10 nejlepších velkých cen za posledních 30 let

Za poslední tři dekády se ve formuli 1 odehrálo mnoho památných bitev a fanoušci byli nespočetněkrát svědky vzrušujících, napínavých či bláznivých závodů. Na jednotlivé velké ceny se nemusí po letech vzpomínat jen kvůli těsným soubojům kolo na kolo. Důvodem může být třeba i počasí, které umí proměnit závod v chaos. Pojďme si připomenout deset nejlepších velkých cen za poslední tři desetiletí podle výběru Bena Webba, redaktora Pirelli.com

10. Grand Prix Evropy 1995 (NÜRBURGRING)

V honbě za svým sedmým vítězstvím v sezóně ztrácel po poslední zastávce v boxech Michael Schumacher na vedoucího Jeana Alesiho čtyřiadvacet sekund. S čerstvými pneumatikami a menším množstvím paliva v nádrži však německý pilot Alesiho ve Ferrari rychle stahoval. Francouzský pilot Ferrari nakonec chyboval v jedné z šikan, Schumacher ho předjel a dojel si pro vítězství.          

10.jpg

Foto: Getty Images / Mark Thompson, Adrian Murrell, Clive Mason, Clive Mason, Mike Hewitt, Paul Gilham, Anton Want

Pokračování 2 / 10

9. Grand Prix Evropy 1993 (Donington Park)

Mezi fanoušky formule 1 by se nenašel snad nikdo, kdo by neslyšel o famózní jízdě Ayrtona Senny na mokru během Velké ceny Evropy v Donington Parku roku 1993. Legendární Brazilec odstartoval ve svém McLarenu do zmoklého závodu ze 4. místa, ale propadl se.

Ve třetí zatáčce předjel Senna Michaela Schumachera, poté se dostal před Karla Wendlingera v Craner Curves. Před ním bylo už jen duo pilotů dominujícího Williamsu. Ayrton Senna nejprve vnitřkem předjel Damona Hilla a následně se v pasáži Melbourne Hairpin dostal i před Alaina Prosta a dostal se do čela závodu. Z pátého místa na startu se Senna do vedení dostal během deseti zatáček a v závodě zvítězil.

9.jpg

Pokračování 3 / 10

8. Grand Prix Kanady 2011

Ze dna až na vrchol vystoupal během kanadské grad prix roku 2011 pilot McLarenu Jenson Button. Po přerušení závodu kvůli dešti ve čtyřicátém kole závodu figuroval Button až na posledním místě. Závod pokračoval po restartu a byl to právě britský mistr světa z roku 2009, kdo správně odhadl, kdy přezout na přechodné, respektive suché pneumatiky. Tato správná rozhodnutí přinesla Buttonovi velký progres startovním polem. V pětašedesátém okruhu se po předjetí Marka Webbera a Michaela Schumachera dostal Jenson Button již na druhé místo. V závěrečném kole závodu se britský pilot dostal i před chybujícího Sebastiana Vettela a zvítězil v kanadské velké ceně. 

8.jpg

Pokračování 4 / 10

7. Grand Prix Japonska 2005

Kimi Räikkönen opět v hlavní roli. Finský pilot odstartoval do závodu až ze sedmnáctého místa, díky fantastické stíhací jízdě však v cíli slavil vítězství. Po poslední zastávce v boxech se Räikkönen vrátil na trať jako druhý, zajel nerychlejší kolo závodu a dotahoval se na Giancarla Fisichellu na první pozici. Na italského jezdce zaútočil Kimi Räikkönen v první zatáčce posledního kola, dostal se na první místo a po dojetí závodu mohl vystoupit na nejvyšší stupínek.

7.jpg

Pokračování 5 / 10

6. Grand Prix Brazílie 2007

Další dramatické finále sezóny, které hostil brazilský Interlagos. Až do posledního závodu roku 2007 bojovali o titul mistra světa Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton a Fernando Alonso, který útočil na třetí vítězství v šampionátu v řadě. Největší souboj o celkové prvenství se měl odehrát mezi Räikkönenem a Hamiltonem. Brit sice Räikkönena porazil v kvalifikaci, hned po startu se ale karta obrátila. Räikkönen se dostal před Hamiltona, který se navíc po vyjetí z trati propadl na chvost první desítky. Britského pilota při následné stíhací jízdě zdržely technické potíže a na lepší než sedmé místo v cíli se dostat nedokázal. Kimi Räikkönen v závodě zvítězil a získal svůj premiérový titul mistra světa o pouhý bod před druhým Hamiltonem i třetím Alonsem. 

6.jpg

Pokračování 6 / 10

5. Grand Prix Monaka 1992

Vypadalo to, že v roce 1992 nedá Nigel Mansell v ulicích Monaka se svým Williamsem nikomu šanci. Brit zvítězil v kvalifikaci a během závodu si na nejbližší pronásledovatele vybudoval až půlminutový náskok. Pak ovšem přišel defekt pneumatiky a Mansell musel na výměnu ke svým mechanikům. Na trať se vrátil jako druhý za Ayrtonem Sennou. Britský pilot Williamsu se za brazilskou legendu rychle dotáhl, úspěšný předjížděcí manévr však předvést nedokázal. Senna předvedl jeden z nejlepších defenzivních výkonů v kariéře a zvítězil.

5.jpg

Pokračování 7 / 10

4. Grand Prix Brazílie 2012

Další ze závodů na Interlagosu, který značně ovlivnil déšť. V boji o titul mistra světa proti sobě opět stáli Fernando Alonso a Sebastian Vettel a španělský pilot svůj třetí titul znovu nezískal. Přitom na začátku závodu vše hrálo do karet právě Alonsovi. Po startu velké ceny se se svým Ferrari probojoval na třetí příčku, Sebastian Vettel se po kontaktu s Brunem Sennou naopak propadl na chvost startovního pole. Pak ovšem začalo pršet a situace se obrátila. Vettel využil zaváhání, kolizí a pit stopů jezdců před ním, díky čemuž se dokázal posunout až na šesté místo. To mu v cíli stačilo k titulu nejmladšího trojnásobného mistra světa formule 1 v historii.

4.jpg

Pokračování 8 / 10

3. Grand Prix Abú Dhabí 2010

Až do posledního závodu sezóny 2010 bojovali o titul mistra světa celkem čtyři piloti – Mark Webber, Fernando Alonso, Lewis Hamilton a Sebastian Vettel. Jednotlivé týmy si byly vědomi, jak moc bude pro výsledek nejen závodu, ale i celé sezóny důležitá zvolená strategie. Fernando Alonso byl povolán do boxů hned poté, co ho na trati předjel Mark Webber. Po návratu na trať však Španěl uvízl za mnohem pomalejším Petrovem a naděje na zisk třetího titulu světového šampióna se mu rozplynuly. Mistrem světa se nakonec stal Sebastian Vettel, který tak odstartoval šňůru čtyř světových titulů s týmem Red Bull v řadě.

3.jpg

Pokračování 9 / 10

2. Grand Prix Velké Británie 1987

V sezóně 1987 závodili ve formuli 1 za tým Williams Nelson Piquet a Nigel Mansell. Dva piloti, kteří se rozhodně neměli příliš v lásce. V kvalifikaci na britskou velkou cenu získal pole position Piquet, jeho týmový kolega Mansell za ním na druhém místě zaostal o sedm setin. Po technickém problému z úvodu závodu se Nigel Mansell vrátil na trať s téměř půlminutovou ztrátou na Piqueta. Tím začala Britova fantastická stíhací jízda, při které dokázal celkem jedenáctkrát překonat rekord okruhu a v předposledním kole závodu předjel i vedoucího Nelsona Piqueta. Mansell zvítězil v domácí grad prix a stal se britským hrdinou. 

2.jpg

Pokračování 10 / 10

1. Grand Prix Brazílie 2008

Památný poslední závod sezóny 2008, který se stal noční můrou pro všechny brazilské fanoušky. O titulu mistra světa se rozhodovalo mezi domácím hrdinou Felipem Massou a Lewisem Hamiltonem. V závodě, který několikrát ovlivnil déšť, potřeboval britský pilot k jistotě titulu dokončit alespoň na pátém místě. Ještě v polovině posledního kola byl však Hamilton až šestý, zatímco Massa v cíli slavil vítězství a rovněž i titul světového šampióna. Nakonec ale vše dopadlo jinak. Lewis Hamilton v poslední zatáčce předjel Tima Glocka, pod šachovnicovým praporkem projel jako pátý a mistrem světa se stal on. 

1.jpg

Doporučujeme

Články odjinud