Speciál: Velmi podrobný pohled na letošní technická pravidla

Kapitoly článku:


Více mechanické přilnavosti

Delší rozvor a širší rozchod kol svou měrou přispějí k redukci přesunu zatížení v podélném i příčném směru a tím pádem k lepší mechanické přilnavosti, avšak zásadní vliv na zlepšení mechanického gripu budou mít nové pneumatiky Pirelli.

Nové zadání pro italského výrobce znělo docela jinak než dosud. Očekávají se od něj směsi s nižší degradací a větší odolností proti přehřátí, což má umožnit konzistentně udržovat optimální úroveň přilnavosti.

Vývoj pneumatik byl spojen s 24 denním testovacím programem, během kterého na pěti různých okruzích odjely speciálně upravené rok staré monoposty Ferrari, Mercedesu a Red Bullu dohromady asi 12 tisíc kilometrů.

img04.jpg

Vizuálně jsou nové pneumatiky daleko širší. Dosahují rozměry zhruba na úrovni před rokem 1993. Šířka předních běhounů vzrostla o 25% z dosavadních 245 mm na 305 mm a šířka těch zadních dokonce až o 30% z 325 mm na 405 mm.

Průměr pneumatik bez dezénu je nepatrně větší. Namísto dosavadních 660 mm mají slicky P Zero průměr 670 mm, přechodné Cinturato 675 mm a pneumatiky do mokrých podmínek až 680 mm. Dosud měly pneumatiky do přechodných i mokrých podmínek shodný průměr 670 mm.

img05.png

Ráfky si stále zachovávají klasický průměr 13 palců. Jejich šířka pochopitelně vzrostla spolu s šířkou pneumatik, jak je vidět i na obrázku výše.

Nově je šířka předních ráfků 13,7" (348,0 mm +/- 0,5 mm) a šířka zadních ráfků 16,9" (429,3 mm +/- 0,5 mm). Kvůli odlehčení pravidla snížila minimální tloušťku ráfku z 3 na 2,5 milimetru.

S velikostí pneumatik se samozřejmě zvýšila i jejich hmotnost. Jedno přední kolo (pneumatika spolu s ráfkem) je těžší o kilogram, zadní o 1,5 kg. V řeči absolutních čísel 9,5 kg, respektive 11,5 kg. Kola tak přispěly nejen k nárůstu celkové hmotnosti vozu, ale také k přírůstku neodpružené hmoty, což má nepříznivý vliv i na systémy zavěšení kol.

Doporučujeme

Články odjinud