupříkladu Felipe Massa, který si podobně těžkou rekonvalescencí po nehodě prošel v roce 2009. „Šokující zpráva o Robertu Kubicovi. Přeji mu rychlé zotavení,“ napsal na Twitter mistr světa z roku 2009 Jenson Button. Fernando Alonso, pro kterého byl Kubica nejbližším přítelem v tehdejším paddocku formule 1, Poláka v nemocnici dokonce osobně navštívil.

Formule 1 následně nechala všechny piloty tehdejšího startovního pole natočit krátké vzkazy, kterými měli vyjádřit zraněnému Kubicovi do nemocnice podporu: „Doufám, že neutratíš všechny svoje peníze gamblingem s ostatními pacienty,“ uculoval se například Sebastian Vettel svým typickým humorem.

Samotný Kubica později uvedl, jak vážný jeho stav ve skutečnosti byl: „Reálně jsem bojoval o přežití. Lidé upínají svojí pozornost pouze na moji ruku, protože to je nejvíce limitující zranění, ale ve skutečnosti jsem měl zlomeniny na celé pravé straně těla od chodidel po ramena. Měl jsem spoustu zlomenin, a to byl ten hlavní důvod, proč bylo vše tak komplikované a proč mi trvalo tak dlouho zotavit se. Samozřejmě ale největší poškození utrpěla má ruka. První dva měsíce byly opravdu těžké, měl jsem štěstí, že jsem byl sportovec a jezdil jsem ve formuli 1. To je pravděpodobně ten hlavní důvod, proč se ruku podařilo zachránit.“

Kubica dále strávil v nemocnici Santa Corona více než dva měsíce. Přesto si ale stanovil cíl vrátit se na startovní rošt formule 1 již v sezóně 2012. To se ale bohužel ukázalo jako příliš ambiciózní a nereálné. Aby toho nebylo málo, tak v lednu 2012 Kubica uklouzl na ledové námraze na zahradě před svým domem ve městě Pietrasanta v Itálii a opět si zlomil pravou nohu. Tím se mu jakákoliv šance na návrat ještě v roce 2012 rozplynula před očima. Jeho rekonvalescence navíc neprobíhala tak rychle, později uvedl, že prodělal více než dvacet operací.

V podcastu Beyond The Grid v roce 2018 Kubica přiblížil okolnosti osudné nehody a naznačil, že k ní ani nemuselo dojít: „Myslel jsem si, že to bude moje poslední rallye v životě, protože tým, pro který jsem měl jezdit příští rok (Ferrari), by mi to nedovolil... Pamatuji si, že jsem se probudil ve Valencii a vůbec se mi na tu rallye už nechtělo, byl jsem unavený, bylo to krátce po testování, ale nakonec jsem jel a stalo se.“ Zároveň ale odmítl názory, že se v rallye vystavoval zbytečnému riziku jenom kvůli nějakému vnitřnímu uspokojení: „Nedělal jsem to jenom pro zábavu, dělal jsem to proto, abych se zlepšil jako jezdec a skutečně mi to pomáhalo. Zaplatil jsem za to ale příliš vysokou 

Pokračování 8 / 13

Cílem návrat do formule 1

Cílem návrat do formule 1

K závodění se Kubica vrátil v září 2012, osmnáct měsíců po osudné nehodě, kdy ovládl rallye Ronde Gomitolo Di Lana s minutovým náskokem na druhého jezdce v pořadí. Následující roky strávil Kubica znovu v rallye a zúčastnil se šampionátů WRC-2 a WRC. Dále se představil v několika závodech vozů GT3, testoval sportovní prototyp LMP1 týmu ByKolles Racing nebo si vyzkoušel jízdu na Donington Parku v monopostu formule E. Jeho hlavním cílem ale stále zůstával návrat do formule 1.

V březnu 2013 Kubica uvedl, že si stále stoprocentně na návrat do královny motorsportu nevěří: „V současné chvíli si umím představit, že zvládnu závod na okruhu v Barceloně, ale například v Monaku to stále ještě není úplně reálné. Pořád ale doufám, že se jednoho dne do formule 1 vrátím.“ Kubica zároveň o měsíc později potvrdil, že testoval na závodním simulátoru Mercedesu, na test ve skutečném monopostu formule 1 si ale musel počkat až do roku 2017. Později uvedl, že se skutečně mohl vrátit mnohem dříve, ale nikdy se necítil na návrat ještě dostatečně připravený.

V červnu 2017 Kubica poprvé od své nehody usedl za volant vozu formule 1. Na okruhu Ricarda Torma ve Valencii odjezdil celkem 115 kol pro Renault v monopostu Lotusu z roku 2012, tedy s vozem, se kterým Kimi Räikkönen vyhrál Velkou cenu Abú Dhabí. O měsíc později se stejným vozem Polák vyjel na okruhu Paula Ricarda, odjezdil dalších 90 kol a vysloužil si pochvalu Cyrila Abiteboula, šéfa Renaultu: „Můžu říct, že Robert je stále rychlý, konzistentní a co je nejdůležitější, stále je odhodlaný být součástí týmu... Nevidím nic, co by bránilo tomu, aby mohl usednout do závodní sedačky. Situace je ale komplexní, nepodnikáme tyto testy pro nějaké PR, i když samozřejmě přitahují velké množství pozornosti médií. Robert pro nás znamená mnohem víc.“ A na otázku pro NBC Sports, zda o Kubicovi uvažují pro sezónu 2018, odpověděl: „Může být jednou z možností.“

Kubica se dále v roce 2017 s Renaultem zúčastnil testů i tehdejšího monopostu R.S.17. Během letních testů na Hungaroringu Polák odjezdil opět pořádnou porci 142 kol a zaznamenal čas, který byl jen o desetinu sekundy pomalejší než čas Jolyona Palmera, závodního jezdce Renaultu, v ostrém kvalifikačním tempu o předcházejícím víkendu. Další testy podnikl s Williamsem poté, co byl u Renaultu pro rok 2018 potvrzen Carlos Sainz. V říjnu testoval na Silverstone a o šest dní později znovu na Hungaroringu williams FW36 z roku 2014 a s britskou stájí se zúčastnil i testů po skončení sezóny v Abú Dhabí. Během dvou testovacích dnů odjezdil Kubica celkem 128 kol a zaznamenal sedmý nejrychlejší čas. Jelikož se s formulí 1 definitivně po sezóně rozloučil Felipe Massa, stal se Kubica žhavým kandidátem na závodní sedačku u Williamsu na příští rok vedle Lance Strolla. Zbývalo zodpovědět otázku, zda Robert Kubica na formuli 1 skutečně znovu má.

Pokračování 9 / 13

Návrat do formule 1

Návrat do formule 1

Samotný Kubica na rozdíl od roku 2013 již hýřil optimismem: „Někteří lidé tvrdí, že řídím pouze jednou rukou. To není pravda, neřídím jednou rukou a myslím si, že je absolutně nemožné uřídit vůz formule 1 jen jednou rukou. Nějaké limitace mám, ale myslím, že je dokážu překonat.“ Zároveň dodal, že se po fyzické stránce cítí vůbec nejlépe ve svém životě: „Pravděpodobně jsem v nejlepší fyzické kondici, v mnohem lepší fyzické kondici než v roce 2010.“ Tehdejší technický ředitel Williamsu Paddy Lowe na otázku, zda si myslí, že je Kubica schopen zvládnout závodní tempo a dlouhé stinty, s odpovědí příliš neváhal: „Ano, nevidím nic, co by tomu nějak bránilo.“

Přestože Kubicův návrat do formule 1 horlivě podporoval i Bernie Ecclestone, Williams se nakonec rozhodl nejít do většího risku a vedle Lance Strolla potvrdil pro rok 2018 ruského mladíka Sergeje Sirotkina. Kubica se tak musel spokojit s rolí rezervního a testovacího pilota u britské stáje. Polák se poprvé zúčastnil závodního víkendu formule 1 od Velké ceny Abú Dhabí v listopadu 2010, když odjezdil první trénink Velké ceny Španělska 2018. Jízdu si ale příliš neužil: „Nemůžu říct, že bych se během jízdy bavil, vyvážení auta bylo hodně špatné a auto se celkově hodně špatně ovládalo.“ Kubica se v roce 2018 ještě zúčastnil tréninků v Rakousku a v Abú Dhabí a stále více a více se spekulovalo, že to bude právě on, kdo u Williamsu nahradí Sergeje Sirotkina.

„Jsem nadšená, že můžu oznámit, že v roce 2019 bude pro Williams závodit Robert Kubica,“ rozsekla všechny dohady Claire Williams 22. listopadu 2018. Mezi fanoušky formule 1 nebyl tehdy asi vůbec nikdo, kdo by to charismatickému Polákovi nepřál. „Být zpět na startovním roštu formule 1 je jeden z největších úspěchů mého života. Děkuji všem, kdo mě na mé cestě podporovali a věřili ve mě. Nemůžu se dočkat prvního závodu,“ uvedl Kubica po svém potvrzení u týmu. Jeden z největších comebacků v historii sportu měl být dovršen. 

Pokračování 10 / 13

Polský hrdina

Polský hrdina

Robert Kubica po svém vstupu do formule 1 naprosto pobláznil celé Polsko a stal se doslova národním symbolem. S určitou trochou nadsázky se dá říci, že každá polská rodina v neděli odpoledne zapínala televizi a sledovala počínání svého krajana. Poláci byli hrdí především na to, že mají svého reprezentanta v sérii, která je proslulá celosvětově. „Když jsem ve formuli 1 začal závodit, většina lidí ani nevěděla, jak to správně vyslovit. Říkali formule první, ne formule jedna (v původním znění rozhovoru: „They used to call it Formula First, not Formula One.“, pozn. autora). Pletli si závodění ve formuli 1 s rallye závoděním. Teď máme mnohem lepší mediální pokrytí a lidé o seriálu ví více. Je docela zábava sledovat, jak se Polsko změnilo. Dříve o formuli 1 novináři nevěděli skoro nic, ale nemohli to přiznat. Museli psát, jako by byli největší experti,“ vzpomínal v roce 2008 Kubica v rozhovoru pro britský The Independent.

„Dovolím si odhadnout, že Robert je ve světě čtvrtým nejznámějším Polákem po Janu Pavlu II., Lechu Walesovi a Marii Sklodowské... Robert z formule 1 udělal národní sport, přestože na fotbal a skoky na lyžích v Polsku motorsport ještě nemá. Největší národní hrdina je Adam Malysz, skokan na lyžích, ale Robert je bezpochyby co do popularity druhý. Například ne každý ví, proč auta ve formuli 1 zastavují v boxech, ale každý ví, že tam jezdí Robert. A vůbec jim nevadí, že žije v Itálii... Má také hodně neobyčejný smysl pro humor, skoro by se dalo říci až britský smysl pro humor. Když například ve Španělsku vyhrál Felipe Massa, Robert řekl, že to bylo díky tomu, že Brazílii navštívil papež, takže o tom víkendu nikdo nesledoval závod a Massa tak nebyl pod tlakem,“ pokusil se Tomasz Lorek, polský sportovní reportér, vysvětlit, co Robert Kubica pro Poláky a Polsko znamená. „Lidé oceňují jeho profesionalitu a to, že je stále nohama na zemi, že je závodním pilotem a nechová se jako nějaká superstar,“ říkal v roce 2008 Mikolaj Sokol, novinář polského deníku Rzeczpospolita.

Pokračování 11 / 13

Velká cena Polska

Velká cena Polska

V době největší Kubicovy slávy kolem roku 2008 se dokonce uvažovalo o tom, že by se do kalendáře formule 1 měla přidat Velká cena Polska. Poměrně velký trh s 38 miliony obyvatel lákal Bernieho Ecclestona, kterého trápila mizerná návštěvnost jinak parádního okruhu Istanbul Park v Turecku a zvažoval, že po roce 2011 s tureckým okruhem neprodlouží smlouvu a bude hledat jiné lokality. Na stole byl návrh městského závodu v ulicích Varšavy, po Kubicově nehodě v roce 2011 ale pořádání Velké ceny Polska již nepřicházelo v úvahu a sezónu 2012 tak rozšířil místo vyřazeného Istanbul Parku americký okruh COTA v Austinu.

Jak moc je Kubica v Polsku populární se ukázalo i letos, kdy na Velkou cenu Maďarska zavítalo celkem 40 000 polských fanoušků. Poláků, nabuzených poté, co se Kubicovi v předchozím závodě v Německu povedlo získat svůj první bod po návratu do královny motorsportu, bylo tolik, že se někteří dokonce obávali, jak by pořadatelé takové množství přívrženců zvládli v momentě, kdy by se Kubica zapletl do nějaké kontroverzní situace. Z počtu polských příznivců byla zaskočena i Claire Williams: „Věděla jsem, že Robert byl populární, ale nikdy jsem si nepředstavovala, že byl až tak moc populární.“

Oficiální kanál formule 1 pořídil z tohoto závodního víkendu video, kde nechal některé z polských fanoušků promluvit o tom, co pro ně Robert Kubica vlastně znamená. „Robert znamená hodně pro polské fanoušky. Je to náš národní poklad. Jsme jeho největší fanoušci,“ říká jeden z dotázaných. „Já ho obdivuju pro jeho sílu a vytrvalost, a přestože si to asi úplně neuvědomuje, za to, že dává sílu a motivaci i ostatním lidem,“ říká další. „Je docela překvapující, že i po tolika letech a v tak těžké situaci sem dorazilo na 40 000 Poláků. Jenom to ukazuje, jak moc důležitý je Robert pro polské fanoušky. Já si myslím, že je to za prvé díky Robertově povaze, jeho tvrdohlavosti, a za druhé díky tomu, že je jedním ze sportovců, na které můžeme být hrdí i na mezinárodní scéně,“ doplňuje Cezary Gutowski, autor Kubicovy biografie Niezniszczalny, která zatím vyšla pouze v polštině.

O podpoře ze strany polských fanoušků promluvil Kubica i v březnu 2018: „Polští fanoušci jsou neuvěřitelní, nepodporují mě jenom ve formuli 1, ale i v rallye a v jakýchkoliv jiných závodech, které jsem kdy jel. Je to úžasné... Fanoušci mi bezpochyby dodávají sílu, často mi vykouzlí úsměv na tváři a vždycky je rád na závodní trati vidím.“ Symbióza mezi Robertem Kubicou a polskými fanoušky prostě funguje a vždy fungovala na jedničku.

Pokračování 12 / 13

Kubicova jedinečná osobnost

Kubicova jedinečná osobnost

„Překvapilo mě, že přestože mu bylo teprve šestnáct let, působil velmi dospěle a soustředěně. Nenechal za sebe mluvit svého otce. Všechno řešil sám. Mluvili jsme spolu asi hodinu a já jsem si uvědomil, že Robert je skutečně výjimečnou osobností. Byl jsem ohromen,“ vzpomíná na první setkání s Robertem Kubicou Daniele Morelli, Kubicův dlouholetý manažer.

Robert Kubica během své kariéry vždy působil nesmírně skromným dojmem. Ke všemu přistupoval s pokorou, neschovával se za věty, které nic neříkají a nikdy se nebál říct svůj vlastní názor. „Je to pohodový chlapík, není arogantní, což by mohlo vypadat jako normální, ale ne všichni mladí jezdci umí tak dobře zvládnout své emoce a být tak klidní,“ mluvil o Kubicově povaze Morelli v roce 2007. Jediné, co od života chtěl, bylo závodit, a věci kolem se snažil tolik neřešit. Robert Kubica prostě miluje ryzí závodění, když se ho jednou například zeptali, jaké tři věci by si s sebou vzal na pustý ostrov, řekl, že by si vzal auto, pneumatiky a spoustu benzínu.

Nikdy si na nic nestěžoval, na všem se snažil hledat pozitiva. „V určitých ohledech jsem teď možná i lepší jezdec než v roce 2010,“ uvedl kupříkladu v roce 2018, přestože by si mohl postěžovat, jakou měl v životě smůlu a jak k němu mají všichni přistupovat s určitým ohledem na jeho limitace. Vytvářet si alibi ale nikdy nebyl Kubicův styl.

Nejblíže měl ke Kubicovi z tehdejšího paddocku Fernando Alonso: „K Robertovi mám asi nejblíže z celého paddocku. Ve formuli 1 samozřejmě nejsou přátelské vztahy mezi jezdci nějakou normou, ale s Robertem toho máme hodně společného, co se týče charakteru, přístupu k závodění a chápání celé formule 1. Oba dva víme, čeho chceme ve formuli 1 dosáhnout,“ řekl o Kubicovi Alonso. Povahově blízko měl k Polákovi i Mark Webber: „Robert Kubica, stejně jako Fernando Alonso, pro mě byl jedním z mála jezdců, se kterými jsem měl skutečně osobní a přátelský vztah. Měli jsme spolu hodně společného. Stejně jako já musel opustit svou rodnou zemi, Polsko, aby se dostal do formule 1. Oba jsme byli dost vysoké postavy, což nám hodně komplikovalo život,“ píše ve své knize Aussie Grit Australan.

Oba dva tak citelně zasáhla Kubicova osudná nehoda z roku 2011. Alonso dokonce Poláka v nemocnici navštívil hned druhý den: „Byl to pro mě šok, když jsem slyšel o jeho nehodě a snažil jsem se ho navštívit, co nejdříve to šlo. Několik dní byl v ohrožení života, hrozila mu i amputace ruky a já jsem nemohl uvěřit tomu, že je to realita, že se něco takového stalo.“ Vyjádřit Kubicovi v nemocnici podporu byl i Mark Webber: „Byli jsme ho navštívit v nemocnici, ale byl tak vyzáblý a tak skleslý, že se z toho, že nás vidí, trochu zhroutil. Ann (Ann Neal, bývalá Webberova manažerka a přítelkyně, dnes manželka, pozn. autora) z toho byla hodně zničená, když viděla někoho, koho dobře znala, vypadat tak zranitelně a rozrušeně. Pamatuji si, že jsme nedlouho před jeho nehodou byli s Robertem na večeři v Monze a on mi vyprávěl, jak je rozčarovaný z formule 1 a jak moc ho teď baví rallye. Zápal pro rallye z něj úplně vyzařoval.“

Robert Kubica je zároveň ztělesněním neuvěřitelného odhodlání. Ukazuje, že nic není nemožné a že pokud má člověk nějaký sen, má si za ním jít i přes jakoukoliv nepřízeň osudu. Inspiruje tak masy. „Robertovo odhodlání je neuvěřitelné, je strašně silnou osobností. Co pro normálního člověka znamená rok rekonvalescence, pro Roberta to bude vždy jenom půl roku, protože on je v tomto ohledu tak trochu superman,“ říká Alonso. „Pozoruhodná je především jeho síla a odhodlání. Na světě není příliš lidí, kteří by dokázali projít tím, čím si prošel Robert, a vrátit se zpátky,“ uvedl kupříkladu na začátku letošního září Lewis Hamilton.

Robert Kubica ale v srdcích fanoušků formule 1 zůstane především jako neskutečně talentovaný jezdec. „Co je na Robertovi výjimečné, je to, že vždycky ví, proč je rychlejší nebo proč je pomalejší, takže na to může případně reagovat,“ říká Morelli. Na jeho obrovském talentu se shodují snad všichni, kdo měli tu možnost s Kubicou během své kariéry závodit: „Znám Roberta pravděpodobně nejdéle, jezdili jsme spolu v motokárových soutěžích od roku 1997, 1998. Pro mě je Robert jedním z nejlepších jezdců, se kterými jsem kdy závodil. Už od začátku mi bylo jasné, jak moc velký talent má,“ vysekává poklonu Kubicovi Hamilton. „Znám ho spoustu let, pamatuji si, že když jsem jezdil v motokárových sériích, Robert jezdil v nižších a vyhrával všechny závody. Všichni k němu měli obrovský respekt,“ říká o Kubicově talentu Alonso a Mark Webber dodává: „Robert byl, a stále je, skutečným bojovníkem a má neuvěřitelný talent... Myslím, že by se určitě stal mistrem světa, možná i vícenásobným, a myslím, že porazit člověka, na kterého se koukám v zrcadle, by mu nedělalo sebemenší problém.“

Pokračování 13 / 13

Závěr a přehled úspěchů

Závěr

„Už nechci znovu selhat,“ uvedl Kubica v červenci 2018 v podcastu Beyond The Grid ještě před tím, než byl u Williamsu potvrzen pro rok 2019. Proč Kubicovi nakonec jeho druhé působení ve formuli 1 nevyšlo, by bylo na samostatné téma. Jeho cesta zpět je ale obdivuhodná a inspirující. Kubica si šel za svým cílem a snem i přes veškerou nepřízeň osudu, a to je ta hlavní a podstatná část jeho příběhu. Ukázal, že nic není nemožné, pokud v to člověk věří. Zůstává tak symbolem odhodlání, inspirace a tvrdohlavosti v tom dobrém slova smyslu. Ať už ho máte rádi, nebo ne, Robert Kubica si bezesporu zaslouží velkou úctu.

5 největších závodů Roberta Kubici

  1. Velká cena Itálie 2006 - Ve svém teprve třetím závodě si Robert Kubica hned dojel pro své první pódiové umístění ve formuli 1, v závodě dokonce chvilku vedl. V té době tak byl po Fernandu Alonsovi druhým nejmladším jezdcem, který ve formuli 1 vystoupal na pódium a alespoň jedno kolo závodu vedl.
  2. Velká cena Kanady 2008 - Kubica se vrátil na místo činu, o rok dříve v Montrealu boural. Přestože jeho výkon může tak trochu stát ve stínu bouračky dvou hlavních favoritů – Hamiltona a Räikkönena, samotného Kubicu to příliš netrápí: „Lidé si mé vítězství spojují s tou bouračkou. Mě to ale nezajímá.“ Můžeme připomenout, že na výjezdu z boxů Kubica byl jak před Hamiltonem, tak před Räikkönenem, takže by se do vedení dostal i bez oné nehody. Zda by vedení udržel, to je věc druhá, ale neměnnou skutečností zůstává, že Polák ve Velké ceně Kanady bezpochyby podal fantastický výkon a zcela zaslouženě si dojel pro své první a zároveň jediné vítězství ve formuli 1.
  3. Velká cena Brazílie 2009 - Sezóna 2009 se týmu BMW Sauber ani v nejmenším nepovedla, tým byl nekonkurenceschopný a na konci roku se automobilka BMW stáhla z formule 1 úplně. O to více působí druhé místo Roberta Kubici neuvěřitelně. Kubica z osmého místa skvěle odstartoval a díky dobře zvolené strategii se skrze zastávky v boxech dostal i přes Rubense Barichella. Dojel si tak pro své jediné pódium v roce 2009.
  4. Velká cena Monaka 2010 - 15 pole position a celkem 26 startů z první řady. Red Bull byl prostě v roce 2010 v kvalifikacích naprosto suverénní. V Monaku ale dokázal Robert Kubica oba dva red bully na startu rozdělit. Polák předvedl v kvalifikaci naprosto úžasné kolo, a přestože se před něj po startu dostal Sebastian Vettel, dokázal se svým renaultem dojet na fantastickém třetím místě.
  5. Velká cena Singapuru 2010 - Že se dá v Singapuru špatně předjíždět? To zkuste říct Robertu Kubicovi. Polák musel ve 46. kole zajet kvůli pomalému defektu do boxů a propadl se až na 13. místo. Během devíti kol ale dokázal předjet Jaime Alguersuariho, Sébastiena Buemiho, Vitalije Petrova, Felipeho Massu, Nica Hülkenberga a Adriana Sutila, přičemž většinu jeho předjížděcích manévrů provedl v místech, kde to na okruhu Marina Bay není zrovna obvyklé. Závod dokončil na sedmém místě.

Doporučujeme

Články odjinud