FIA vysvětluje, proč je svatozář nejlepším řešením

FIA vysvětluje, proč je svatozář nejlepším řešením

Mezinárodní automobilová federace (FIA) ve svém prohlášení popisuje důvody toho, proč se rozhodla pro příští sezónu formule 1 prosadit řešení takzvané "svatozáře" coby ochrany hlavy jezdce.

V posledních letech a po incidentu, při kterém přišel v roce 2015 o život Jules Bianchi, FIA usilovně pracuje na zlepšení ochrany kokpitu závodních monopostů. V loňském roce bylo přitom intenzivně testováno řešení tzv. svatozáře.

Tento týden bylo rozhodnuto, že právě řešení svatozáře bude od příští sezóny ve formuli 1 povinné. O víkendu pak FIA své rozhodnutí zdůvodnila.

Zdůrazňuje, že „vzhledem k závažnosti incidentů vnímá naprosto jasně, že vývoj řešení, které zmírní čelní nárazy v oblasti kokpitu, je pro FIA prioritou. Došlo také k řadě havárií, při kterých se jezdec nárazu jen těsně vyhnul, které podtrhly potřebu konat.“

FIA dále zmiňuje, že řešení svatozáře dosáhlo dobrých výsledků při rozsáhlých testech včetně odrážení velkých předmětů a že tyto testy zmírnily obavy z horší viditelnosti nebo obtížnějšího vyprošťování závodníků po nehodě.

„Soustředili jsme se na tři významné typy rizik, kontakt vozu s jiným vozem, kontakt vozu s prostředím a s vnějšími objekty. Testy ukázaly, že v případě incidentů, při kterých se vůz dostane do kontaktu s jiným vozem, je svatozář schopna vydržet patnáctinásobek statického zatížení plné hmotnosti vozu a byla schopna výrazně snížit riziko zranění,“ vysvětluje FIA ve svém prohlášení.

„V testech srážky vozu s prostředím bylo zjištěno, že řešení svatozáře bylo schopné v mnoha případech zabránit kontaktu helmy se zdí nebo bariérou, jako reference byl přitom použit výběr předchozích nehod.“

„A nakonec, v případě kontaktu s vnějším předmětem svatozář úspěšně odrazila velké předměty mimo prostředí kokpitu a také demonstrovala zvýšenou úroveň ochrany proti malým úlomkům.“

„Navíc, zpětná vazba z rozsáhlého testování na okruzích ukázala, že viditelnost nebyla výrazně ovlivněna a středový pilíř nepředstavoval výraznou vizuální překážku. Testování na trati rovněž neodhalilo žádné problémy při vystupování z vozu, byla provedena řada zkoušek vyprošťování se systémem svatozáře, k zajištění bezpečného vyproštění byla přitom zformulována přepracovaná procedura.“

Sebastian Vettel během tréninku na Velkou cenu Velké Británie vyzkoušel tzv. štít, test však nebyl úspěšný.

„Po statickém testování byl systém štít krátce vyzkoušen při testování na okruhu při Velké ceně Velké Británie 2017, když byl systém umístěn na ferrari Sebastiana Vettela. Ve zpětné vazbě z tohoto testu byla obava z řady omezení kolem tohoto systému.“

„Vzhledem k tomuto a úspěšným zkouškám odrazu provedených se systémem svatozáře, řadě úspěšných testů na trati s velkou řadou jezdců a týmů ve druhé polovině sezóny 2016 a potřebě zavést změny pravidel do začátku sezóny 2018 představuje systém svatozáře nejlepší řešení čelní ochrany kokpitu, které v současné době existuje.“

„Nejnovější verze systému svatozáře bude nyní dále vylepšována před jejím zavedením v roce 2018 a budou se na tom podílet týmy, jezdci a FIA.“

Foto: Getty Images / Charles Coates

Doporučujeme

Články odjinud