Speciál: Velmi podrobný pohled na letošní technická pravidla

Kapitoly článku:


Mezigenerační nárůst rozměrů

První velmi zásadní položkou na seznamu změn pro nadcházející sezónu je zvýšení maximální šířky monopostů.

Ale dříve než se k tomu dostaneme, dovolte krátké historické pozadí. Omezení šířky vozů bylo poprvé zavedeno v roce 1976. Stanoveno bylo podle šířky nejširšího vozu předchozí sezóny na hodnotu 2150 milimetrů a tato hodnota byla v platnosti celých 17 let.

V roce 1993 došlo k zúžení o 150 milimetrů, díky čemuž dalších pět let měřili všechny monoposty na šířku rovné dva metry. Změna byla spojena se zúžením šířky zadních pneumatik z 18 na 15 palců a sérií dalších opatření na snížení rychlosti monopostů v zatáčkách. Ještě radikálněji pak vyzněla změna v roce 1998, která na dlouhých 19 let omezila celkovou šířku auta na 1800 milimetrů.

img02.png

Od roku 2017 monoposty narostou do šířky o 200 mm, čímž se opět vrátí na hodnotu dvou metrů.

Maximální šířka karoserie mezi osami náprav – tedy šířka podlahy a případně i šířka bočnic, může nyní dosahovat místo původních 1400 mm až 1600 mm.

img03.png

Také nám auta narostou na délku, i když ta už v současnosti dosahuje v průměru majestátních 5 metrů, což je délka běžná spíše pro segment luxusních vozů.

Jak je vidět na obrázku výše, zásluhou nové geometrie předního křídla se prodlouží přední převis. Pozice předního křídla vzhledem k přední nápravě je striktně předepsána a zatímco dosud se náběhová hrana předního křídla nacházela v metrové vzdálenosti od osy přední nápravy, nově bude sahat ještě o 20 centimetrů dál.

Změny v oblasti zadního křídla, o kterých bude později řeč, si zase vynutily zvětšení maximální délky zadního převisu ze 600 na 710 milimetrů.

Kromě toho můžeme očekávat i nárůst délky rozvoru v souvislosti se zvětšením palivové nádrže. Její objem se zvětší o 5%, takže pojme 105 kilogramů paliva. A protože nádrž musí být celá zabudovaná v monokoku, jehož šířka a výška je předepsána, lze ji zvětšit jedině prodloužením monokoku o pár desítek milimetrů.

Růst hmotnosti

Negativním dopadem vzrůstajících rozměrů je nutné navýšení minimální hmotnosti vozu bez paliva a spolu s jezdcem až o 20 kg. To je již citelný rozdíl, který mírně zkrotí obrovský výkonnostní potenciál nových monopostů (každý kilogram má cenu asi čtyř setin sekundy). Když tuto dodatečnou hmotnost připočteme k loňským 702 kg, dostáváme 722 kg.

V pravidlech je navíc klauzule, která říká, že tato minimální hmotnost bude upravena podle rozdílu hmotností loňských a nových pneumatik. Ten byl oficiálně stanoven na +6 kg, a proto minimální hmotnost bude letos až 728 kg. A zohlednit musíme také dalších 105 kg paliva, takže auto může na startu závodu vážit klidně až 833 kg.

Pravidla i nadále určují rozložení hmotnosti, a to tak, že na přední nápravu připadá 328 kg a na zadní 387 kg*. Zbývajících 7 kg lze rozložit libovolně mezi obě nápravy. Rozložení hmotnosti tak zůstává v poměru 46:54 (+/- 0,5).

Poznámka: V aktuální verzi pravidel vychází rozložení hmotnosti z hodnoty 722 kg, protože v době publikování ještě nebyl stanoven oficiální rozdíl hmotností starých a nových pneumatik.

Doporučujeme

Články odjinud