Rekapitulace: Klíčové změny v sezóně 2015

Rekapitulace: Klíčové změny v sezóně 2015

Jaké hlavní změny nás čekají v roce 2015? Rekapitulace sportovních i technických novinek a také pohled na jezdecké sestavy.

Sezóna 2015 vypukne 15. března, kdy je na programu GP Austrálie. Na trať se ale jezdci vydají poprvé už 1. února v rámci prvních testů v Jerezu.

4 nebo 5 pohonných jednotek?

Sezóna 2015 má oficiálně 21 závodů, což podle pravidel znamená, že každý z jezdců bude mít k dispozici 5 pohonných jednotek. Pokud by byl počet závodů 20 a méně, byl by počet pohonných jednotek snížen na 4.

Závodů nakonec skutečně 20 bude, neboť v Korei se na 99% nepojede. Dokonce již fakticky došlo k vyškrtnutí závodu z kalendáře FIA. Na počet pohonných jednotek by to sice již nemělo mít vliv, Strategická skupina se ale měla dohodnout, že nakonec odjedeme sezónu se 4 pohonnými jednotkami bez ohledu na počet závodů.

Konec škaredých nosů

Nejviditelnější technickou změnou budou nové nosy. Změna pravidel reaguje na ošklivosti ze sezóny 2014.

Další změny technických pravidel

  • Hmotnost vozu nesmí být nikdy menší než 702 kg (do teď 701 kg).
  • Zylonové panely budou rozšířeny na obou stranách monokoku směrem nahoru k hraně kokpitu a podél pilotovy hlavy.
  • Systém zavěšení přední kol musí být udělán tak, aby reagoval  pouze na změny zátěže, způsobené zatížením předních kol. Totéž platí pro zadní kola. Stručně řečeno jde o oficiální zákaz systému FRIC, který se nesmí používat již od poloviny předešlého roku.
  • Práce v aerodynamickém tunelu bude omezená. Čas, který mohou týmy využít v aerodynamickém tunelu, bude snížen z 80 na 65 hodin týdně. Foukat se ale bude maximálně 25 hodin týdně oproti 30 hodinám. Týmy také mohou využít jen jeden aerodynamický tunel. Force India tak například bude pracovat výhradně v tunelu Toyoty v Kolíně nad Rýnem.
  • Počítačová simulace proudění kapalin (CFD): týmy budou moci využít 25 teraFLOPS (původně 30) týdně.

Sportovní pravidla

  • Dvojité body byly zrušeny. Jejich premiéra i derniéra se tak odehrála v roce 2014 v rámci posledního závodu v Abú Dhabí.
  • Virtuální safety car (VSC): Pokud bude vyhlášen, jezdci musí v úseku dvojitých žlutých vlajek jet pomaleji a projet ho ve stanoveném čase. O aktivaci a deaktivaci VSC se dozví zvukovým signálem 10 sekund předem. Na volantu se pak bude zobrazovat rozdíl mezi časem jezdce a stanoveným časem. VSC bude ještě doladěn.
  • Nebezpečné vypuštění vozu během zastávky bude mít nově za následek trest 10 sekund stop and go. Dříve za to následoval průjezd boxy.
  • Ředitel závodu nemusí už čekat na to, až vozy o kolo zpět předjedou safety car a zařadí se na konec. Po odstranění problémů tak bude vozům o kolo zpět povoleno, aby předjeli safety car a během restartu nepřekáželi. Krátce poté dojde k restartu závodu.
  • Pokud jezdec nespotřebuje celou penalizaci za nasazení nadlimitního počtu komponent pohonné jednotky, bude následovat trest v závodě (podle počtu míst 5 sekund, 10 sekund apod.). Také byl zrušen trest za nasazení celé nové pohonné jednotky, místo toho se budou sčítat penalizace za jednotlivé části.
  • Pokud bude závod zastaven (červené vlajky), dojde k uzavření výjezdu z boxů a vozy se musí postupně seřadit v boxové uličce (nikoliv na startovním roštu).
  • Zákaz práce na voze v pátek v noci bude zvýšen z 6 na 7 hodin.
  • V průběhu sezóny se zřejmě uskuteční dva dvoudenní testy.

Nováčci v sezóně 2015

  • Carlos Sainz (Toro Rosso)
  • Max Verstappen (Toro Rosso)
  • Felipe Nasr (Sauber)

Přestupy

  • Fernando Alonso (z Ferrari do McLarenu)
  • Sebastian Vettel (z Red Bullu do Ferrari)
  • Marcus Ericsson (z Caterhamu do Sauberu)
  • Daniil Kvjat (z Toro Rosso do Red Bullu)

Skončili 

  • Kamuj Kobajaši (Caterham skončil)
  • Max Chilton (Marussia skončila)
  • Jules Bianchi (těžce zraněn při GP Japonska)
  • Jean-Éric Vergne (skončil u Toro Rosso, stal se rezervním jezdcem Ferrari)
  • Adrian Sutil (skončil u Sauberu)
  • Esteban Gutiérrez (skončil u Sauberu, stal se rezervním jezdcem Ferrari)
  • Kevin Magnussen (skončil u McLarenu jako závodní jezdec a stal se rezervním jezdcem)

Doporučujeme

Články odjinud